وزارت صمت و بازار خودرو

وزارت صمت و بازار خودرو در مرداد پرحادثه

پنجشنبه - 5 فروردین 1400

پیشرانه – وزارت صمت و بازار خودرو که از ابتدای سال قبل روزهای پرالتهابی را تجربه کرده بودند، در مرداد ماه وارد دشوارترین شرایط خود در سال ۹۹ شدند.

پیشرانه – وزارت صمت و بازار خودرو که از ابتدای سال قبل روزهای پرالتهابی را تجربه کرده بودند، در مرداد ماه وارد دشوارترین شرایط خود در سال ۹۹ شدند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه»  در مرور وضعیت صنعت خودرو در تیر ماه اشاره کردیم که با گذشت چند هفته از اجرای طرح قرعه کشی خودرو از سوی شورای رقابت، مشخص شد که این شیوه نیز راه به جایی نخواهد برد و حتی طرح افزایش قیمت خودرو در کارخانه‌ها با استفاده از تورم بخشی نیز دردی از دوا نخواهد کرد.

در چنین شرایطی تصور این است که نهاد بالادستی که وظیفه مدیریت کلان یکی از مهم‌ترین صنایع ایران را دارد به عرصه ورود کرده و لااقل از یک برنامه ریزی جدید خبر بدهد اما نگاهی به آنچه که در مرداد ماه سال گذشته رخ داد نشان می‌دهد که در آن دوران وزارت صمت و بازار خودرو هیچ متولی مشخصی نداشتند.

تصمیمات پی در پی شورای رقابت در حالی گرفته می‌شد که هنوز وزارت صمت وزیر نداشت و با سرپرست اداره می‌شد. مدرس خیابانی با دیدگاهی دو طرفه مواجه بود. گروهی می‌گفتند که توانسته در برابر برخی فسادها و رانت‌ها بایستد و برخی با استناد به افزایش قیمت خودرو و دیگر کالاها، او را گزینه‌ای مناسب برای تصدی یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها نمی‌دانستند. هرچه که بود سرانجام روحانی در پایان مهلت سه ماهه خود در روزهای پایانی مرداد ۹۹، مدرس خیابانی را به مجلس معرفی کرد و او نتوانست رای اعتماد بگیرد تا در یکی از دشوارترین سال‌های اقتصاد ایران یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور برای چند ماه بدون وزیر باقی بماند.

تصویری که از وضعیت بازار خودرو در مرداد ماه وجود داشت، هیچ نشانه مثبتی را از خود بروز نمی‌داد. از سویی با افزایش قیمت ارز، شرایط در بازار خودرو نیز بر هم ریخته بود و از سوی دیگر بر خلاف امیدهایی که از آغاز به کار وزیر جدید صمت وجود داشت، با رای عدم اعتماد مجلس، این تصور نیز بر هم ریخت. با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا و مشخص شدن این موضوع که لااقل تا پایان دولت ترامپ خبری از مذاکره و کاهش تحریم‌ها نخواهد بود نیز معلوم شد که صنعت خودرو کار راحتی برای عبور از روزهای داغ تابستان نخواهد داشت.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟