نصب فیلتر دوده

مشکل آلایندگی کلان‌شهرها با نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای بیابانی حل نمی‌شود

یکشنبه - 31 شهریور 1398

پیشرانه- یکی از مشکلات اساسی سازمان‌های تدوین‌کننده استانداردها این است که آرمانی فکر می‌کنند و آن‌ها را تبدیل به قانون کرده و کاری به امکانات اجرایی کشور آن‌ها در شرایط تحریم‌های تحمیلی دشمن در چند سال گذشته که اکنون به یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی تبدیل‌شده است ندارند.

پیشرانه– یکی از مشکلات اساسی سازمان‌های تدوین‌کننده استانداردها این است که آرمانی فکر می‌کنند و آن‌ها را تبدیل به قانون کرده و کاری به امکانات اجرایی کشور آن‌ها در شرایط تحریم‌های تحمیلی دشمن در چند سال گذشته که اکنون به یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی تبدیل‌شده است ندارند.

به گزارش وب‌سایت خبری پیشرانه مشکل آلایندگی کلان‌شهرها با هدر دادن ارز کمیاب برای نصب فیلتر دوده بر روی خودروهای بیابانی حل نمی‌شود.

يکی از مشکلات اساسی سازمان‌های تدوین‌کننده استانداردها این است که آرمانی فکر می‌کنند و آن‌ها را تبدیل به قانون کرده و کاری به امکانات اجرایی کشور آن‌ها در شرایط تحریم‌های تحمیلی دشمن در چند سال گذشته که اکنون به یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی تبدیل‌شده است ندارند.

از سال ۹۳ پس از کاهش شدت تحریم‌های دور اول، مدیریت وقت سازمان حفاظت محیط‌زیست الزام خودروسازان تجاری به نصب فیلتر جاذب دوده را در دستور کار خود قرارداد درحالی‌که پیش‌نیاز اجرای ضابطه ابلاغی یعنی تولید و توزیع سراسری سوخت دیزل استاندارد (با گوگرد کمتر از ۵۰ واحد) در دسترس نبود.

ضمن آنکه اصولاً مشکل اساسی، آلایندگی هوا در کلان‌شهرها بوده و هست و نه در جاده‌ها!!! و حل مشکل کلان‌شهرها می‌بایستی در اولویت قرار می‌گرفتند.

عامل اصلی آلایندگی کلان‌شهرها ریز گردها، ذرات معلق و ازجمله ذرات دوده هستند که عامل آخر برای سلامتی شهروندان بسیار خطرناک است.

منبع تولید ذرات دوده، تردد بیش از ۱۰۰۰۰ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس، کامیونت عمدتاً فرسوده و بدتر از همه تردد شبانه ۷۰۰۰ کامیون فرسوده در داخل شهر است.

با توجه به خطرناک بودن ذرات دوده برای سلامت ساکنین کلان‌شهرها و با توجه به وجود سوخت استاندارد در کلان‌شهرها، تنها راه‌حل مشکل، نصب فیلتر جاذب دوده بر روی خودروهای مذکور در بند فوق است؛ و نه در نصب فیلتر دوده در خودروهای دیزلی بیابانی، آن‌ها بدون آنکه سوخت استاندارد در تمام جاده‌ها در دسترس باشد.

سوخت استاندارد موردنیاز، نه‌تنها در تمام جاده‌ها موجود نیست، بلکه طبق اسناد موجود در سازمان حفاظت محیط‌زیست، توزیع مستمر سوخت دیزل استاندارد به ۱۶۸ ایستگاه مصوب دولت ثبات نداشته و غیرمستمراست (۷۷ ایستگاه برای چند روز اصلاً سوخت یورو ۴ نداشتند و در برخی دیگر سوخت استاندارد را با سوخت غیراستاندارد مخلوط نموده بودند بطوریکه سولفور سوخت بالاتر از ۱۰۰۰ PPM بوده است.)

استفاده از گازوئيل غیراستاندارد، باعث پر شدن سريع و تخریب DPF شده و به علت خفگي، حرارت موتور افزایش‌یافته و باعث خرابي زودهنگام موتور می‌شود. به همين دليل هم رانندگان آن‌ را بازکرده و كنار می‌گذارند؛ و درنتیجه نه‌تنها هزینه ارزی انجام‌شده در این وانفسای کمبود ارز، به هدر می‌رود بلکه نقض غرض شده و میزان آلایندگی را هم صدها برابر افزایش می‌دهد.

این مشکلات کتباً به اطلاع مدیران ارجمند سازمان حفاظت محیط‌زیست و همچنین ستاد اقتصاد مقاومتی رسانده شد تا برای جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی که کوچک‌ترین اثر مثبتی در کاهش آلایندگی کلان‌شهرها ندارد بلکه موجب ایجاد نارضایی شدید رانندگان به خاطر ضرر و زیان تحمیلی به ایشان و شکایت به دادگاه‌ها شده و حتی یکی از قضات محترم، مدیرعامل شرکت را به خاطر فروش خودرویی که سوخت مناسب آن در دسترس راننده نبوده بشدت مورد مواخذه قرارداد و …

خوشبختانه جناب آقای کلانتری با توجه به شرایط بحرانی/ اضطراری فعلی، ناشی از تداوم جنگ تمام‌عیار اقتصادی دشمن، در مصاحبه ۱۱/۳/۹۸ خود با خبرگزاری ایسنا به مشکلات اجرایی اشاره و فرموده‌اند:

۱۱/۳/۹۸- ایسنا- عیسی کلانتری- رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست –

سازمان حفاظت محیط‌زیست الزام نصب فیلتر دوده در اگزوز خودروهای درحالی‌که تردد را به‌عنوان یک سیاست اصلی برای کنترل آلایندگی وسایل نقلیه دیزلی از طریق مصوبه سال ۱۳۹۳ دولت، پیگیری می‌کند.

شرط لازم برای استفاده از خودروهای دیزلی با حداقل آلایندگی، استفاده از «سوخت پاک» است که تأمین آن بر عهده وزارت نفت است. علی‌رغم تلاش وزارت نفت، تعداد زیادی از جایگاه‌های سوخت کشور از گازوئیل استاندارد یورو ۴ برخوردار نیستند و اگر خودروهای دیزلی حتی یک‌بار هم از سوخت غیراستاندارد با گوگرد بالای ۵۰m pp استفاده کنند، علاوه بر اختلال در کارکرد موتور، قطعات کاهش آلایندگی نیز بلافاصله تخریب می‌شوند.

خوشبختانه با اظهارنظر منصفانه ریاست محترم سازمان، امیدواریم درخواست مجدد ما برای تعلیق موقت الزام به نصب فیلتر جاذب دوده بر روی خودروهای دیزلی بیابانی تا رفع شرایط تحریم تحمیلی و امکان توزیع مستمر سوخت استاندارد به تصویب برسد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟