مینی‌بوس پگاسوس

از سحر تا پگاسوس

یکشنبه - 17 اسفند 1399

پیشرانه- این روزها یکی از شایع‌ترین اخبار مربوط به خودروهای تجاری در کشورمان به دو محصول جدید گروه بهمن یعنی کامیونت‌های شیلر و مینی‌بوس پگاسوس این شرکت مربوط می‌شود.

پیشرانه- این روزها یکی از شایع‌ترین اخبار مربوط به خودروهای تجاری در کشورمان به دو محصول جدید گروه بهمن یعنی کامیونت‌های شیلر و مینی‌بوس پگاسوس این شرکت مربوط می‌شود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» این مینی‌بوس که عضو جدید این گروه هست، درواقع یک بهینه‌سازی فنی بر روی محصول قبلی این شرکت یعنی مینی‌بوس سحر بوده که حالا با تغییراتی در بخش فنی و البته داخل اتاق همراه شده است.

یک طرح رایج

درگذشته مینی‌بوس‌های موجود در کشورمان که شامل انواع مرسدس بنز، ایویکو و فیات‌های قدیمی بودند، از همان طرح سنتی مینی‌بوس‌ها بهره می‌بردند که درواقع یک اتوبوس با ابعاد کوچک‌تر است.

این در حالی است که در مناطق مختلف جهان، این وسیله نقلیه به‌صورت ون نیز ساخته می‌شود که بر اساس نیاز، می‌توان آن را از بین ابعاد و اندازه‌های مختلف انتخاب کرد تا به‌این‌ترتیب با نیاز خریداران تناسب بیشتری داشته و البته که رانندگی راحت‌تری نیز خواهد داشت.

مینی‌بوس پگاسوس

بااینکه چند سالی از ورود این نوع از مینی‌بوس‌ها نیز به کشورمان می‌گذرد اما می‌توان گفت که همان طرح قدیمی مینی‌بوس‌ها طرفداران بیشتری دارد. مینی‌بوس پگاسوس نیز از همان طرح استوانه‌ای مینی‌بوس‌های قدیمی بهره می‌برد که اگرچه در برخی از مناطق دنیا مثل اروپا و آمریکای شمالی طرفداری ندارد اما در آسیا و خصوصاً شرق آسیا دارای طرفداران زیادی است.

سحر به‌روز شده

شاید در نگاه اول مینی‌بوس پگاسوس برای بیننده کمی آشنا بیاید که بی‌دلیل هم نیست. می‌توان گفت این اتاق از سوی خودروسازان زیادی برای تولید یک مینی‌بوس مورداستفاده قرارگرفته است که در بین آن‌ها می‌توان حتی از ایسوزو و تویوتا نیز نام برد. این اتاق در کشورهای شرق آسیا مثل چین با نام و نشان‌ها مختلفی توسط شرکت‌های خودروسازی به‌عنوان یک مینی‌بوس وارد بازار شده است.

البته نمی‌توان به این حقیقت ایرادی گرفت چراکه بدون شک این کار باعث کاهش قیمت تمام‌شده خواهد شد که برای یک خودرو تجاری اتفاق مهمی نیز به شمار می‌آید. این مینی‌بوس درواقع بر روی یک پلت فرم اولیه، توسعه پیداکرده که با بهسازی‌هایی صورت گرفته در پیشرانه و گیربکس، محورها و سیستم تعلیق به‌نوعی شاهد یک بهسازی در آن هستیم.

این تغییرات منجر به کاهش مصرف سوخت و پایین آمدن سطح آلاینده‌های خروجی و راحتی بیشتر سرنشینان در حین حرکت شده است.

مشخصات فنی مینی‌بوس پگاسوس

پلت فرم اولیه همان مینی‌بوس سحر ایسوزو این شرکت است که حالا دچار تغییراتی در بخش‌های فنی شده است. موتور ۵.۲ لیتری قبلی که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۲ نیوتن‌متر گشتاور داشت و از ساخته‌های ایسوزو بود با یک پیشرانه ۳.۸ لیتری ساخت کامینز جایگزین شده است که ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد که پیش‌ازاین نیز به‌صورت فراوان در محصولات تجاری سبک کشورمان از آن استفاده‌شده و می‌شود.

این کاهش حجم نه‌تنها منجر به کاهش مصرف سوخت و به دنبال آن کاهش گازهای آلاینده تولیدی می‌شود بلکه به‌واسطه تکنولوژی بالاتر پیشرانه، شاهد گشتاور بالاتری هستیم که یک نیاز ضروری برای خودروهای کار و تجاری است.

ضمن اینکه این گشتاور در دور موتور پایین‌تری نیز به دست می‌آید که بازهم یک امتیاز مثبت تلقی می‌شود. به‌این‌ترتیب استاندارد آلایندگی این خودرو نیز با یک پله ارتقا به یورو ۵ می‌رسد. در تعریف این پیشرانه، مصرف سوخت برابر با ۱۰ تا ۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر ذکرشده که رقم مناسبی برای یک خودرو تجاری سایز کوچک است و همان‌طور که گفته شد به‌واسطه حضور فراوان آن در خودروهای تجاری کشورمان، وضعیت بهتری ازنظر تعمیر و قطعات نسبت به پیشرانه ایسوزو خواهد داشت.

در کنار تعویض پیشرانه، گیربکس نیز با یک نمونه چینی عوض‌شده که با مشخصاتی همچون با ۶ دنده و به‌صورت دستی، مشابه گیربکس ایسوزو نصب‌شده بر روی مینی‌بوس سحر است.

تغییر فنی دیگر در بخش فنرها و سیستم تعلیق است که با تعویض فنرهای تخت ساده با فنرهای تخت پارابولیک، نرمی بیشتری در حین حرکت به دست می‌آید که راحتی بیشتر سرنشینان را در پی خواهد داشت و البته اثر مثبتی خود را در خوش‌دستی و هندلینگ این مینی‌بوس نیز خواهد گذاشت.

مینی‌بوس پگاسوس فعلاً به‌صورت ۱+۱۸ نفره ساخته‌شده است و در آینده با ظرفیت ۱+۲۳ نفره نیز عرضه خواهد شد که البته در ابعاد مینی‌بوس تغییری نخواهد داشت و فقط چیدمان صندلی‌ها تغییر می‌کند.

این مینی‌بوس همچنین در کنار یک سیستم صوتی ساده و البته مناسب برای این کاربری، مجهز به کولر و دو دستگاه بخاری سالنی و یک دستگاه بخاری راننده نیز هست و مکانیزم در ورودی آن به‌صورت برقی بوده و در بخش عقب فضای باری به حجم ۴۶۰ لیتر برای قرار دادن وسایل دارد.

نام خودرو مینی‌بوس پگاسوس ۱+۱۸ نفره
تعداد سیلندر/ نوع موتور ۴ سیلندر خطی با سیستم تنفسی توربو شارژر و اینترکولر
سازنده موتور کامینز
حجم موتور (سی‌سی) / کد موتور ۳۷۶۰ سی‌سی / ISF 3.8
استاندارد آلایندگی یورو ۵
نسبت تراکم ۱۷.۲ به یک
حداکثر قدرت (hp)@دور ‏در‏ دقیقه  ۱۴۱ @ ۲۶۰۰ rpm
حداکثر گشتاور (Nm)@دور‏ در ‏دقیقه  ۴۴۰ @ ۱۲۰۰ – ۲۲۰۰ rpm
مشخصات گیربکس / کد گیربکس ساخت wanliang / تعویض دستی
ظرفیت باک سوخت ۱۲ لیتر
مصرف سوخت ۱۰ تا ۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر
کلاچ تک‌صفحه‌ای خشک با عملگر هیدروپنوماتیک و عرض ۳۳۰ میلی‌متر
تعداد دنده ۱+۶ دنده
سیستم ترمز عقب و جلو دیسکی و خنک شونده به همراه ABS
سیستم توقفی کمکی خفه کن اگزوز
وزن ناخالص مجاز (کیلوگرم) ۶۰۰۰ کیلوگرم
طول / عرض / ارتفاع (میلی‌متر) ۷۲۰۰ / ۲۱۵۰ / ۲۷۵۰
سیستم تعلیق جلو / تعلیق عقب فنر تخت پارابولیک با کمک‌فنر

نوشته: علیرضا داودی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات

  • شرکت پاک نیت اسپادان | ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۴:۰۰ ب٫ظ

    باسلام اینجانب مهدی شریف زاده مدیرعامل شرکت پاک نیت اسپادان درشهراصفهان هستم وباسابقه ۱۸سال اراییه خدمات ایاب ذهاب شرکتها وسازمانهای دولتی امادگی خودومجموعه را جهت همکاری ویا حتی سرمایه گذاری اعلام میدارم