نسل سوم نیسان قشقایی

قشقایی در سودای یک ماجراجویی تازه و تکرار موفقیت!

جمعه - 1 اسفند 1399

پیشرانه- به‌عنوان خودرویی که نام خود را از یکی از ایلات و اقوام کوچ رو و دلیر ایرانی گرفته است، نیسان قشقایی علیرغم حضور نسبتاً کوتاهش در بازار کشورمان (با نسل اول و در اواخر دهه هشتاد شمسی) برای ما اهمیت خاص خودش را داراست.

پیشرانه- به‌عنوان خودرویی که نام خود را از یکی از ایلات و اقوام کوچ رو و دلیر ایرانی گرفته است، نیسان قشقایی علیرغم حضور نسبتاً کوتاهش در بازار کشورمان (با نسل اول و در اواخر دهه هشتاد شمسی) برای ما اهمیت خاص خودش را داراست.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» این محصول سربلند و موفق نیسان حالا با معرفی نسل سومش (J12)، وارد فصل تازه‌ای از حیات خود شده و در زمان اوج‌گیری محبوبیت کراس‌اوورها، مدیران نیسان و کارشناسان بازار خودرو علیرغم تعداد و تنوع بالای رقبای این خودرو، به تکرار موفقیت دو نسل قبلی توسط مدل جدید بسیار خوش‌بین هستند.

نیسان با معرفی مدل‌های قشقایی و جوک (به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰)، توانست خود را در صفوف پیشتازان حضور در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت و ساب‌کامپکت قرار دهد و در مقاطعی حتی به جایگاه نخست فروش در این بخش از بازار تکیه بزند؛ اما تأخیر و تعلل نیسان در به‌روزرسانی و معرفی نسل جدید کراس‌اوورهایش از یکسو و حضور رقبای تازه‌نفس آلمانی، فرانسوی و کره‌ای در این بخش بازار از سویی دیگر، باعث شدند تا نیسان به‌تدریج تاج‌وتخت پادشاهی این سگمنت را به آن‌ها واگذار کند.

البته خوشبختانه برخلاف جوک که معرفی نسل دوم و جدید آن تقریباً یک دهه پس از معرفی نسل اولش صورت گرفت، قشقایی نسل دوم پس از حدوداً ۷ سال به‌طور کامل پوست‌انداخته و جای خود را به نسل سوم داده است.

نسل سوم نیسان قشقایی

همانند دو نسل قبلی، تقریباً تمامی مراحل طراحی و توسعه قشقایی در استودیو طراحی اروپایی نیسان در انگلستان به سرانجام رسیده است و حتی در این کشور (سایت تولیدی نیسان در ساندرلند) مونتاژ خواهد شد.

قشقایی

این کراس‌اوور کامپکت در نمای ظاهری چهره‌ای باابهت و مدرن دارد که به‌وسیله سطوح خالص و بدون پیرایه‌های اضافه، خطوط شارپ و حجم‌پردازی های عضلانی شکل‌گرفته و هویت یافته و البته زبان طراحی و عناصر هویتی مخصوص نیسان در آن کاملاً چشمگیر و مشهود است؛ از ایده بصری استفاده از «سقف شناور» (که به خاطر کنتراست آن با بدنه خودرو این‌گونه توصیف می‌شود) گرفته تا جدیدترین شمایل جلوپنجره V-Motion و چراغ‌های جلوی دوشاخه، بومرنگ مانند، افقی و باریک که مشابهش را به‌تازگی در نسل جدید نیسان فرانتیر نیز دیده بودیم.

در کابین نسل سوم نیسان قشقایی و در مقایسه با نسل قبل به دو نکته توجه ویژه‌ای شده است؛ بازنگری اساسی در کیفیت و پرداخت متریال به‌کاررفته در کابین و استفاده هرچه بیشتر و بهتر از ابزارهای دیجیتالی و مدرن. در همین راستا دو صفحه نمایشگر ۹ اینچی و ۱۲.۳ اینچی TFT با رزولوشن بالا (یکی در مرکز جلوداشبورد و دیگری در مقابل راننده) در خدمت سامانه ارتباطی-سرگرمی خودرو هستند که از اندروید اتو و اپل کارپلی نیز پشتیبانی می‌کنند.

کابین قشقایی

همچنین یک هداپ-دیسپلی ۱۰.۸ اینچی نیز برای کابین قشقایی قابل انتخاب است (با پرداخت هزینه اضافی و به‌عنوان آپشن) که طبق ادعای نیسان بزرگ‌ترین اندازه و ابعاد را در این سگمنت داراست.

نسل سوم نیسان قشقایی بر روی پلتفرم CMF-C گروه رنو-نیسان- میتسوبیشی توسعه‌یافته و طول، فاصله بین دو محور، عرض و ارتفاع آن به ترتیب معادل ۴۴۴۲، ۲۶۶۶، ۱۸۳۸ و ۱۶۳۵ میلی‌متر است که در مقایسه با نسل قبل ۳۵ میلی‌متر افزایش طول، ۳۲ میلی‌متر افزایش عرض و ۲۵ میلی‌متر افزایش ارتفاع را تجربه کرده است مضاف بر اینکه فاصله بین دو محور آن نیز ۲۰ میلی‌متر بیشتر شده است. این افزایش ابعاد به سایر بخش‌های خودرو نیز رسوخ کرده است بطوریکه برای اولین بار چرخ‌هایی با سایز ۲۰ اینچ برای قشقایی به‌صورت آپشنال قابل انتخاب هستند.

نسل سوم نیسان قشقایی

اما تأثیر مهم و اصلی این افزایش ابعاد و بازنگری در پکیج طراحی و مهندسی خودرو را باید در فضای کابین جستجو کرد؛ جایی که (در مقایسه با نسلِ قبلِ این خودرو) شاهد افزایش ۱۵ میلی‌متری فضای سر برای تمامی سرنشینان و افزایش ۲۸ میلی‌متری فضای زانو برای سرنشینان عقب هستیم. همچنین به لطف بازنگری در مجموعه تعلیق عقب و پایین آوردن سطح و کف بارگیری صندوق‌عقب، فضای صندوق بار قشقایی جدید نیز ۵۰ لیتر بیشتر شده است.

علاوه بر این‌ها و به لطف ظرفیت‌هایی که پلتفرم CMF-C در اختیار مهندسان قرار می‌دهد، در سازه بدنه خودرو از متریال‌های سبک‌تر و مقاوم‌تر استفاده‌شده است؛ برای مثال تمامی درب‌ها، کاپوت و گلگیرهای جلوی خودرو از جنس آلومینیوم هستند و برای درب صندوق‌عقب نیز از مواد نوین کامپوزیتی استفاده‌شده است که نتیجه همه این اقدامات، کاهش حدوداً ۶۰ کیلوگرمی وزن خودرو و افزایش ۴۱ درصدی استحکام بدنه است.

گرایش هرچه بیشتر به سمت استفاده از قوای محرکه الکتریکی مسیرِ ناگزیرِ پیش روی صنعت خودروست و بسیاری از خودروهای پرفروش نیز به‌مرور باید با این موج عظیم همراه شوند. در همین راستا پیشرانه‌های هایبریدی عمده گزینه‌های در دسترس برای نسل سوم نیسان قشقایی خواهند بود. در بازار اروپا این خودرو با قوای محرکه هایبریدی شامل یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری بنزینی و توربوشارژردار و یک موتوربرقی ۱۲ ولتی هایبرید ملایم (Mild Hybrid) عرضه می‌شود.

این قوای محرکه در دو سطح قدرت قابل انتخاب است که در مدل پایه ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد و تنها با آرایش دیفرانسیل جلو و گیربکس دستی قابل‌خرید است اما نسخه قدرتمندتر این پیشرانه قادر به تولید ۱۵۶ اسب بخار قدرت و حدود ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور است که گیربکس CVT و سیستم چهارچرخ متحرک (همراه با امکان انتخاب حالت رانندگی یا Drive Mode) نیز بر روی آن قابل سفارش است.

گفتنی است که قشقایی مجهز به قوای محرکه e-power نیسان (که در آن پیشرانه بنزینی نقش ژنراتور باتری‌ها و موتور الکتریکی را بر عهده دارد) نیز در سال ۲۰۲۲ معرفی و روانه بازار خواهد شد.

نسل سوم نیسان قشقایی

قشقایی محصول بسیار مهم و استراتژیکی برای نیسان در بازار اروپا محسوب می‌شود از زمان معرفی نسل اول آن در سال ۲۰۰۶ تابه‌حال، نیسان بیش از ۳ میلیون دستگاه از آن را در قاره سبز به فروش رسانده است. در وصف محبوبیت و مقبولیت بالای قشقایی در اروپا همین بس که در سال ۲۰۱۸ قشقایی توانسته بود در لیست پرفروش‌ترین خودروهای این قاره رتبه پنجم را از آن خود کند.

علیرغم حضور هفت‌ساله نسل دوم قشقایی (J11) در بازار و کاهش فروش ناشی از شیوع ویروس کرونا که دامن تقریباً تمامی خودروسازان را گرفت، قشقایی همچنان از پرفروش‌ترین‌های کلاس خود محسوب می‌شود (رتبه دوم پرفروش‌ترین ‌کراس‌اوورهای کامپکت و رتبه ششم پرفروش‌ترین کراس‌اوورها و شاسی بلندهای بازار اروپا در سال ۲۰۲۰) و حتی برای مثال آمار منتشره از یکی از بازارهای اصلی قشقایی یعنی بریتانیا در اولین ماه سال جاری میلادی، این محصول نیسان را در رتبه سوم جدول کلی فروش این کشور نشان می‌دهد.

نمای عقب قشقایی جدید

نیسان امیدوار است با معرفی و عرضه نسل سوم نیسان قشقایی، بار دیگر تاج پادشاهی کلاس کراس‌اوورهای کامپکت را بر سر بگذارد و جایگاه نخست را از رقیب قدری همچون فولکس‌واگن تیگوآن بازپس بگیرد. درواقع زمانی که قشقایی برای اولین بار پا به بازار گذاشت، یکی از اولین کراس‌اوورهایی بود که در بازار اروپا با استقبال بسیار خوب و قابل‌توجهی مواجه شد و به‌نوعی در تثبیت و افزایش اقبال عمومی به خودروهای این سگمنت نقشی اساسی و محوری را ایفا کرد اما حالا تنوع خودروهای حاضر در این کلاس به‌قدری بالا رفته است که هم‌اکنون این نماینده نیسان بیش از ۱۵ رقیب مستقیم را پیش روی خود می‌بیند؛ از پژو ۳۰۰۸، سیتروئن C5 ایرکراس، هیوندای توسان و کیا اسپورتیج گرفته تا اشکودا کاروک، اپل گرنلند، رنو کاجار، سئات آتکا و … .

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که قشقایی در بازار ایالات‌متحده بانام ((روگ اسپرت)) عرضه می‌شود و در سال ۲۰۲۰ فروشی معادل حدوداً ۷۸ هزار دستگاه در این کشور داشته است. مشخصات و جزییات مربوط به روگ اسپرت جدید برای بازار آمریکا در آینده‌ای نزدیک توسط نیسان اعلام خواهد شد.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟