آئودی ای-ترون GT

رقیب تازه تسلا مدل S از اینگولشتات می‌آید!

دوشنبه - 27 بهمن 1399

پیشرانه- اگرچه ب ام و با معرفی دو مدل تمام الکتریکی i3 و i8 و در مقایسه با سایر برندهای خودروساز پریمیوم آلمانی نسبت به گرایش تازه و رو به رشد طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی واکنش زودهنگام‌تری داشت، اما در حال حاضر این گروه فولکس‌واگن و زیرشاخه لوکس ساز آن یعنی آئودی است که در معرفی و عرضه خودروهای تمام الکتریکی عملکرد به موقع‌تر و سنجیده‌تری در مقایسه با مرسدس-بنز و ب ام و داشته و طبعاً در مقایسه با آن‌ها در این زمینه موفقیت‌های بیشتری نیز کسب کرده است.

پیشرانه- اگرچه ب ام و با معرفی دو مدل تمام الکتریکی i3 و i8 و در مقایسه با سایر برندهای خودروساز پریمیوم آلمانی نسبت به گرایش تازه و رو به رشد طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی واکنش زودهنگام‌تری داشت، اما در حال حاضر این گروه فولکس‌واگن و زیرشاخه لوکس ساز آن یعنی آئودی است که در معرفی و عرضه خودروهای تمام الکتریکی عملکرد به موقع‌تر و سنجیده‌تری در مقایسه با مرسدس-بنز و ب ام و داشته و طبعاً در مقایسه با آن‌ها در این زمینه موفقیت‌های بیشتری نیز کسب کرده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» داستان خودروهای الکتریکی آئودی به‌صورت جدی با رونمایی از کراس‌اوور میدسایز e-tron (به‌عنوان اولین خودرو تولید انبوه تمام الکتریکی تاریخ آئودی) در سال ۲۰۱۸ آغاز شد، سپس باعرضه نسخه Sportback این خودرو ادامه یافت و حالا با معرفی سدان کوپه e-tron GT به ایستگاه بعدی خود رسیده است. آئودی پیش‌تر وعده داده بود که ۱۲ مدل تمام الکتریکی جدید تا سال ۲۰۲۵ معرفی خواهد کرد و مجموعاً حدود ۱۴ میلیارد یورو بر روی پروژه طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی خود سرمایه‌گذاری کرده است.

رقیب تازه تسلا مدل S از اینگولشتات می‌آید!

آئودی ای-ترون GT اولین محصول آئودی است که بر روی پلتفرم جدید، مدرن و تمام الکتریکی J1 توسعه‌یافته است؛ پلتفرمی که در پورشه تایکان نیز مورداستفاده قرارگرفته است. بااین‌حال در بحث طراحی ظاهری آئودی کاملاً راه خودش را رفته است. کانسپت ای-ترون GT اولین بار در اتوشو لس‌آنجلس ۲۰۱۸ و در قامت یک سدان کوپه بسیار جذاب رخ‌نمایی کرد و توانست نگاه‌های بسیاری را به خود معطوف کند.

مطابق سنت‌های رایج در صنعت خودرو و تجربیات پیشین، انتظار می‌رفت نسخه نهایی و تولیدی ای-ترون GT تا حدود زیادی با نسخه کانسپت تفاوت داشته باشد اما سر طراح آئودی مدتی قبل از رونمایی رسمی خودرو و در مصاحبه با رسانه‌ها صراحتاً عنوان کرد که نسخه تولیدی ای-ترون GT شباهتی ۹۹ درصدی با نسخه کانسپت خواهد داشت و خوشبختانه درنهایت هم شد آنچه شد!

رقیب تازه تسلا مدل S از اینگولشتات می‌آید!

شباهت خودرو آئودی ای-ترون GT به نسخه کانسپت آن به حدی بالاست که تمایزشان از یکدیگر اصلاً کار آسانی نیست. هرچقدر که در نمای ظاهری برادر ناتنی این خودرو (پورشه تایکان) فرم پردازی‌های ارگانیک و خطوط نرم را شاهد هستیم، در نمای ظاهری و پیکره عضلانی ای-ترون GT این خطوط گیرا، پر جسارت و تهاجمی هستند که نقش اصلی را بازی می‌کنند.

تناسب بدنه ای-ترون GT واقعاً چشمگیر است و حتی مارک لیخت (سر طراح آئودی) آن را زیباترین خودرویی خطاب می‌کند که تابه‌حال طراحی کرده است. طول، فاصله بین دو محور، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب معادل ۵، ۲.۹، ۱.۹ و ۱.۴ متر است و بیراه نیست اگر بگوییم که ای-ترون GT (در کلیات و برخی جزییات پیکره و ابعاد بدنه) تا حدود زیادی حال و هوای گرن توریزموهای دهه ۱۹۷۰ میلادی را در ذهن تداعی می‌کند.

به لطف الکتریکی بودن خودرو، خبری از پیشرانه احتراق داخلی در زیر کاپوت آن نیست و درنتیجه علاوه بر فضای صندوق‌عقب ۴۰۵ لیتری، در محفظه کاپوت/ صندوق جلو نیز فضایی ۸۵ لیتری برای قرار دادن بارها و وسایل تعبیه‌شده است.

آئودی ای-ترون GT

ازآنجاکه در طراحی خودروهای تمام الکتریکی رعایت مسائل آیرودینامیکی اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند و پیشتاز بازار خودروهای لوکس الکتریکی یعنی تسلا نیز در این بخش همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است؛ بنابراین تونل باد نقش مهمی را در فرآیند شکل‌گیری ای-ترون GT بازی کرده و نتیجه ضریب درگ ۰.۲۴ cd برای این سدان کوپه بوده که رقم بسیار مطلوبی است (ضریب درگ پورشه تایکان ۰.۲۲ cd است).

آئودی ای-ترون GT

در کابین خودرو آئودی ای-ترون GT مطابق انتظار با فضایی لوکس و چینش منظم و منطقی ادوات طرف هستیم که در بخش پنل کاربری جلوداشبورد طبعاً با در اولویت قرار دادن راننده طراحی‌شده است و سامانه ارتباطی-سرگرمی آن نیز شامل دو صفحه‌نمایش بزرگ، یکی ۱۰.۱ اینچی و دیگری ۱۲.۳ اینچی می‌شود که صفحه‌نمایش بزرگ‌تر در پشت فرمان و در دید مستقیم راننده قرار دارد؛ اما نکته حائز اهمیت، توجه ویژه آئودی به مسائل زیست‌محیطی در گزینش متریال‌های مورداستفاده برای کابین خودرو به‌منظور تطابق با ذات پاک و دوستدار محیط‌زیست آن است که یکی از نمودهای آن را می‌توان در استفاده از متریال‌های بازیافتی (نظیر فیبرهای پلی‌استری ‌حاصل از بطری‌های پلاستیکی) برای پوشش صندلی‌های خودرو برشمرد؛ اما تمام داستان به اینجا ختم نمی‌شود؛ چراکه آئودی ادعا کرده حتی فرآیند تولید این خودرو نیز کمترین میزان آلایندگی و آسیب به محیط‌زیست را در پی خواهد داشت چراکه سایت مونتاژ این خودرو (که سوپر اسپرت R8 را نیز مونتاژ می‌کند) برای تأمین انرژی و روشنایی «زیست‌گاز » (Biogas) می‌سوزاند. این اقدامات را به‌نوعی می‌توان از تصمیمات کلان گروه فولکس‌واگن به‌منظور تلاش برای زدودن ذهنیت منفی خریداران، کارشناسان و دولتمردان و جبران مافات ناشی از رسوایی بزرگ دیزلی این خودروساز در سال ۲۰۱۵ تعبیر کرد.

رقیب تازه تسلا مدل S از اینگولشتات می‌آید!

درحالی‌که پورشه تایکان در مدل پایه با آرایش دیفرانسیل عقب عرضه می‌شود، تمامی مدل‌های ای-ترون GT به‌صورت استاندارد از آرایش چهارچرخ متحرک و سامانه معروف کواترو آئودی بهره‌مند خواهند بود. ای-ترون GT در دو سطح عملکردی عادی و RS عرضه می‌شود که هر دو نسخه از دو پیشرانه الکتریکی بهره می‌برند (یکی بر روی محور جلو و دیگری روی محور عقب) که پیشرانه ۱۷۵ کیلوواتی بکار گرفته‌شده در محور جلو برای هر دو مدل مشابه است اما موتور برقی عقب نسخه RS، ۳۳۵ کیلووات ساعتی و موتور برقی نسخه معمولی ۳۲۰ کیلووات ساعتی است.

درنتیجه قوای محرکه نسخه عادی مجموعاً ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و قادر به ثبت شتاب صفر تا صد ۴.۱ ثانیه‌ای خواهد بود اما نسخه RS، ۵۹۸ اسب بخار قدرت و حداکثر ۸۳۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد که البته به لطف سیستم لانچ کنترل قدرت خروجی قوای محرکه ای-ترون جی‌تی RS به حدود ۶۴۵ اسب بخار و شتاب صفر تا صد آن نیز به ۳.۳ ثانیه می‌رسد. البته سقف سرعت خودرو به‌صورت الکترونیکی به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدودشده است.

هر دو مدل به یک پک باتری لیتیوم-یونی ۸۵ کیلووات ساعتی مجهز هستند که طبق ادعای آئودی و بسته به مشخصات و تیپ انتخابی خودرو، به ازای هر بار شارژ کامل، مطابق استانداردهای WLTP اروپایی حداکثر برد پیمایشی معادل حدوداً ۴۸۰ کیلومتر را ارائه خواهد داد. همچنین به کمک دستگاه شارژ سریع ۲۷۰ کیلوواتی جریان مستقیم، باتری خودرو از ۵ درصد تا ۸۰ درصد و در مدت‌زمان ۲۲ دقیقه شارژ می‌شود.

علاوه بر این و به لطف سیستم شارژ سریع، خودرو قادر به پیمایش مسافتی حدوداً ۱۰۰ کیلومتری درازای تنها ۵ دقیقه شارژ خواهد بود. بااین‌حال و با توجه به برد پیمایش رقیب اصلی این خودرو یعنی تسلا مدل S در مدل‌های مختلفش، انتظار می‌رود که آئودی در آینده‌ای نه‌چندان دور اقدام به معرفی نسخه‌هایی با برد پیمایش بالاتر برای ای-ترون GT بکند.

فروش ای-ترون GT از تابستان سال جاری میلادی در ایالات‌متحده آغاز می‌شود و قیمت پایه آن ۹۹۹۰۰ دلار اعلام‌شده (برای تیپ پریمیوم) اما شروع قیمت نسخه قدرتمندتر و عملکرد محور RS از ۱۳۹۹۰۰ دلار خواهد بود.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟