نقش شاهین در آینده سایپا

ارمغان شاهین برای سایپا

دوشنبه - 4 اسفند 1399

پیشرانه- پس از صحبت در مورد دلایل اهمیت سایپا شاهین برای صنعت خودرو کشورمان در برهه زمانی فعلی، مروری بر حواشی و بررسی بخش‌های مختلف این خودرو (طراحی ظاهری و داخلی، شاسی و پیشرانه، امکانات، جایگاه در بازار و …)، وقت آن فرارسیده که در قسمت پایانی این سلسله مطالب، نگاهی به نقش بسیار مهم، استراتژیک و محوری شاهین در آینده سایپا داشته باشیم.

پیشرانه- پس از صحبت در مورد دلایل اهمیت سایپا شاهین برای صنعت خودرو کشورمان در برهه زمانی فعلی، مروری بر حواشی و بررسی بخش‌های مختلف این خودرو (طراحی ظاهری و داخلی، شاسی و پیشرانه، امکانات، جایگاه در بازار و …)، وقت آن فرارسیده که در قسمت پایانی این سلسله مطالب، نگاهی به نقش بسیار مهم، استراتژیک و محوری شاهین در آینده سایپا داشته باشیم.

سایپا پیش از شاهین

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» سایپا در دهه ۸۰ شمسی و تا پیش از ورود تیبا (و افزایش فروش و ارتقا تدریجی جایگاه آن در دهه ۹۰ شمسی) اتکای بسیار بالایی به خانواده پراید داشت (پراید پس از خاتمه تولید پیکان به یکه‌تاز بازار خودروهای ارزان‌قیمت و گاو شیرده نارنجی پوشان جاده مخصوص تبدیل‌شده بود). البته که سایپا در آن زمان کیا ریو (و البته تندر ۹۰ پارس‌خودرو) را نیز بر روی خط تولید داشت اما تیراژ تولید ریو در مقایسه با پراید و همین‌طور در مقام قیاس با محصولات رقیب از ایران‌خودرو رقم چندان قابل‌توجهی نبود. مضاف بر اینکه تنوع محصولات عرضه‌شده از سوی ایران‌خودرو در رده‌های قیمتی بالاتر از پراید، به‌مراتب بیشتر از سایپا بود. درنتیجه سایپا به طرز خطرناکی در دام ((اقتصاد تک‌محصولی)) گرفتارشده بود.

ورود تیبا به بازار و گسترش خانواده تیبا/ پلتفرم X200 در سگمنت B و معرفی محصولاتی همچون تیبا ۲، ساینا و کوییک اوضاع را در بخش تنوع و گستره محصولات برای سایپا تا حدودی بهبود بخشید اما سهم پراید از فروش و سودآوری سایپا همچنان چشمگیر بود. از طرف دیگر اما مدیران سایپا در سال‌های اخیر همواره تحت تأثیر فشار افکار عمومی و مقامات پلیس راهور، سازمان استاندارد و وزارت صنایع برای خاتمه دادن به تولید پراید قرار داشته‌اند و در همین راستا قول و قرارهایی مبنی بر پایان تولید پراید در بازه‌های زمانی مختلف از سوی آن‌ها داده شد و حتی تلاش‌هایی برای جانشینی تدریجی پراید با تیبا صورت پذیرفت اما در عمل حوادث طور دیگری رقم خورد؛ مدیران و تصمیم گیران آمدند، وعده دادند و رفتند اما پراید همچنان محکم و استوار برجایش ایستاده بود و به حیات خود روی خط تولید ادامه می‌داد و کسی جرأت نمی‌کرد این گاو شیرده را ذبح کند!

فرارسیدن فصل تحول

مدیریت فعلی سایپا اما در تصمیمی بسیار شجاعانه و غیرمنتظره (با توجه به وعده‌های فراوان و تحقق‌نیافته مدیران قبلی) بالاخره در سال جاری به تولید پراید خاتمه بخشید تا سایپا را وارد فصل تازه‌ای از تاریخ پرفرازونشیبش کند؛ اما این تنها خداحافظی با پراید نیست که رقم زننده این فصل تازه خواهد بود.

چراکه به لطف سایپا شاهین به‌عنوان اولین خودرو طراحی و توسعه‌یافته بر روی پلتفرم SP100(پلتفرم کاملاً جدید و نسبتاً مدرن سایپا که در قسمت‌های قبلی این سلسله مطلب به تفضیل در مورد آن صحبت شد)، سایپا برای اولین بار به‌صورت رسمی و به‌وسیله خودرویی با برند خودش وارد سگمنت C / کلاس کامپکت خواهد شد و رو در روی گل سرسبد محصولات فعلی ایران خودرو یعنی دنا پلاس و تارا/K132 قرار خواهد گرفت؛ اتفاقی که تا پیش‌ازاین برای سایپا تنها با اتکا به محصولات چینی نظیر ساخته‌های برلیانس و زوتی امکان‌پذیر بود.

اما شاهین تنها آغازگر و پیشگام این مسیر تازه است چراکه سایپایی‌ها علاوه بر این خودرو، اقدام به طراحی و توسعه یک خودرو کراس‌اوور بر روی پلتفرم SP100 کرده‌اند که عنوان “اولین کراس‌اوور ملی” را با خود یدک می‌کشد و چهره بسیار جذاب و به‌روزی دارد.

این کراس‌اوور که مردادماه سال جاری از آن رونمایی شد، “آریا” نام‌گرفته است تا در کنار شاهین و در اقدامی جالب، به‌نوعی یاد و خاطره محصولات نوستالژیک شرکت سهامی جیپ (پارس‌خودرو فعلی) که در دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی در کشورمان تولید می‌شدند را زنده کنند.

سایپا مدعی است که آریا را با نیازسنجی مشتریان و مطالعه دقیق بازار و رقبای این خودرو طراحی کرده است که البته با نگاهی اولیه به‌ظاهر این خودرو می‌توان گفت که با داشتن سطح امکانات خوب و پیشرانه و کیفیت ساخت مناسب، سایپا آریا یقیناً می‌تواند در قد و قامت هماوردی مدعی و قدر برای رقبای چینی هم‌رده نظیر ام‌وی‌ام X22 ظاهر شود.

به‌تازگی تصاویر و اخباری از آغاز تولید آزمایشی آریا منتشرشده است و احتمال می‌رود که در سال ۱۴۰۰ شاهد معرفی رسمی و عرضه این خودرو به بازار باشیم. طبق ادعای سایپا، آریا رکورد کمترین فاصله زمانی بین رونمایی یک خودرو جدید تا تولید انبوه آن در بین خودروسازان داخلی را به نام خود خواهد کرد.

سایپا شاهین نیز اگرچه تاکنون فقط در دو تیپ S و G معرفی‌شده است، اما با توجه به رویکرد قابل‌تحسین سایپا در افزایش تعداد تیپ‌ها و در نظر گرفتن سطوح تجهیزاتی مختلف برای محصولاتش، یقیناً در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد عرضه نسخه‌های مختلفی از شاهین و آریا خواهیم بود که قرار است به پیشرانه‌های مدرن‌تر و قدرتمندتری نسبت به پیشرانه فعلی M15Tc با قدرت ۱۰۸ اسب بخار و ۱۶۵ نیوتن‌متر و همچنین گیربکس اتوماتیک نیز مجهز باشند.

بنابرآنچه تا حال گفته شد آنچه واضح و مبرهن است این است که شاهین و آریا نه‌تنها سایپا را وارد بخش‌های تازه‌ای از بازار و کارزار رقابت می‌کنند، بلکه با توجه به طراحی ظاهری گیرا و بروز، ساختار نسبتاً مدرن، سطح بالای ایمنی، توانمندی‌های فنی قابل‌قبول و تجهیزات رفاهی و ایمنی مناسب، محصولات خانواده SP100 (خصوصاً در مقایسه با خودروهای قبلی طراحی و توسعه داده‌شده توسط سایپا نظیر انواع پراید و خانواده تیبا) تصویر ذهنی مشتریان از برند سایپا را به‌کلی دگرگون و متحول کرده و به طرز قابل‌توجهی ارتقا می‌بخشند نقش شاهین در آینده سایپا اصلا قابل چشم پوشی نیست.

در غیاب شرکای چینی و فرانسوی، سایپا با اتکای هرچه بیشتر و حداکثری به خودروهای بومی (با برند خودش) سعی در پوشش سگمنت‌ها و رده‌های قیمتی مختلف بازار دارد و این اقدام باوجود برخی انتقادات، در شرایط فعلی بدون شک حرکتی ارزنده است و همچین نمی توان از نقش شاهین در آینده سایپا چشم پوشید.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟