نوبرانه های ایران خودرو

نوبرانه های ایران خودرو

یکشنبه - 17 اسفند 1399

پیشرانه- هفته گذشته و در حاشیه حضور وزیر صمت و هیئت همراه در شهرک صنعتی البرز استان قزوین به‌منظور بازدید از کارخانه نیرومحرکه، ایران خودرو ضمن افتتاح خط تولید گیربکس ۶ سرعته جدیدش، دو محصول خود که مجهز به نسخه دستی و نیمه اتوماتیک این گیربکس بودند را در معرض دید بازدیدکنندگان و اصحاب رسانه قرار داد؛ سمند AMT و رانا پلاس مجهز به گیربکس ۶ سرعته و سقف پانوراما.

پیشرانه- هفته گذشته و در حاشیه حضور وزیر صمت و هیئت همراه در شهرک صنعتی البرز استان قزوین به‌منظور بازدید از کارخانه نیرومحرکه، ایران خودرو ضمن افتتاح خط تولید گیربکس ۶ سرعته جدیدش، دو محصول خود که مجهز به نسخه دستی و نیمه اتوماتیک این گیربکس بودند را در معرض دید بازدیدکنندگان و اصحاب رسانه قرار داد؛ سمند AMT و رانا پلاس مجهز به گیربکس ۶ سرعته و سقف پانوراما.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در ادامه نگاهی دقیق‌تر به این دو خودرو  یعنی نوبرانه های ایران خودرو خواهیم داشت.

نوبرانه های ایران خودرو

 رانا پلاس جدید با گیربکس ۶ سرعته دستی و سقف پانوراما

مدتی می‌شود که عرضه رانا پلاس به بازار به‌طور رسمی کلید خورده و پای این خودرو به خیابان‌ها بازشده است. این خودرو درواقع حاصل فیس لیفت جزئی (Minor) رانا بوده و در نمای ظاهری تغییراتی نظیر گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب، دستگیره درب‌ها و زه‌های جانبی همرنگ بدنه، شبکه‌بندی متفاوت جلوپنجره و آینه‌های جانبی راهنمادار را تجربه کرده و در کابین آن نیز شاهد برخی امکانات جدید نظیر کروز کنترل و بلوتوث و یکسری تغییرات نظیر طرح جدید سیستم صوتی و غربیلک فرمان و قطعات تزییناتی جدید هستیم.

این خودرو از پیشرانه TU5 با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور در هماهنگی با یک گیربکس ۵ سرعته دستی بهره می‌برد.

اما نسخه جدید رانا پلاس که به‌تازگی معرفی‌شده و مطابق وعده مدیران ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ وارد بازار خواهد شد، قرار است به نسخه ارتقاءیافته و بهینه‌شده پیشرانه TU5 یا همان پیشرانه TU5 «پلاس» مجهز باشد (این قوای محرکه درواقع نسخه بومی‌سازی شده پیشرانه EC5 پژو است) که به سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز بوده و قدرتی معادل ۱۱۰ اسب بخار داشته و حداکثر ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند؛ اما نکته بسیار مهم دیگر در مورد این پیشرانه، هماهنگی آن با یک گیربکس ۶ سرعته دستی است که رانا را به اولین محصول ایران خودرو با چنین گیربکسی تبدیل می‌کند؛ اگرچه این جعبه‌دنده در آینده قرار است بر روی سایر محصولات ایران خودرو (ازجمله دنا پلاس توربو) نیز مورداستفاده قرار بگیرد.

رانا پلاس با سقف پانوراما و گیربکس 6 سرعته

رانا پلاس با سقف پانوراما و گیربکس 6 سرعته

با اتکا به این قوای فنی ارتقاءیافته، رانا پلاس جدید در مقایسه نسخه‌های قبلی این خودرو مصرف سوخت بهینه‌تر (۶.۹ لیتر در سیکل ترکیبی)، آلایندگی کمتر، سقف سرعت بالاتر و شتابگیری بهتری خواهد داشت مضاف بر اینکه میزان صدای ورودی به کابین (از سوی مجموعه فنی خودرو) نیز کاهش می‌یابد.

امروزه استفاده از گیربکس‌های ۶ سرعته در خودروهای مدرنی که مجهز به جعبه‌دنده دستی هستند، بسیار رایج شده و تجهیز خودروهای داخلی به چنین گیربکسی را حقیقتاً باید به فال نیک گرفت.

گفته می‌شود که لیست تجهیزات رانا پلاس جدید علاوه بر آپشن سقف پانوراما، فرمان کمکی برقی را نیز به‌صورت استاندارد شامل خواهد شد.

در سال‌های میانی دهه ۹۰ شمسی و درست درزمانی که برجام برقرار بود و وضعیت تولید خودروسازان روی مدار رونق و ترقی قرار داشت، رانا از معدود محصولات ایران‌خودرو محسوب می‌شد که در بحث آمار تولید و فروش سیر نزولی و افت‌های آن‌چنانی را تجربه می‌کرد (خلاف سایر اعضای خانواده سمند، ۴۰۵ و پارس، ۲۰۶ و حتی دنگ‌فنگ و هایما).

در آن زمان حتی ایران‌ خودرو نیز در مواجهه با عملکرد ضعیف خودرو در بازار و بی‌رغبتی مشتریان نسبت به خرید آن، واکنشی بسیار منفعلانه داشت و به‌نوعی با عدم معرفی نسخه‌ای جدید یا به‌روزرسانی شده از رانا، این فرزندش را به حال خود رها کرده بود.

حالا اما با معرفی و عرضه نسخه بهبودیافته و به‌روزرسانی شده رانا با نام رانا پلاس، به نظر می‌رسد که این خودرو در آینده قرار است نقش پررنگ‌تر و مهم‌تری را در سبد محصولات ایران‌خودرو ایفا کنند؛ خصوصاً به این دلیل که بعد از خروج پژو از بازار کشورمان و قطع همکاری مجدد با طرف ایرانی و همچنین سیاست‌های تولیدی و توسعه محصول تازه ایران خودرو، آبی‌پوشان کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص دیگر تمایل چندانی به حفظ محصولات برند پژو روی خط تولید ندارند که به‌عنوان نمونه می‌توان به‌ صرف‌نظر از تولید انبوه پژو ۳۰۱ اشاره کرد (که طراحی و توسعه خودرویی با نشان ایران خودرو (K132 یا تارا) بر روی پلتفرم ۳۰۱ را در پی داشت)؛ آن‌هم درحالی‌که پروژه داخلی سازی ۳۰۱ پیشرفت بسیار زیادی داشت و حتی تولید آزمایشی این خودرو نیز در نیمه اول سال ۹۸ آغازشده بود؛ و در همین راستا زمزمه‌هایی مبنی بر کاهش تولید و حذف تدریجی ۲۰۶ صندوقدار از سبد محصولات ایران خودرو و تلاش برای جایگزینی آن با رانا پلاس نیز شنیده می‌شود که البته بنا بر آنچه گفتیم، چندان دور از انتظار نخواهد بود.

البته زمزمه‌های حذف کامل ۲۰۶ صندوقدار و جایگزینی آن با رانا پیش‌ازاین و در اوایل دهه ۹۰ شمسی (آغازین روزهای عرضه رانا و مصادف با دور قبلی اوج‌گیری تحریم‌ها) شنیده‌شده بود اما هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت. باید منتظر ماند و دید ایران‌خودرو در این زمینه دقیقاً چه رویکردی را در پیش می‌گیرد.

سمند با گیربکس نیمه اتوماتیک (AMT)

در ادامه معرفی نوبرانه های ایران خودرو باید گفت زمزمه‌های معرفی و عرضه نسخه اتوماتیک سمند از اواسط دهه هشتاد شمسی تا به امروز و در مقاطع مختلفی شنیده می‌شد اما حالا و پس از گذشت حدوداً دو دهه از رونمایی و عرضه این خودرو به بازار، قرار است بالاخره شاهد نسخه اتوماتیک آن باشیم.

البته استفاده از واژه اتوماتیک برای جعبه‌دنده بکار گرفته‌شده در این خودرو چندان درست و منطبق با ذهنیت رایج از گیربکس اتوماتیک نیست چراکه سمند قرار است از یک گیربکس نیمه‌خودکار یا AMT بهره ببرد.

سمند AMT

این نوع گیربکس‌ها درواقع همان گیربکس‌های معمولی هستند که با تجهیز به عملگرهای الکترومکانیکی، عمل تعویض دنده و کلاچ‌گیری را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند.

مهم‌ترین مزیت این نوع گیربکس‌ها علاوه بر حذف عمل کلاچ‌گیری (همانند سایر گیربکس‌های خودکار) و کاهش خستگی راننده در مسافت‌های طولانی، ارزان‌تر و ساده‌تر بودن ساختار کلی آن‌ها در مقایسه با دیگر انواع گیربکس اتوماتیک بوده و به دلیل مشترک بودن تعداد قابل‌توجهی از قطعات با گیربکس‌های دستی، هزینه تعمیرات معقول‌تری نسبت به گیربکس‌های تماماً اتوماتیک دارند.

نمونه‌ای از سمند AMT که در معرض بازدید عموم قرارگرفته بود، مشخصاً نسخه آزمایشی و غیر تولید انبوه از این خودرو محسوب می‌شد بطوریکه حتی نمایشگر وضعیت دنده آن نیز به‌طور عاریه در بخش پنل سیستم صوتی نصب‌شده بود اما نسخه تولید انبوه و نهایی سمند با این گیربکس، درواقع از ظاهر، کابین و مشخصاتی همانند سمند پلاس برخوردار است و نمایشگر وضعیت دنده آن نیز در داخل صفحه جلو آمپر قرار خواهد گرفت.

سمند پلاس در نمای ظاهری در بخش‌هایی نظیر جلوپنجره، طرح و گرافیک چراغ‌های عقب و گرافیک چراغ‌های جلو با سمند متفاوت بوده و به چراغ روشنایی روز (DRL) نیز مجهز است اما در کابین به‌طور کامل دستخوش تغییر شده که البته این تغییرات را وامدار سورن ELX است چراکه طرح جلوداشبورد و رودری های سمند پلاس درواقع همان طرح بکار گرفته‌شده در سورن با تریم متفاوت (کرم همراه با تزیینات طرح چوب) و تغییر برخی بخش‌ها و حذف یکسری امکانات رفاهی (برای مثال تهویه مطبوع دستی بجای اتوماتیک) است. همچنین احتمال می‌رود که این خودرو از همان ابتدای ورود به بازار، علاوه بر برخورداری از گیربکس AMT، به نسخه بهبودیافته پیشرانه EF7 یا همان EF7 «پلاس» مجهز باشد.

در پایان گفتنی است که طبق گفته‌های معاون تحقیق و توسعه شرکت نیرومحرکه، علاوه بر پروژه گیربکس نیمه اتوماتیک (AMT)، نسخه‌ای از گیربکس‌های اتوماتیک دوکلاچه (DCT) نیز در این شرکت در حال طراحی و توسعه است که خروجی آن در سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه خواهد شد. احتمال می‌رود که محصولات گران‌تر ایران‌ خودرو به این گیربکس مجهز باشند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟