سیستم ترمز خودرو

سیستم ترمز خودرو و آنچه باید درباره آن بدانیم

جمعه - 25 مرداد 1398

پیشرانه – سیستم ترمز خودرو بالاترین اهمیت و اولویت را در حوزه ایمنی خودرو دارد . به گزارش وب سایت خبری پیشرانه به همین دلیل در سلسله گزارش های «تعمیر و نگهداری خودرو» نکاتی کلیدی و مهم را درباره سیستم ترمز خودرو بازگو میکنیم. نکته نخست آنکه همیشه پس از روشن کردن خودرو و قبل […]

پیشرانه – سیستم ترمز خودرو بالاترین اهمیت و اولویت را در حوزه ایمنی خودرو دارد .
به گزارش وب سایت خبری پیشرانه به همین دلیل در سلسله گزارش های «تعمیر و نگهداری خودرو» نکاتی کلیدی و مهم را درباره سیستم ترمز خودرو بازگو میکنیم.
نکته نخست آنکه همیشه پس از روشن کردن خودرو و قبل از حرکت حتما یکبار ترمز گیری را انجام دهید تا از سلامت و عملکرد ترمز اطمینان حاصل کنید.
اگر پدال ترمز در پایین کورس ، عمل می کند ویا با چند بار پدال زدن، عمل ترمز گیری مطلوب می شود حتما به تعمیرگاه جهت بازدید مراجعه کنید.
در هنگام ترمز گیری و فعال شدن سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS ، پدال ترمز مقداری دچار لرزش می شود و صدای هم از سمت محفظه موتور شنیده می شود این دو مورد کاملا طبیعی است.
باور عمومی برای عملکرد سیستم ترمز ضد قفل ، کاهش فاصله توقف است. درحالی که اما این سیستم وظیفه دارد از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمز گیری جلوگیری و تعادل خودرو را حفظ کند.
و البته بیشترین کارایی ترمز ضد قفل ، هنگام ترمز گیری در جاده های خیس و یخ زده است.

سيستم ترمز دو مداره و تعاريف آن

سيستم ترمز دو مداره
در ادامه این بحث به معرفی سیستم ترمز دو مداره می پردازیم. سيستم ترمز دو مداره يکي از راهکارهاي ساده اي که بيش از نيم قرن است در برخي از شرکت هاي خودروسازي براي ايمني بيشتر سيستم هاي ترمز خودرو استفاده مي شود.
در بسياري از خودروهاي سبک امروزي براي کاهش هزينه ها از سيستم تک مداره استفاده مي شود به اين معني که يک مخزن روغن در بالا قرار گرفته که وظيفه روغن رساني به هر چهارچرخ را عهده دار است و با فشار پدال و درگير شدن بوستر ترمز، پمپ روغن بالا عمل کرده و روغن پر فشار را به سمت شير توزيع کننده ارسال مي کند. و سپس از شير توزيع کننده روغن پر فشار به سمت هر چهارچرخ فرستاده مي شود.
اين روش ساده و کم هزينه است اما ايراد بزرگي دارد. اگر يک چرخ دچار مشکل شود و روغن از آن نشتي کند، منجر به خالي شدن روغن کل مدار ترمز شده و خودرو عملا توان توقف خود را از دست مي دهد.
راهکار ساده براي جلوگيري از اين اتفاق خطرناک، استفاده از سيستم ترمز دومداره است.
در اين روش از يک مخزن با دو بخش مجزا يا دو مخزن کاملا جداگانه که يکي براي ترمزهاي جلو و ديگري براي چرخ عقب است استفاده مي شود.
در اينجا دو پيستون قرار گرفته در سيستم پمپ ترمز بالا نيز مجزا عمل مي کنند به اين معني که يکي مسئول پمپاژ روغن براي چرخ هاي جلو بوده و ديگري پمپاژ روغن به سمت چرخ عقب را انجام مي دهد. البته در اين روش نيز معمولا شير تقسيم نيز به کار مي رود.
امتياز بزرگ سيستم دومداره در اين است که اگر يک چرخ از عقب يا جلو دچار مشکل شده و نشتي روغن پيدا کند، محور ديگر کاملا مستقل عمل کرده و تمام توان توقفي خودرو از بين نمي رود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟