کابین شاهین

در کابین شاهین چه می‌گذرد؟

دوشنبه - 13 بهمن 1399

پیشرانه- در دو قسمت پیشین این سلسله مطالب، به ترتیب به بررسی روند پیدایش و طراحی نمای ظاهری سایپا شاهین پرداختیم و با مرور یکسری نکات و حقایق، به این نتیجه رسیدیم که از جهات گوناگون معرفی و عرضه شاهین از سوی سایپا را باید یکی از نقاط عطف صنعت خودروسازی کشورمان در یک دهه اخیر دانست.

پیشرانه- در دو قسمت پیشین این سلسله مطالب، به ترتیب به بررسی روند پیدایش و طراحی نمای ظاهری سایپا شاهین پرداختیم و با مرور یکسری نکات و حقایق، به این نتیجه رسیدیم که از جهات گوناگون معرفی و عرضه شاهین از سوی سایپا را باید یکی از نقاط عطف صنعت خودروسازی کشورمان در یک دهه اخیر دانست.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» حال وقت آن رسیده که به بررسی و ارزیابی طراحی نمای داخلی (Interior Design) و کابین سایپا شاهین بپردازیم.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، بی‌هیچ تردیدی طراحی نمای ظاهری شاهین را باید یکی از نقاط قوت اصلی این خودرو و گامی روبه‌جلو و امیدوارکننده برای سایپا محسوب کرد؛ چراکه شاهین با استایل زیبا، گیرا، مدرن و متناسب خود در بحث طراحی ظاهری به‌وضوح فراتر از انتظارات عموم مردم از یک خودروی داخلی ظاهرشده و خروجی قابل‌احترام‌تر، به‌روزتر و اصولی‌تری در مقایسه با تقریباً تمامی تجربه‌های قبلی مراکز تحقیق و توسعه خودروسازان داخلی در طراحی و عرضه یک خودروی بومی به شمار می‌رود.

اما هرچقدر که نمای ظاهری خودرو بیننده را به وجد آورده، نظر کارشناسان و متخصصان امر را به خود جلب کرده و شایسته تحسین و تمجید است، نمای داخلی خودرو حکایت نسبتاً متفاوتی دارد. اگرچه نمی‌توان به‌طورکلی ایراد خاص و مشکلی اساسی را متوجه طراحی جلوداشبورد خودرو و رودری‌ها دانست، اما باید گفت در طراحی کابین شاهین از شور و حرارت، گیرایی، هیجان و آن حوصله، جسارت و ظرافتی که در طراحی و حجم پردازی نمای بیرونی خودرو مشاهده‌شده بود، هیچ خبری نیست و طراحی این اجزا و قسمت‌های مختلف آن با رویکردی متفاوت صورت پذیرفته است. درواقع هرچقدر شاهین در نمای ظاهری سعی کرده تا مدرن و جذاب به چشم بیاید و از ترندها و اِلِمان های امروزی پیروی کند، در کابین خودرو با یک طراحی ساده و بسیار محافظه‌کارانه طرف هستیم که حرف جدیدی برای گفتن ندارد و حتی می‌توان گفت در مقایسه با نمای ظاهری خودرو، کمی رنگ و بوی کهنگی به خود می‌گیرد. طراحی نمای خارجی شاهین آن‌قدر خوب بود که بتوانیم با قاطعیت عنوان “قابل‌احترام‌ترین و بهترین خروجی دپارتمان تحقیق و توسعه خودروسازان داخلی ” را به آن اختصاص دهیم و از این حیث آن را برتر از رانا، دنا، سورن، ساینا و … خطاب کنیم، اما متأسفانه در مورد طراحی نمای داخلی شاهین نمی‌توان چنین حکمی صادر کرد (برای مثال در بین سایر خودروهای داخلی، مجموعه جلوداشبورد و رودری‌های طراحی‌شده برای سورن ELX نسبت به زمان معرفی، واقعاً طراحی قابل‌قبول، نسبتاً به‌روز و مناسبی داشت).

کابین شاهین

با تمامی این اوصاف، باید گفت در بخش شاخصه‌های کارکردی و ارگونومیک، می‌توان به طراحی کابین و پنل کاربری سایپا شاهین نمره قبولی دارد. در حال حاضر و مطابق آنچه در نمونه‌های اولیه خودرو مشاهده‌شده، شاهین در کابین از تریم دو رنگ مشکی-خاکستری روشن بهره‌مند است (اضافه شدن تریم دو رنگ مشکی-کرمی در آینده نیز می‌تواند اقدامی محتمل و مناسب از سوی سایپا باشد). در جایگاه راننده با یک فرمان سه‌شانه طرف هستید و صفحه جلو آمپر را به‌نوعی می‌توان جذاب‌ترین بخش مجموعه جلوداشبورد خودرو لقب داد!

به نسبت ابعاد و اندازه خودرو، فضاسازی‌های داخل کابین شاهین (فضای سر، شانه و زانو) قابل‌قبول است هرچند حجم فضای صندوق بار آن (۴۲۰ لیتر) در مقایسه با رقبای مستقیمش رقم چندان ایده آلی محسوب نمی‌شود؛ اما در تست و بررسی نمونه‌های اولیه شاهین توسط خبرنگاران و کارشناسان، یکسری نقاط ضعف و کاستی‌ها به چشم‌خورده بود که امید می‌رود سایپا در کوتاه‌مدت یا درازمدت برای رفع آن‌ها چاره‌ای جدی بی اندیشد. برای مثال می‌توان به عدم وجود کنسول وسط بین صندلی‌های جلو و کنسول میانی صندلی عقب و یا حتی امکان خواباندن صندلی‌های عقب اشاره کرد. همچنین ازآنجاکه این خودرو را به‌نوعی می‌توان رقیب دنا پلاس (و در آینده K132 یا تارا) به‌حساب آورد، در بخش کیفیت مواد و متریال بکار گرفته‌شده در کابین شاهین نیز انتظار بیشتری از آن می‌رود اما کیفیت به‌کاررفته در کابین نمونه‌های اولیه خودرو چندان چنگی به دل نمی‌زند و استفاده از پلاستیک سفت و خشک در اکثر قسمت‌های جلوداشبورد کمی توی ذوق‌زده که امیدواریم در نمونه‌های تولید انبوه این نقایص نیز برطرف شوند.

در یک جمع‌بندی کلی باید گفت طراحی کابین سایپا شاهین اگرچه چندان امروزی و مدرن، پرجذبه و جسورانه احساس نمی‌شود (در مقایسه با طراحی نمای ظاهری خودرو) اما اگر باکیفیت ساخت و دقت مونتاژ مناسبی همراه باشد، درمجموع می‌توان آن را پذیرفتنی خطاب کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟