کیا K8

رخ‌نمایی ساخته لوکس کیا

یکشنبه - 3 اسفند 1399

پیشرانه- کیاموتورز به‌تازگی اقدام به انتشار تصاویری از نمای ظاهری سدان لوکس سایز بزرگ و جدیدش کیا K8 کرده که گفته می‌شود قرار است جانشین کیا کدنزا شود.

پیشرانه- کیاموتورز به‌تازگی اقدام به انتشار تصاویری از نمای ظاهری سدان لوکس سایز بزرگ و جدیدش کیا K8 کرده که گفته می‌شود قرار است جانشین کیا کدنزا شود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در ادامه استراتژی و سیاست جدید این خودروساز کره‌ای در قبال نام‌گذاری محصولاتش (که به‌صورت جدی با معرفی نسل جدید اپتیما تحت عنوان کیا K5 آغازشده بود)، K8 نیز فقط از سیستم عدد و حرف بجای اسم استفاده می‌کند؛ سیستمی که در بین خودروسازان شرقی کمتر رواج دارد اما در بین خودروسازان آلمانی بسیار مرسوم است. البته کیا با این سیستم نام‌گذاری چندان غریبه نیست چراکه پیش‌ازاین هم بسیاری از محصولات کیا در شرق آسیا (ازجمله بازار بومی کره جنوبی و چین) به روش عدد و حرف نام‌گذاری شده و تحت نام‌هایی همچون K1(پیکانتو) و K3(سراتو) به فروش می‌رسیدند.

کیا K8

در نمای ظاهری خودرو با پیکره‌ای بسیار شکیل و باابهت طرف هستیم که جزییات چشمگیرش نگاه‌ها را به خود خیره می‌کند؛ شمایل جدید جلوپنجره معروف پوزه ببر کیا (Tiger Nose) که فریم‌لس بوده و پترن‌های خاص و الماس مانندی دارد (همانند بسیاری دیگر از سدان های لوکس جدید، اینجا هم با ابعاد بسیار بزرگ جلوپنجره طرف هستیم) تا طرح جذاب و گیرای چراغ‌های به پیوسته عقب و زاویه خط سقف خودرو در تماس با انتهای بدنه و لبه بالایی صندوق‌عقب که به کیا K8 چهره یک فست‌بک مجلل و درعین‌حال اسپرت را بخشیده است.

کیا K8

کریم حبیب (رئیس بخش طراحی جهانی کیا) ادعا می‌کند که پیکره کلی خودرو با الهام مستقیم از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین قایق‌های لوکس تفریحی شکل‌گرفته است. احتمال آن می‌رود که عناصر ظاهری بکار گرفته‌شده در K8، پیش‌نمایشی از زبان طراحی و هویت بصری به‌روزرسانی شده دیگر ساخته‌های کیا باشد.

خودرو جدید کیا

هنوز تصاویری از کابین خودرو و اطلاعاتی از مشخصات فنی آن منتشرنشده و کیا اعلام سایر جزییات را به زمان دیگری موکول کرده است. معرفی رسمی خودرو و آغاز تولید انبوه آن نیز احتمالاً اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی صورت خواهد پذیرفت.

آینده کیا در بازار خودروهای لوکس و پریمیوم

افت فروش سدان‌ها در بازار ایالات‌متحده تحت تأثیر افزایش محبوبیت کراس اوورها/ شاسی بلندها از یک‌سو و فروش پایین سدان‌های بزرگ و لوکس کیا نظیر کدنزا و K900 در این کشور از سوی دیگر، باعث شده تا کیا K8 روی کاغذ شانس کمی برای حضور در بازار آمریکا داشته باشد.

(گفتنی است که کدنزا و K900 بعد از سال ۲۰۲۱ از سبد محصولات کیا در آمریکا حذف خواهند شد؛ سدان فول سایز لوکس K900 در سال ۲۰۲۰ تنها ۳۰۵ دستگاه در بازار آمریکا فروش داشته و فروش کدنزا نیز در همین بازه زمانی تنها ۱۲۶۵ دستگاه بوده است).

به‌غیراز بازار بومی کره جنوبی، کیا هنوز سایر بازارهای هدف کیا K8 را به‌طور دقیق معرفی و مشخص نکرده است.

لوگو جدید کیا

علیرغم تمام پیشرفت‌های چشمگیری که ساخته‌های این برند کره‌ای در بخش‌هایی نظیر طراحی، مهندسی و کیفیت ساخت داشته‌اند، مدیران و استراتژیست‌های کیاموتورز برای تغییر ذهنیت عامه مردم نسبت به برند کیا (به‌عنوان خودروسازی که درگذشته عمدتاً به تولید خودروهای ارزان‌قیمت با عملکردی معمولی و کیفیت نه‌چندان بالا می‌پرداخت) هنوز با چالش‌هایی جدی مواجه‌اند. برای مثال اگرچه شاسی‌بلند سایز بزرگی همچون تلوراید با استقبال خوبی از سوی مشتریان مواجه شده، اما سدان‌های لوکس سایز متوسط و بزرگ این کمپانی (کدنزا، استینگر و K900) همچنان فروشی پایین‌تر از حد انتظار دارند.

درواقع تحولات فنی، کیفی و ظاهری اساسی اعمال‌شده در برخی محصولات کیا به همراه معرفی لوگوی جدید و به‌روزرسانی شده این خودروساز در کنار بازنگری در نام‌گذاری برخی مدل‌ها، همه و همه بخشی از راهبردها و تلاش‌های این خودروساز کره‌ای برای ارتقا و بهبود بخشیدن و ایجاد تغییری بنیادین در تصویر ذهنی مشتریان و عامه مردم نسبت به برند کیاست.

اینکه کیاموتورز تصمیم گرفته کدنزا/K7 را با خودرویی بزرگ‌تر و لوکس‌تر جایگزین کند (K8 طولی بیشتر از ۵ متر دارد)، اگرچه حرکت جاه‌طلبانه‌ای به نظر می‌رسد اما اگر همانند تلاش‌های قبلی این خودروساز در بازار خودروهای پریمیوم نتایج امیدوارکننده‌ای نداشته باشد، یقیناً برای تصمیم گیران رده‌بالای کیا نشان از لزوم تغییر استراتژی و در انداختن طرحی نو برای حضور در سگمنت خودروهای پریمیوم و یا خداحافظی و قطع امید کامل از این بخش بازار خواهد داشت.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟