تیپ بندی و تجهیزات رفاهی و ایمنی شاهین

دار و ندارِ شاهین!

سه شنبه - 21 بهمن 1399

پیشرانه- از سال ۱۳۹۳ و از همان آغازین روزهایی که مسئولان سایپا در صحبت‌هایشان به محصولی کاملاً جدید و پروژه SP100 اشاره می‌کردند، وعده داده شد که این خودرو به تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل‌توجه و مدرنی نظیر فرمان برقی، ایربگ‌های جانبی، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی و … مجهز خواهد بود.

پیشرانه- از سال ۱۳۹۳ و از همان آغازین روزهایی که مسئولان سایپا در صحبت‌هایشان به محصولی کاملاً جدید و پروژه SP100 اشاره می‌کردند، وعده داده شد که این خودرو به تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل‌توجه و مدرنی نظیر فرمان برقی، ایربگ‌های جانبی، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی و … مجهز خواهد بود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» حتی در روز رونمایی و در کاتالوگ اولیه خودرو نیز در لیست مجهزترین تیپ خودرو (که از آن با پسوند “سوپرلوکس” یاد می‌شد) علاوه بر امکاناتی که پیش‌تر ذکر شد، به مواردی نظیر سامانه مالتی‌مدیا همراه با صفحه‌نمایش لمسی و بلوتوث/ هندزفری، صندلی‌های برقی، پوشش چرم صندلی‌ها و غربیلک فرمان، هشداردهنده نزدیک شدن موانع روی آینه‌ها و سانروف اشاره‌شده بود.

اما در دو سال اخیر و از زمان رونمایی سایپا شاهین (رهام سابق) اوضاع بسیار تغییر کرده است؛ چراکه تحت تأثیر تحریم‌ها و شرایط سخت اقتصادی کشور، خودروسازان با چالش‌های زیادی در بخش منابع مالی و تأمین قطعات دست‌به‌گریبان بوده که تأثیرات و شاهد این شرایط دشوار را می‌توان به‌وضوح در لیست امکانات رفاهی تقریباً تمامی خودروهای داخلی مشاهده کرد؛ جایی که بسیاری از تجهیزات سابقاً استاندارد خودروها به‌منظور صرفه‌جویی اقتصادی، مورد حذف یا جایگزینی قرارگرفته و یا به‌عنوان آپشن (و با پرداخت وجهی مازاد بر قیمت خودرو) در دسترس مشتریان قرارگرفته‌اند ( مثال شاخص آن را نیز می‌توان رینگ‌های آلومینیومی دانست). دراین‌بین البته سایپا خصوصاً در یکی دو سال اخیر، اقدام چشمگیری در راستای تنوع دادن به سبد محصولات و گسترش تیپ بندی خودروهایش داشته و با معرفی نسخه‌هایی مجهز از خودروهایش سعی کرده تا حق انتخاب بیشتری را (در بازار خودرو بسیار محدود فعلی کشورمان) در اختیار مشتریان قرار دهد.

اما سؤال اینجاست که سایپا از این حیث در قبال محصول استراتژیک جدیدش چه رویکردی را در پیش‌گرفته است؟

حقیقت این است که خودروسازان چینی در سال‌های اخیر و در بحث تجهیزات و امکانات رفاهی باعرضه محصولاتی مجهز و پرزرق‌وبرق، انتظار مشتریان قشر متوسط را به طرز چشمگیری بالابرده‌اند. علاوه بر این نباید فراموش کرد که رقیب مستقیم سایپا شاهین در بازار یعنی دنا پلاس نیز ازلحاظ امکانات رفاهی و ایمنی در وضعیت مناسبی قرار دارد.

بنابراین شاهین در شرایطی پا به بازار می‌گذارد که به دلیل اوضاع خاص فعلی، رقبای چینی پرتعدادی را پیش روی خود نمی‌بیند.

با این مقدمه به سراغ لیست تیپ بندی و تجهیزات رفاهی و ایمنی شاهین می‌رویم تا ببینیم این نورسیده سایپا از این حیث چه در چنته دارد.

تیپ بندی و تجهیزات رفاهی و ایمنی شاهین

سایپا اولین بار در مردادماه امسال به‌صورت رسمی اقدام به معرفی تیپ بندی و تجهیزات رفاهی و ایمنی شاهین کرد که بر اساس آن، این خودرو در حال حاضر در دو تیپ S و Gعرضه خواهد شد. البته به‌احتمال بسیار زیاد در آینده نزدیک شاهد افزایش تیپ بندی، تنوع تریم‌ها و معرفی نسخه‌های جدیدی از این خودرو نیز خواهیم بود.

بااین‌حال شنیده‌ها حاکی از آن است که سایپا در مقطع فعلی از عرضه تیپ S (تیپ پایه) این خودرو منصرف شده و تنها تیپ G را در مقیاس انبوه وارد مدار تولید و آماده تحویل به مشتریان کرده است. بر اساس کاتالوگ رسمی انتشاریافته از سوی سایپا، علاوه بر امکاناتی نظیر ایربگ راننده و سرنشین، سامانه‌های کمکی ترمز ABS و   EBD (که به دلیل رعایت استانداردها و قوانین این روزها دیگر در تقریباً تمامی خودروهای داخلی موجود هستند)، تجهیزاتی نظیر استارت دکمه‌ای، سامانه ورود و خروج بدون کلید، چراغ هدایت تا درب منزل، بلوتوث/هندزفری، سامانه ضد سرقت(ایموبیلایزر)، بالابر برقی شیشه‌های جلو و عقب، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشو برقی و راهنمادار، کامپیوتر سفری، چراغ‌های اتوماتیک (اتو لایت) ،سنسور پارک دنده‌عقب و چراغ‌های روشنایی روز (DRL) بین هر دو تیپ S و G شاهین مشترک است.

در لیست نهایی تجهیزات تیپ G به‌عنوان تیپ مجهزتر، علاوه بر موارد مذکور امکاناتی نظیر سانروف ، تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه‌نمایش ۷ اینچی لمسی سامانه مالتی‌مدیا و رهیاب ماهواره‌ای، دوربین دنده‌عقب، سامانه کنترل فشار باد تایرها و کنترلرهای سیستم صوتی بر روی فرمان نیز به چشم می‌خورد.

بااین‌حال تجربه نشان داده که برای اطلاع دقیق و اطمینان از لیست نهایی تجهیزات هر یک از تیپ‌های خودرو و جزییات آن، باید منتظر دیدن خودرو تحویلی به مشتریان بمانیم؛ چراکه برای مثال تصاویر منتشرشده از خط تولید و شنیده‌ها حاکی از آن است که سایپا احتمالاً امکاناتی نظیر پوشش چرمی غربیلک فرمان و صندلی‌ها را نیز برای تیپ G شاهین در نظر خواهد گرفت. از طرفی وجود یا عدم وجود مواردی نظیر کروز کنترل در شاهین G هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دی‌ماه سال جاری، قائم‌مقام مدیرعامل سایپا اعلام کرد که دعوت‌نامه سری اول شاهین G با قیمت تمام‌شده ۲۶۷.۴ میلیون تومان برای مشتریان صادرشده و تحویل خودرو نیز به‌زودی آغاز خواهد شد. ظاهراً بر اساس دعوت‌نامه‌های صادرشده، این خودرو در حال حاضر در چهار رنگ سفید، مشکی، نقره‌ای و نوک‌مدادی به دست مشتریان می‌رسد اما تصاویر منتشرشده از خط تولید این خودرو نشان می‌دهد که گسترش تعداد و تنوع رنگ‌های قابل سفارش برای بدنه خودرو اصلاً دور از انتظار نیست.

جمع‌بندی

در یک جمع‌بندی کلی باید گفت سطح امکانات شاهین در تیپ G نسبت به قیمت خودرو را می‌توان قابل‌قبول دانست ( اینکه قیمت خودروها در بازار رشد عجیب‌وغریبی داشته و به محدوده‌هایی باورنکردنی رسیده و تنوع خودروها نیز به‌شدت کاهش داشته خود حکایت تلخ دیگری است).

اما آنچه واضح به چشم می‌آید، تفاوت‌های غیرقابل‌انکاری است که بین لیست تجهیزات اعلامی در کاتالوگ اولیه خودرو در روز رونمایی با محصول نهایی وجود دارد که البته با توجه به شرایط موجود و مواردی که در مقدمه بدان اشاره داشتیم، چندان هم دور از انتظار و عجیب نیست و انتظار می‌رود که در آینده شماری از این تجهیزات رفاهی و ایمنی را در نسخه‌های مجهزتر و گران‌تر شاهین ببینیم.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟