مقایسه فیدلیتی و تیگو 7

مقایسه فیدلیتی و تیگو ۷

سه شنبه - 19 اسفند 1399

پیشرانه- در بخش مقایسه خودرو، این بار محصول جدید گروه بهمن را در برابر یکی دیگر از گران‌ترین و سرشناس‌ترین خودروهای چینی بازار قرار داده‌ایم یعنی مقایسه فیدلیتی و تیگو ۷.

پیشرانه- در بخش مقایسه خودرو، این بار محصول جدید گروه بهمن را در برابر یکی دیگر از گران‌ترین و سرشناس‌ترین خودروهای چینی بازار قرار داده‌ایم یعنی مقایسه فیدلیتی و تیگو ۷.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» چری برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ و در جریان اتوشو پکن به‌صورت رسمی از کراس‎اوور TIGGO 7 رونمایی کرد. اولین رخ‌نمایی رسمی این خودرو در کشورمان نیز به اواخر سال ۱۳۹۵ و اولین دوره نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران در شهر آفتاب بازمی‌گردد.

بیش از ۳ سال از حضور چری تیگو ۷ در بازار کشورمان می‌گذرد و این خودرو در طی این مدت برورزسانی‌ها و تغییرات ظاهری جزئی نظیر رینگ‌های طرح جدید و تغییر جنس و رنگ متریال بکار گرفته‌شده در کابین و صندلی‌ها در کنار اضافه شدن برخی آپشن‌های مهم همانند ترمز پارک برقی و اتوهلد (AUTO Hold) را تجربه کرده است.

تیگو ۷ درواقع نقش پرچم‌دار مدیران خودرو و لوکس‌ترین محصول چری در بازار کشورمان را بازی می‌کند.

اما جدال تیگو ۷ با فیدلیتی را درواقع باید نبرد برادران تنی و نوعی جنگ داخلی محسوب کرد! چراکه فیدلیتی درواقع (جتور X70 است) که به خاطر شرایط خاص موجود و سیاست‌های گروه بهمن، با تغییر نام و برند معرفی و روانه بازار می‌شود و برند جتور (Jetour) که در سال ۲۰۱۸ تأسیس‌شده نیز درواقع برند پریمیوم و زیرمجموعه لوکس گروه چری بوده و فیدلیتی/ X70 نیز از اولین سری محصولات آن به شمار می‌آید.

شنیده‌شده که پیش‌ازاین مدیران خودرو نیز در تلاش برای جلب رضایت شریک چینی دیرینه‌اش به‌منظور عرضه محصولات برند جتور در کشورمان بوده اما سیاست‌های گروه چری اوضاع را به نحو دیگری رقم‌زده تا پای محصولات جتور به‌واسطه بهمن موتور به بازار ایران باز شود.

ابعاد بدنه، طراحی ظاهری و کابین

مقایسه فیدلیتی و تیگو ۷ ابعاد بدنه، طراحی ظاهری و کابین نشان می‌دهد طول، عرض و ارتفاع چری تیگو ۷ به ترتیب معادل ۴۴۳۲، ۱۸۳۷ و ۱۶۷۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور خودرو نیز برابر ۲۶۵۰ میلی‌متر است. در سوی دیگر میدان اما طول، عرض و ارتفاع فیدلیتی به ترتیب برابر با ۴۷۳۵، ۱۹۰۰ و ۱۷۱۰ میلی‌متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز معادل ۲۷۲۰ میلی‌متر است.

همان‌طور که مقایسه این اعداد و ارقام نشان می‌دهد، درواقع این دو خودرو اگرچه تقریباً در یک بازه قیمتی قرارگرفته و همان‌طور که در ادامه خواهید دید، در بحث تجهیزات و مشخصات فنی نیز اختلاف چندان فاحشی با یکدیگر ندارند، اما درواقع تیگو ۷ و فیدلیتی در سگمنت و کلاس ابعادی کاملاً متفاوتی از یکدیگر قرار می‌گیرند. برای اینکه صورت‌مسئله شفاف‌تر شود و در مقام مقایسه، باید گفت تیگو ۷ ابعاد و اندازه‌هایی نزدیک به هیوندای توسان دارد درحالی‌که فیدلیتی را ازلحاظ ابعادی باید هم قد و قواره هیوندای سانتافه دانست.

ابعاد بدنه، طراحی ظاهری و کابین فیدلیتی و تیگو 7

ابعاد بدنه، طراحی ظاهری و کابین فیدلیتی و تیگو 7

همچنین تیگو ۷ تنها ظرفیت حمل حداکثر ۵ سرنشین را دارد اما فیدلیتی به سبب همین ابعاد و اندازه‌های بزرگ‌ترش در دو نسخه ۵ یا ۷ سرنشینه عرضه می‌شود. ظرفیت حمل بار تیگو ۷ در حالت عادی ۴۱۴ لیتر بوده و در صورت خواباندن صندلی‌ها به ۱۱۰۰ لیتر می‌رسد اما در فیدلیتی بازهم به سبب ابعاد و اندازه‌های بزرگ‌تر خودرو، بعد از خواباندن صندلی‌های عقب فضای باری ۱۶۸۰ لیتری را در اختیار خواهید داشت.

ابعاد بدنه، طراحی ظاهری و کابین فیدلیتی و تیگو 7

ابعاد بدنه، طراحی ظاهری و کابین فیدلیتی و تیگو 7

چری ازجمله خودروسازان چینی است که در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری بسیار گسترده‌ای انجام داده و علاوه بر تأسیس استودیوهایی خارج از خاک چین، به استخدام مهندسان و طراحان سرشناس و باتجربه نیز روی آورده است و حتی در بحث طراحی، در مسیر تعریف هویت و زبان طراحی مخصوص برای ساخته‌هایش قرار دارد.

طراحی تیگو ۷ نیز تحت نظارت و سرپرستی (جیمز هوپ) به سرانجام رسیده است؛ دیزاینری که پیش از پیوستن به چری در سال ۲۰۱۲، در کمپانی‌هایی همچون فورد و جنرال موتورز اروپا سابقه فعالیت داشت و کارنامه موفقی را از خود برجای گذاشته بود.

درنتیجه با خودرویی طرف هستیم که پیکره‌ای مدرن و جذاب، تناسباتی کاملاً قابل‌قبول و چهره‌ای گیرا و پویا داشته و حداقل در بحث استایلینگ و در زمان معرفی خود (سال ۲۰۱۶)، تقریباً چیزی از سایر رقبای نامدار اروپایی، ژاپنی و آمریکایی کم نداشته است.

برخی عناصر و جزییات طراحی خودرو نیز کاملاً جالب‌توجه هستند؛ برای مثل چراغ‌های بومرنگ مانند جلو یا کاراکتر لاین خودرو در نمای جانبی که فرم آن از حرکت قایق و کشتی‌ها بر روی آب الهام گرفته‌شده است. فیدلیتی یا X70 اما درواقع اولین محصول برند نوپا و تازه تأسیس جتور بوده و درمجموع طراحی ظاهری مناسب و تقریباً مدرنی دارد و اگرچه نمی‌توان آن را کپی موبه‌موی خودرویی دیگر خطاب کرد اما درعین‌حال نمی‌توان از شباهت آن به برخی خودروهای کره‌ای، اروپایی و … در کلیات و جزییات پیکره خودرو غافل بود. مضاف بر اینکه جتور در آغازین سال فعالیت هنوز همانند برند مادرش یعنی چری، گام در مسیر هویت‌سازی و دست‌یابی به یک‌زبان طراحی مستقل و منحصربه‌فرد نگذاشته بود. درمجموع باید گفت که بحث طراحی تا حدود زیادی سلیقه‌ای بوده است.

ابعاد بدنه، طراحی ظاهری و کابین فیدلیتی و تیگو 7

ابعاد بدنه، طراحی ظاهری و کابین فیدلیتی و تیگو 7

در بخش طراحی داخلی، تأثیرپذیری طراحان فیدلیتی از نمای داخلی محصولات آئودی در طراحی جلوداشبورد و رودری ها کاملاً محسوس است اما در کابین تیگو ۷ از این حیث رویکرد مستقل‌تری را شاهد هستیم و نمی‌توان کابین آن را با قاطعیت مشابه یا الگوبرداری شده از خودرویی دیگر خطاب کرد بلکه تنها می‌توان به این نکته اذعان داشت که طراحی خودرو به نسبت زمان معرفی آن (سال ۲۰۱۶) بسیار مدرن و همگام با ترندها و مد روز بوده است؛ اما یکی از مواردی که باعث می‌شود تا کابین فیدلیتی به‌روزتر و مدرن‌تر بودن نسبی خود را به رقیب دیکته کند، بهره‌گیری این خودرو از دو مانیتور بزرگ در کابین است (یکی برای سامانه ارتباطی-سرگرمی و دیگری به‌عنوان صفحه جلو آمپر) درحالی‌که تیگو ۷ دارای یک مانیتور بزرگ (به‌عنوان سامانه اراتباطی-سرگرمی) است و اگرچه در جلو آمپر آن نیز صفحه‌نمایشی با سایز تقریباً متوسط به چشم می‌خورد اما همچنان با اجزای آنالوگ و کیلومتر شمار و دورشمار عقربه‌ای در صفحه جلو آمپر خودرو طرف هستیم.

با توجه به ابعاد و اندازه‌های دو خودرو نیز عجیب نیست اگر فیدلیتی فضای پا، شانه و سر بیشتری را در مقایسه با تیگو ۷ در اختیار سرنشینان بگذارد.

مقایسه فیدلیتی و تیگو ۷ در تجهیزات رفاهی و ایمنی

مقایسه فیدلیتی و تیگو ۷ در تجهیزات رفاهی و ایمنی نشان می‌دهد لیست امکانات چری تیگو ۷ چنین مواردی را شامل می‌شود: سامانه مالتی‌مدیا مجهز به صفحه‌نمایش لمسی ۹ اینچی همراه با Mobile Mapping و هندزفری/ بلوتوث، ۶ عدد بلندگوی استریو، فرمان برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، کنترلرهای سیستم صوتی بر روی فرمان، سقف پانوراما، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دید عقب و جلو به‌صورت داینامیک، سنسور پارک در جلو و عقب، سنسور باران، کروزکنترل، سنسور نور (اتولایت)، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، امکان انتخاب حالت رانندگی اقتصادی یا اسپرت، ترمز پارک برقی (EPB)، سامانه کنترل فشار باد تایرها (TPMS)، آینه‌های جانبی برقی راهنما دار همراه با گرم‌کن، شیشه‌بالابر برقی جلو و عقب همراه با پاور ویندوز، چراغ‌های LED، چراغ‌های روشنایی روز (DRL)، تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت، گرم‌کن صندلی‌های جلو، پوشش چرمی صندلی‌ها، سامانه ضد سرقت (ایموبلایزر)، سیستم نگه‌دارنده خودکار خودرو (AUTO Hold)، سامانه‌های کمکی ترمز ABS، EBD و BA، سامانه کنترل کشش TCS، کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAC)، سامانه کمکی کنترل خودرو در سراشیبی (DAC)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و کیسه‌های هوای جلو، جانبی و پرده‌ای.

در سوی دیگر این رقابت نماینده گروه بهمن یعنی فیدلیتی (مطابق کاتالوگ رسمی منتشرشده توسط سازنده) از چنین تجهیزاتی برخوردار است: استارت دکمه‌ای و سامانه ورود بدون کلید، سانروف پانوراما، فرمان برقی، امکان انتخاب حالت رانندگی اقتصادی یا اسپرت، پوشش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان، گرم‌کن صندلی‌های جلو، کنترلرهای سیستم صوتی بر روی فرمان، سامانه مالتی‌مدیا شامل صفحه‌نمایش لمسی ۱۰.۲۵ اینچی همراه با هندزفری/بلوتوث و Mirror Link، جلو آمپر تمام دیجیتالی با صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی TFT، شارژر وایرلس تلفن همراه، تهویه مطبوع اتوماتیک همراه با دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، صندلی‌های ردیف دوم باقابلیت تا شدن و حرکت ریلی، درب صندوق‌عقب باقابلیت تشخیص مانع و سیستم هوشمند باز شدن اتوماتیک درب صندوق‌عقب به‌وسیله پا (hands free access)، سنسور باران، سنسور نور (Auto Light)، سنسور پارک جلو و عقب و دوربین دنده‌عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، آینه‌های جانبی برقی همراه با گرم‌کن و راهنما، کروز کنترل، قفل مرکزی و ریموت کنترل باقابلیت جستجوی خودرو، چراغ‌های LED، ترمز پارک برقی (EPB) به همراه سیستم توقف خودکار (Auto Hold)، سامانه‌های کمکی ترمز ABS، EBD و BA، سامانه‌های کنترل حرکت خودرو در سراشیبی (HDC) و کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAC)، کنترل کشش (TCS)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC)، هشداردهنده انحراف از خطوط (LDW)، سیستم تشخیص نقاط کور (BSD)، نمایش لحظه‌ای فشار باد تایرها (TPMS)، کیسه‌های هوا برای سرنشینان جلو و کیسه‌های هوای جانبی.

همان‌طور که ملاحظه فرمودید، علیرغم اینکه هر دو خودرو در این بخش بسیار دست‌پر ظاهر می‌شوند، اما درمجموع کفه ترازو به سمت فیدلیتی سنگینی می‌کند.

مقایسه فیدلیتی و تیگو ۷ در مشخصات فنی

مقایسه فیدلیتی و تیگو ۷ در مشخصات فنی نشان می‌دهد همان‌طور که در بخش معرفی اولیه دو خودرو نیز بدان اشاره داشتیم، جتور درواقع یکی از زیر برندهای چری محسوب شده و بنابراین مشاهده اشتراکات فنی مابین محصولات چری و جتور به‌هیچ‌وجه دور از انتظار نیست. پیشرانه ۴ سیلندر، ۱۶ سوپاپ و ۱.۵ لیتری توربوشارژردار بکار گرفته‌شده در هر دو خودرو بسیار مشابه و درواقع از یک نوع است اما این قوای محرکه توسط سازنده در سطح قدرت و خروجی توان متفاوتی ارائه می‌شود و نماینده جتور/گروه بهمن از نسخه قدرتمندتر این پیشرانه بهره‌مند است که ۱۵۵ اسب بخار قدرت و حداکثر ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. خروجی قدرت و گشتاور همین پیشرانه بر روی چری تیگو ۷ اما معادل ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن‌متر است (پیشرانه بکار رفته شده در تیگو ۷ با کد E4T15B و نمونه بکار گرفته‌شده در فیدلیتی با کد E4T15C شناخته می‌شود).

قوای فنی هر دو خودرو با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) جفت‌وجور می‌شود که باعث شده تا در بحث کشش و شتابگیری بتوان نسبتاً به این دو خودرو امیدوار بود. البته فیدلیتی به سبب ابعاد و اندازه‌های بزرگ‌ترش، وزن خالص بیشتری نیز دارد (۱۵۷۵ کیلوگرم برای فیدلیتی در برابر ۱۴۴۰ کیلوگرم برای تیگو ۷) که برتری خفیف آن در بحث قدرت و گشتاور تولیدی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. همچنین هر دو خودرو در محورهای جلو و عقب از ترمزهای دیسکی بهره‌مند هستند.

مقایسه فیدلیتی و تیگو ۷ در قیمت

مقایسه فیدلیتی و تیگو ۷ در قیمت نشان می‌دهد چری تیگو ۷ در حال حاضر در تیپ LE و با قیمت ۹۹۰ میلیون تومان و موعد تحویل ۴۵ روز کاری در لیست فروش مدیران خودرو قرار دارد اما فیدلیتی که مشخصات آن به‌صورت رسمی به‌تازگی از سوی گروه بهمن انتشاریافته، هنوز قیمت مشخصی نداشته اما با توجه به قیمت ۷۶۰ میلیون تومانی دیگر محصول کراس‌اوور گروه بهمن یعنی دیگنیتی پرایم (که در یک رده پایین‌تر از فیدلیتی قرار می‌گیرد) و با عنایت به قیمت رقبای مستقیم فیدلیتی نظیر KMC K7 یا همان JAC X7 (که از سوی کرمان موتور ۹۵۰ میلیون قیمت‌گذاری شده) و همین چری تیگو ۷، بعید است پشت شیشه فیدلیی شاهد برچسب قیمتی کمتر از ۹۰۰ میلیون تومانی باشیم.

همچنین گفتنی است که نسل دوم و جدید چری تیگو ۷ در سال گذشته میلادی به بازارهای جهانی معرفی‌شده و خوشبختانه در برنامه عرضه مدیران خودرو در سال آینده نیز قرارگرفته است (احتمالاً با همان نام خودش یعنی چری تیگو ۷ پرو یا شاید هم نامی نظیر تیگو ۷ پلاس) که البته طبعاً برای این خودرو باید منتظر برچسب قیمتی فراتر از ۱.۱ میلیارد تومان باشیم.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟