فیدلیتی پرایم

باز کردن گالری تصاویر
1.5 لیتری
155 اسب بخار
۶ سرعته دوکلاچه
دیفرانسیل جلو
توربو شارژ
مشاهده سایر مشخصات
مزایا
طراحی مدرن
آپشن‌های کامل
خدمات پس از فروش مناسب
معایب
تک دیفرانسیل بودن
حساسیت به بنزین نامرغوب

پیشرانه- صحبت در مورد محبوبیت روزافزون خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند در بازارهای جهانی و همچنین در بازار کشورمان، چیزی جز توضیح واضحات نیست.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه«در واکنش به این گرایش شدید و علاقه وافر مشتریان، تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان در سال‌های اخیر تمرکز بالایی بر روی معرفی و عرضه خودروهای کراس‌اوور داشته‌اند. دراین‌بین کراس‌اوورهای چینی به دلیل دارا بودن ظاهر زیبا و پرزرق‌وبرق، امکانات فراوان و درعین‌حال قیمت مناسب، گزینه ایده‌آلی برای خودروسازان داخلی بوده‌اند و توجه آن‌ها را به‌منظور مونتاژ و عرضه در داخل کشور به خود جلب کرده‌اند تا تنور رقابت در این بخش از بازار (که اکثر مشتریانش از قشر متوسط درآمدی هستند) عمدتاً به لطف این خودروها داغ بماند.

فیلم تست و بررسی فیدلیتی پرایم در شب

 

در مقایسه با ایران‌ خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان موتور، گروه بهمن به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین خودروسازان داخلی کمی دیر به این رقابت (حضور در بازار کراس اوورها) پیوست اما در عوض توانست با شریک قدرتمند و معتبری همچون هاوال برای مونتاژ و عرضه خودروهای کراس‌اوورش به توافق برسد.

هاوال زیرمجموعه گروه خودروسازی گریت‌وال چین است که به‌صورت تخصصی در بازار خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند فعالیت می‌کند و ساخته‌هایش همواره در ردیف پرفروش‌ترین خودروهای شاسی‌بلند بازار رقابتی چین قرار داشته‌اند و حتی در بازارهای صادراتی نیز توفیقاتی کسب کرده‌اند؛ اما درست در ابتدای شروع جدی همکاری هاوال با گروه بهمن و عرضه کراس‌اوور H2 به بازار، خروج ایالات‌متحده از برجام و تبعات آن موجبات توقف کامل یا کاهش سطح فعالیت شرکای خارجی خودروسازان را فراهم آورد که طبعاً شرکای چینی گروه بهمن یعنی FAW و گریت‌وال نیز از این قاعده مستثنی نبودند.

اما گروه بهمن در این مدت بیکار ننشست و پس از خاتمه همکاری با گریت‌وال/هاوال و فاو، به سراغ شرکای چینی جدیدی رفت که البته این شرکای جدید نیز نه‌تنها اسم‌ورسمی برای خود داشته، بلکه با بازار ایران نیز به‌هیچ‌وجه غریبه نبودند.

دانگ‌فنگ که سال‌هاست شریک در سایه دو خودروساز بزرگ ایرانی بوده (ایفای نقش به‌عنوان واسطه مابین ایران‌خودرو و سایپا و شرکای خارجی‌شان یعنی کیا، گروه رنو-نیسان و پژو-سیتروئن) و در سال‌های اخیر نیز اقدام به عرضه برخی خودروهای سبک و سنگین خود به بازار کشورمان کرده است (به ترتیب از طریق ایران‌خودرو و سایپا دیزل)، پس از توقف تدریجی همکاری با ایران‌خودرو به دلیل بازگشت و تشدید تحریم‌ها و پایان دادن به تأمین قطعات برای تولید خودروی H30 کراس، حالا دانگ‌فنگ با گروه بهمن وارد شراکت و معامله‌شده است که اولین ماحصل این همکاری، کراس‌اوور کوپه دانگ فنگ ix5 است که تولید آزمایشی آن مدتی است توسط گروه بهمن آغازشده و با نام «دیگنیتی پرایم «و لوگویی متفاوت به‌زودی وارد بازار کشورمان خواهد شد.

اما علاوه بر دیگنیتی که توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده، گروه بهمن مونتاژ و عرضه شاسی‌بلندی بزرگ‌تر، مجهزتر و گران‌تر را نیز در برنامه دارد که در ماه‌های اخیر علاوه بر تبلیغات پرشمار و کنجکاوی برانگیز برای آن، انتشار تصاویری از نمونه‌های در حال تست این خودرو در جاده‌های کشورمان توسط رسانه‌ها نیز خبرساز شده است.

خودرویی که فیدلیتی نام‌گرفته و طبق گفته‌های مدیرعامل گروه بهمن در گام‌های پایانی عرضه نهایی قرار دارد؛ اما هویت و سرمنشأ فیدلیتی را باید در کجا جستجو کرد؟ این نورسیده چه چیزهایی در چنته دارد؟ در ادامه سعی می‌کنیم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

ریشه و هویت فیدلیتی

فیدلیتی پرایم درواقع جتور X70 اس است که همانند بسیاری دیگر از خودروهای چینی و به دلیل سیاست‌های سازندگان (تحت تأثیر شرایط سیاسی فعلی)، با برند و نام اصلی خود به کشورمان راه نیافته است.

در همین راستا و بعد از انتخاب نام Dignity (به معنای بزرگی و وقار) برای دانگ فنگ ix5، گروه بهمن نام انگلیسی (Fidelity) را برای محصول جدیدش برگزیده است که «صداقت و وفاداری«معنا می‌دهد.

اما نکته جالب این است که Jetour درواقع یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی چری است که اتفاقاً مدت‌زمان زیادی از تأسیس آن نمی‌گذرد. جتور فعالیتش را در سال ۲۰۱۸ و به‌عنوان برند پریمیوم و زیرمجموعه لوکس ساز چری آغاز کرده است و X70 نیز به‌صورت رسمی اولین محصول آن بوده است.

سؤالی که احتمالاً ذهن خیلی‌ها را به خود مشغول می‌کند، این است که چرا چری اقدام به عرضه محصولات جتور از طریق شریک دیرینه و نماینده رسمی‌اش یعنی مدیران خودرو نکرده است؟ ظاهراً مدیران خودرو نیز نسبت به عرضه محصولات جتور بی‌رغبت نبوده اما سیاست‌های چری در حال حاضر شرایط را به گونه دیگری رقم‌زده است.

طراحی ظاهری و داخلی و ابعاد بدنه

در سال‌های اخیر خودروهای چینی در بخش‌های مختلف پیشرفت چشمگیر و قابل‌اعتنایی داشته‌اند که از موارد برجسته آن می‌توان به پیشرفت در طراحی ظاهری و داخلی و کیفیت ساخت اشاره کرد.

برخی از خودروسازان چینی حتی اقدام به سرمایه‌گذاری عظیم در حوزه تحقیق و توسعه (R&D) کرده‌اند و علاوه بر تأسیس استودیو طراحی در چین و حتی خارج از مرزهای چین، اقدام به استخدام طراحان و مهندسان سرشناس کرده‌اند که سابقاً در کمپانی‌های بزرگ و معتبر خودروسازی فعالیت داشته‌اند.

درنتیجه و در قیاس با گذشته، دیگر کمتر خودرویی در بین برندهای شاخص چینی را می‌توان یافت که کپی ناشیانه و موبه‌موی یک خودروی ژاپنی، کره‌ای، آمریکایی و یا اروپایی باشد اما بااین‌وجود هنوز حتی همین معتبرترین خودروسازان چینی نیز تا رسیدن به یک‌زبان طراحی کاملاً مستقل و منحصربه‌فرد فاصله‌دارند (اگرچه خودروسازانی همانند چری، جیلی و چانگان گام‌های مهم و بزرگی در این مسیر برداشته‌اند) و بنابراین تأثیرپذیری و الهام گیری هدفمند و حساب‌شده طراحان خودروسازان چینی از محصولات برندهای معتبر خارجی هنوز هم با جدیت و البته رویکردی عقلانی و منطقی ادامه دارد.

طراحی نمای ظاهری فیدلیتی نیز با چنین رویکردی صورت پذیرفته است و علیرغم شباهت‌هایی در جزییات و کلیات با خودروهای کره‌ای نظیر هیوندای سانتافه و …، نمی‌توان آن را یک کپی صرف خطاب کرد. فیدلیتی در مجموعه پیکره‌ای به‌روز و جذاب (و تا حدود زیادی هماهنگ) دارد که نکته ضعف شاخص و آزاردهنده‌ای در ظاهر آن به چشم نمی‌آید اما بااین‌حال نمی‌توان به چهره آن زبان طراحی مشخص و هویتی منحصربه‌فرد را نسبت داد.

در نمای جلوی خودرو گرافیک متفاوت اما درعین‌حال ساده جلوپنجره، استفاده قابل‌توجه از تزیینات کرومی برای تأکید بر ذات لوکس خودرو و همچنین نحوه چینش چراغ‌های LED در گوشه‌های سپر (که البته مشابهش را در برخی ساخته‎های کیا و رنو نیز دیده بودیم) جلب‌توجه می‌کند.

کابین خودرو اما حکایت دیگری دارد و به‌وضوح می‌توان منبع الهام گیری و الگوبرداری طراحان را تشخیص داد چراکه طراحی جلوداشبورد و پنل کاربری آن و همچنین طرح رودری ها سریعاً ذهن را به سمت طراحی همین بخش در ساخته‌های آئودی می‌برد.

رهاورد این الهام گیری اما برای فیدلیتی مثمر ثمر بوده و خروجی مطلوبی داشته است چراکه با کابین مدرن، به‌ظاهر باکیفیت و رده بالایی طرف هستیم که همانند بسیاری از خودروهای جدید و امروزی از دو صفحه‌نمایش بهره‌مند است؛ یکی نمایشگر ۱۲.۳ اینچی TFT به‌عنوان صفحه پشت آمپر که در دیدمستقیم راننده قرار دارد و دیگری نیز یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی که در بالاترین نقطه پنل کاربری مرکزی جلوداشبورد جا خوش کرده است.

طول، عرض و ارتفاع فیدلیتی پرایم به ترتیب معادل ۴۷۳۵*۱۹۰۰*۱۷۱۰ میلی‌متر، فاصله بین دو محور آن برابر با ۲۷۲۰ میلی‌متر و فاصله کف خودرو تا سطح زمین نیز ۱۶۰ میلی‌متر است. برای تجسم واضح‌تر و بهتر، ازلحاظ ابعادی می‌توان فیدلیتی را هم‌کلاس و در اندازه‌های هیوندای سانتافه DM توصیف کرد.

تجهیزات رفاهی و ایمنی

این همان بخشی است که فیدلیتی پرایم در آن کاملاً دست‌پر ظاهر می‌شود. لیست بلندبالای تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو طبق کاتالوگ و اطلاعات منتشرشده از سوی گروه بهمن شامل موارد زیر است:

استارت دکمه‌ای و سامانه ورود بدون کلید، سانروف پانوراما، فرمان برقی، امکان انتخاب حالت رانندگی اقتصادی یا اسپرت، پوشش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان، گرم‌کن صندلی‌های جلو، کنترلرهای سیستم صوتی بر روی فرمان، سامانه مالتی مدیا شامل صفحه‌نمایش لمسی ۱۰.۲۵ اینچی همراه با هندزفری/بلوتوث و Mirror Link، شارژر وایرلس تلفن همراه، تهویه مطبوع اتوماتیک همراه با دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، صندلی‌های ردیف دوم باقابلیت تا شدن و حرکت ریلی، درب صندوق‌عقب باقابلیت تشخیص مانع و سیستم هوشمند باز شدن اتوماتیک درب صندوق‌عقب به‌وسیله پا (hands free access)، سنسور باران، سنسور نور (Auto Light)، سنسور پارک جلو و عقب و دوربین دنده‌عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرم‌کن و راهنما، کروز کنترل، قفل مرکزی و ریموت کنترل باقابلیت جستجوی خودرو، چراغ‌های LED، ترمز پارک برقی (EPB) به همراه سیستم توقف خودکار (Auto Hold)، سامانه‌های کمکی ترمز ABS، EBD و BA، سامانه‌های کنترل حرکت خودرو در سراشیبی (HDC)، کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAC)، کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC)، هشداردهنده انحراف از خطوط (LDW)، سیستم تشخیص نقاط کور (BSD)، نمایش لحظه‌ای فشار باد تایرها (TPMS)، کیسه‌های هوا برای سرنشینان جلو و کیسه‌های هوای جانبی.

همچنین گفتنی است که فیدلیتی در دو مدل ۵ و ۷ سرنشینِ توسط گروه بهمن عرضه خواهد شد.

مشخصات فنی فیدلیتی پرایم

همان‌طور که گفتیم، برند جتور زیرمجموعه لوکس ساز چری است پس یافتن اشتراکات فنی بین محصولات چری و فیدلیتی به‌هیچ‌وجه تعجب‌آور نخواهد بود (این قضیه در بحث تسهیل فرآیند و کاهش هزینه تأمین و توزیع قطعات می‌تواند به نفع چری و شرکای داخلی این خودروساز تمام شود). پیشرانه ۴ سیلندر و ۱.۵ لیتری توربو شارژر دار فیدلیتی قادر به تولید ۱۵۵ اسب بخار قدرت و حداکثر ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور است و با یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دوکلاچه جفت‌وجور مي‌شود.

این همان پیشرانه‌ای است که در حال حاضر بر روی دو محصول کراس‌اوور مدیران خودرو یعنی ام وی ام ایکس ۵۵ و چری تیگو ۷ نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد اما خروجی قدرت و گشتاور آن در این دو خودرو معادل ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن‌متر است.

درواقع این پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو از سوی سازنده در دو سطح خروجی قدرت ارائه می‌شود که محصول گروه بهمن از نسخه قدرتمندتر این پیشرانه بهره می‌برد.

دیگر محصول جدید گروه بهمن یعنی دیگنیتی پرایم نیز روی کاغذ مشخصات فنی تقریباً مشابهی با فیدلیتی دارد اما با توجه به وزن خالص تقریباً یکسان هر دو خودرو، فیدلیتی به لطف بهره‌گیری از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دوکلاچه (DCT) در بحث کشش و شتاب گیری عملکرد بهتر و امیدوارکننده‌تری نسبت به دیگنیتی (که به گیربکس CVT مجهز شده است) خواهد داشت چراکه کارکرد و ماهیت گیربکس CVT منطبق بر فلسفه ترجیح کاهش مصرف سوخت بر عملکرد بهتر و لذت رانندگی بالاتر است.

حدود قیمت فیدلیتی پرایم و زمان عرضه به بازار

آنچه واضح و مبرهن به نظر می‌رسد این است که فیدلیتی قطعاً در رده قیمتی بالاتری نسبت به دیگنیتی پرایم قرار خواهد گرفت و شاید به‌نوعی بتوان آن را رو در روی محصولات جدید و آتی خود چری و مدیران خودرو یعنی چری تیگو ۷ پلاس و تیگو ۸ قرارداد. با توجه به قیمت ۷۶۰ میلیون تومانی دیگنیتی و قیمت فراتر از یک‌میلیاردی جری‌های نامبرده و همین‌طور قیمت ۹۵۰ میلیون تومانی جک S7، بسیار بعید است که فیدلیتی قیمتی کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان داشته باشد با این وحود مدیران ارشد کروه بهمن قیمت این خودرو را در مدل ۵ نفره ۶۵۵ میلیون تومان و در مدل ۷ نفره ۶۷۰ میلیون تومان تعیین کردند.

طبق گفته‌های مدیران گروه بهمن به‌احتمال بسیار زیاد در سال ۱۴۰۰ شاهد تولید انبوه و حضور رسمی فیدلیتی در بازار کشورمان خواهیم بود.

مشخصات فنی

موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور 1.5 لیتری
تنفس موتور توربو شارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 155 اسب بخار
حداکثر گشتاور 230 نیوتن متر
جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه
شتاب ۰ - ۱۰۰ 10 ثانیه
مصرف سوخت داخل شهر 7.8
مصرف سوخت ترکیبی 7.6

موارد ایمنی

کیسه هوای راننده و سرنشین، کیسه هوای جانبی - ABS - BA – EBD – EBA - سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAC) - سیستم کنترل کشش (TCS) - سیستم کنترل پایداری الکتریکی خودرو (ESC) – ترمز پارک برقی (EPB) به همراه سیستم توقف خودکار (Auto Hold)

ویژگی های رفاهی

صفحه نمایشگر لمسی 10.25 اینچی به همراه Bluetooth - قابلیت انتقال تصویر تلفن همراه به سیستم مولتی مدیا (Mirror link) - 8 عدد بلندگو - خروجی USB - شارژ وایرلس تلفن همراه - سیستم فرمان برقی (EPS) - سیستم هشدار دهنده انحراف از خطوط (LDW) - سیستم تشخیص نقاط کور (BSD) - سیستم نمایش لحظه ای فشار باد تایرها (TPMS) - صندلی راننده و سرنشین برقی به همراه گرم کن - پوشش صندلی ها چرمی – 7 نفره - برف پاک کن با سنسور باران (Rain Sensor) – فرمان چرمی و مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی مدیا - سیستم هوشمند ورود بدون کلید (Keyless) - استارت دکمه ای - جلوآمپر 12.3 اینچی دیجیتال (TFT) - تثبیت کننده سرعت خودرو (کروز کنترل) - دوربین 360 درجه برای سهولت در پارک و دوربین دنده عقب - روشنایی خودکار چراغ های جلو (Auto Light) - سان روف پانوراما - سیستم تشخیص مانع (سنسور پارک عقب و جلو) - سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل Follow-me-home - درب صندوق عقب با قابلیت تشخیص مانع

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • حسام مقدم | ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۵:۴۸ ب٫ظ

    خیلی خوب و کامل بررسی کردین🙏