پیش بینی بازار خودرو

وزش باد پاییزی در بازار خودرو/ کاهش قیمت‌ها ادامه‌دارد

چهارشنبه - 27 شهریور 1398

پیشرانه – روند کاهشی قیمت خودروها که از چند هفته پیش آغاز و تاکنون ادامه‌دارد، این هفته نیز با نزدیک کردن قیمت کارخانه و بازار تداوم یافت به‌طوری‌که در برخی از خودروها فاصله قیمتی به یک‌میلیون تومان رسیده است.

پیشرانه – روند کاهشی قیمت خودروها که از چند هفته پیش آغاز و تاکنون ادامه‌دارد، این هفته نیز با نزدیک کردن قیمت کارخانه و بازار تداوم یافت به‌طوری‌که در برخی از خودروها فاصله قیمتی به یک‌میلیون تومان رسیده است.

به گزارش وب‌سایت خبری پیشرانه پیش بینی بازار خودرو از زبان فعالان این بازار نشان می‌دهد با افزایش عرضه، کاهش تقاضا و از سوی دیگر سیاست‌های کنترل‌کننده بازار شاهد روند نزولی قیمت‌ها بوده‌ایم و پیش بینی می‌شود این روند تا پاییز ادامه داشته باشد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران جلوگیری از عمده‌فروشی و فروش کارتکس و همچنین خرید انصرافی را از دلایل کاهش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر دانست و گفت: ثبات نرخ ارز در روزهای اخیر و کاهش نسبی آن از اصلی‌ترین دلایل کاهش قیمت خودرو در چند وقت اخیر بوده به‌طوری‌که این امر بر قیمت خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی تأثیرگذار بوده و هنوز نیز ادامه‌دارد.

وی با اشاره به کاهش بیش از ۴۰ درصدی قیمت خودرو در ماه‌های اخیر افزود: تغییرات انجام‌شده در خودروسازی‌ها و همچنین اقدامات پیش‌بینی‌شده از سوی خودروسازان در کنار فروش‌های فوری در کنار کاهش نسبی قیمت ارز روند کاهشی قیمت‌ها را ادامه‌دار کرده و در صورت تداوم این شرایط نیز قیمت‌ها با کاهش بیشتری همراه خواهند بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران با اشاره به نبود خریدار در بازار نیز اظهار می‌کند: نبود تقاضا در بازار منجر به کاهش قیمت‌ها شده و پیش بینی می‌شود در صورت ادامه این روند، قیمت‌ها به نقطه فروردین‌ماه نزدیک شود هرچند هنوز برخی از خودروها نظیر پژو ۲۰۰۸ نسبت به قیمت کارخانه دارای حباب هستند اما بااین‌حال قیمت‌ها در حال نزدیک شدن به قیمت‌های ۶ ماه پیش هستند.

موتمنی در خصوص بازار خودروهای وارداتی نیز گفت: برخی از خودروهای وارداتی نیز شاهد قیمت‌های بالا و غیرقابل‌باور بودند که هم‌اکنون با کاهش مواجه هستند و هرچند قیمت سراتو و النترا به قیمت‌های ابتدای سال نزدیک شده اما بااین‌حال جا برای کاهش بیشتر وجود دارد.

وی ادامه داد: استارت افزایش قیمت خودرو از روزهای آخر دی‌ماه خورد و در اسفندماه نیز این روند فروکش کرد به‌طوری‌که از آخرین روزهای اسفندماه تا هفته آخر فروردین‌ماه قیمت‌ها به محدوده منطقی رسید اما از این تاریخ تا نیمه‌های تیرماه دوباره شاهد افزایش قیمت چشمگیر خودروها تا سقف صد درصد بودیم در اواخر مردادماه با ورود هیأت های نظارتی و عدم درج قیمت خودرو بر روی سایت‌ها، قیمت‌ها فروکش کرد.

موتمنی در ادامه با اشاره به ممنوعیت فروش خودروهای کارتکسی و خرید انصرافی در کنار نبود تقاضا را دلیل روند کاهشی قیمت‌ها دانست و تصریح کرد: هم‌زمان با افزایش قیمت خودروهای داخلی، قیمت خودروهای وارداتی نیز در بازار افزایش یافت اما هم‌اکنون سرمایه‌گذارانی که وارد بازار خودرو شده بودند، نسبت به ترک این بازار اقدام کرده و هیجان موجود در بازار از بین رفته و تنها خریداران واقعی در بازار باقی‌مانده‌اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران در خصوص پیش بینی بازار خودرو در نیمه دوم سال نیز می‌افزاید: با ادامه روند فعلی حباب قیمتی برخی از خودروها نظیر پژو پارس و پژو صندوقدار که در حدود ۱۲ میلیون تومان بوده از بین رفته و به قیمت واقعی و منطقی نزدیک می‌شود. در خودروهای وارداتی نیز باوجود عدم عرضه به دلیل ممنوعیت واردات اما به دلیل خروج واسطه‌ها از بازار و افزایش عرضه به دلیل سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده قیمت خودروها در بازار پایین‌تر از قیمت کارخانه‌ها است و بااین‌حال خریداران حاضر به فروش خودروی خود باقیمت پایین‌تر از خرید هستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران در ادامه پیش بینی کرد که با ادامه روند فعلی، کاهش قیمت خودروها تا دو ماه آینده ادامه یابد و افزود: باثبات نرخ ارز شاهد ثبات قیمت‌ها خواهیم بود بر این اساس هم‌زمان با آرامش در بازار ارز از یک‌سو و افزایش عرضه از سوی دیگر، شاهد کاهش قیمت خودروها در بازار خواهیم بود

موتمنی با اشاره به اختلاف قیمت کارخانه و بازار برخی از محصولات چینی تصریح کرد: هم‌اکنون به دلیل نبود تقاضا در بازار برخی از محصولات چینی در بازار ۳۰ تا ۴۰ میلیون پایین‌تر از قیمت کارخانه عرضه می‌شود چراکه بازار تعیین‌کننده عرضه و تقاضا است و اگر خریداری در بازار نباشد عرضه کالا به بازار افزایش و قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران با تأکید بر ضرورت نبود محدودیت در عرضه اظهار کرد: اگر عرضه هر کالایی به بازار محدود شود به‌طورقطع تقاضای بیشتری برای کسب سود بیشتر خواهد داشت بنابراین با محدودیت عرضه شاهد حاشیه بازار خواهیم بود در این شرایط لازم است اختلاف کارخانه و بازار به کمترین حد برسد تا واسطه‌ها از بین بروند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟