خودروی سال 2021 اروپا

تویوتا یاریس به‌عنوان خودروی سال ۲۰۲۱ اروپا برگزیده شد

سه شنبه - 12 اسفند 1399

پیشرانه- نسل چهارم و جدید یاریس، هاچ‌بک ساب-کامپکت تویوتا، توانست عنوان خودرو سال اروپا یا ECOTY(European Car of The Year(را از آن خود کند.

پیشرانه- نسل چهارم و جدید یاریس، هاچ‌بک ساب-کامپکت تویوتا، توانست عنوان خودرو سال اروپا یا ECOTY(European Car of The Year) را از آن خود کند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» این مراسم در سال‌های گذاشته در جریان اتوشو ژنو برگزار می‌شد اما با تعطیلی این رویداد مهم و معتبر نمایشگاهی تحت تأثیر اپیدمی کرونا و ممنوعیت تجمعات این‌چنینی، امسال این رویداد به‌صورت آنلاین و در مرکز نمایشگاهی خالی از تماشاگرِ پالکسیو شهر ژنو برگزار شد و حال و هوای متفاوتی با سال‌های قبل داشت.

نسل جدید یاریس تنها در نسخه‌هایبرید عرضه می‌شود و در حالی کسب عنوان خودروی سال ۲۰۲۱ اروپا را جشن می‌گیرد که پس از انتشار آمار فروش بازارهای اروپایی در اولین ماه سال ۲۰۲۱، مشخص شد که یاریس توانسته “پرفروش‌ترین خودروی بازار اروپا ” لقب بگیرد و مدعی‌های همیشگی این عنوان (نظیر فولکس‌واگن گلف، پژو ۲۰۸ یا رنو کلیو(را کنار بزند.

باید دید آیا یاریس، بخصوص پس از کسب عنوان خودروی سال ۲۰۲۱ اروپا، در آمار فروش سالیانه نیز قادر به تکرار این موفقیت و حفظ جایگاه اول خواهد شد یا خیر. (با درخشش در آمار فروش ماه ژانویه، یاریس به اولین خودرو از برندی ژاپنی تبدیل شد که صدرنشین جدول فروش ماهانه بازار اروپا می‌شود)

فینالیست های خودرو سال اروپا

نامزدهای کسب این عنوان درمجموع ۳۰ خودرو از برندهای مختلف بودند (همگی این خودروها جدید بوده و در سال گذشته میلادی وارد بازار کشورهای اروپایی شدند) اما درنهایت ۷ خودرو به‌عنوان فینالیست برگزیده شدند که تویوتا یاریس با ۲۶۶ امتیاز موفق به کسب این عنوان و جایگاه اول شد. رتبه‌های دوم تا هفتم نیز به ترتیب به این خودروها رسید: فیات ۵۰۰ (۲۴۰ امتیاز)، کوپرا فورمنتور (۲۳۹ امتیاز)، فولکس‌واگن ID.3 (224 امتیاز)، اشکودا اکتاویا (۱۹۹ امتیاز)، لندروور دیفندر (۱۶۴ امتیاز)و سیتروئن C4 (143 امتیاز)

جایزه خودرو سال اروپا یکی از شاخص‌ترین و معتبرترین جوایز خودرویی در سطح بین‌المللی محسوب شده و توسط ارگانی مستقل اداره می‌شود که تحت حمایت ۹ موسسه نشریاتی فعال در حوزه خودرو از ۹ کشور اروپایی است. هیئت ژوری و تیم داوری برگزاری این رویداد نیز شامل ۵۹ کارشناس و ژورنالیست حوزه خودرو از ۲۲ کشور اروپایی می‌شود.

مت هریسن، معاون اجرایی تویوتا در اروپا پس از کسب جایزه خودروی سال ۲۰۲۱ اروپا برای خودرو یاریس گفت:‌ انتخاب تویوتا یاریس هایبرید به‌عنوان خودرو سال ۲۰۲۱ افتخار بزرگی برای تویوتا است و من از تیم داوران بابت گزینش یاریس تشکر می‌کنم. همچنین می‌خواهم فرصت را غنیمت بشمارم و اشاره‌ای به تلاش‌ها و شور و حرارت تیم‌های تحقیق و توسعه تویوتا در اروپا و ژاپن داشته باشم؛ این بهترین یاریسی است که تابه‌حال ساخته‌شده و همان‌طور که آکیو تویودا (رئیس و مدیرعامل تویوتا(گفته ” لبخند را بر لبان مشتریانمان می‌نشاند “.

نسل چهارم تویوتا یاریس

نسل چهارم تویوتا یاریس خودروی سال اروپا 2021

خودروی سال 2021 اروپا

نکته قابل‌تأمل دیگر، افزایش کاملاً محسوس سهم خودروهای هایبریدی و الکتریکی در لیست فینالیست‌ها و برندگان جایزه خودروی سال اروپا در چند سال اخیر است به‌طوری‌که حتی اکثر خودروهایی که در این مدت به چنین عنوانی دست‌یافته‌اند، یا خودرویی تمام الکتریکی بودندهمانند جگوار I-Pace در سال ۲۰۱۹(و یا دارای نسخه‌هایبرید، پلاگین هایبرید و یا حتی تمام برقی در کنار نسخه‌های بنزینی بوده‌اند (همانند پژو ۲۰۸ و ولوو XC40.) این انتخاب‌ها مشخصاً تحت تأثیر اهمیت یافتن هرچه بیشتر مسائل زیست‌محیطی، جهت‌گیری و سلایق تازه مشتریان و درنتیجه تغییر رویکرد خودروسازان و تمرکز هر چه بیشتر بر حوزه طراحی و ساخت خودروهای برقی صورت پذیرفته است؛ اگرچه نباید از یاد برد که پیش‌تر نیز در سال ۲۰۰۵ تویوتا پریوس به‌عنوان یک خودروی هایبریدی و در سال ۲۰۱۱ نیسان لیف به‌عنوان یک خودروی تمام الکتریکی موفق به کسب این عنوان و در هم شکستن سلطنت دیرینه خودروهای درون‌سوز شده بودند.

سال گذشته میلادی، پژو ۲۰۸ در رقابت با سایر فینالیست‌ها (شامل تسلا مدل ۳، پورشه تایکان، رنو کلیو، تویوتا کرولا، ب ام و سری ۱ و فورد پوما (توانسته بود این عنوان را با کسب ۲۸۱ امتیاز از آن خود کند (۳۹ امتیاز اختلاف نسبت به رتبه دوم که تسلا مدل ۳ بود.) رقابت گزینش خودروی سال اروپا از سال ۱۹۶۴ آغاز شد و روور ۲۰۰۰ اولین خودرویی بود که به چنین عنوانی نائل می‌شد.

جالب است بدانید این سومین بار است که محصولی از تویوتا موفق به کسب عنوان خودروی سال اروپا می‌شود و جالب‌تر آنکه این افتخار اولین بار در سال ۲۰۰۰ و با نسل اول یاریس برای تویوتا به‌دست‌آمده بود. نسل دوم تویوتا پریوس نیز در سال ۲۰۰۵ به‌عنوان خودروی سال اروپا برگزیده‌شده بود.

نیسان نخستین خودروساز ژاپنی بود که در سال ۱۹۹۳ و برای مدل مایکرا موفق به تصاحب این عنوان ارزشمند شده بود.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟