بایدن و کاهش قیمت خودرو

بایدن و کاهش قیمت خودرو در آبان

یکشنبه - 8 فروردین 1400

پیشرانه – اگر تمام وعده‌های شورای رقابت برای کاهش التهاب‌ بازار راه به جایی نبرد در آبان ماه اما ارتباطی عجیب میان بایدن و کاهش قیمت خودرو شکل گرفت.

پیشرانه – اگر تمام وعده‌های شورای رقابت برای کاهش التهاب‌های بازار راه به جایی نبرد در آبان ماه اما ارتباطی عجیب میان بایدن و کاهش قیمت خودرو شکل گرفت.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در بررسی وضعیت صنعت خودرو در ایران در ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ گفتیم که شورای رقابت پس از یک دوری چند ماهه در اردیبهشت ماه سال قبل دوباره به این عرصه بازگشت و این بار با فرمول قرعه کشی خودرو و افزایش فصلی قیمت‌ها، وعده داد که بازار را مدیریت خواهد کرد.

با وجود این وعده‌ها در هفته‌های بعد نه خبری از تغییر در سیاست‌های کلان گذشته شد و نه فضا برای رقابت در صنعت خودروسازی به وجود آمد. در عوض رییس شورای رقابت همچنان می‌تاخت و در پاییز نیز از افزایش قیمت خودرو خبر داد. رییس شورای رقابت اعلام کرد: براساس مصوبه اردیبهشت ماه خودروسازان می‌توانند حداکثر تا سقف اعلامی نرخ تورم بخشی از سوی بانک مرکزی در سه ماهه سوم امسال افزایش قیمت‌ها را اعمال کنند.

صرف نظر از اتفاقات داخلی، مهم‌ترین عامل تاثیر گذار بر بازار خودرو در سال گذشته، در آمریکا رقم خورد. در ۱۳ آبان جو بایدن پیروز انتخابات شد و وعده او برای بازگشت به برجام کافی بود تا بسیاری از دلالان خودرو از قیمت‌های اعلامی عقب نشینی کنند و حباب تا جایی خالی شود که قیمت برخی خودروهای خارجی حتی چند صد میلیون تومان نیز افت کند. هرچند همانطور که افزایش قیمت شدید در تابستان منطقی نبود، نزول جدی نرخ‌ها در پاییز نیز بر اساس واقعیت‌های اقتصای نبود اما در نهایت امید به بهبود اوضاع را افزایش داد تا در اتفاقی عجیب و در شرایطی که تمام وعده‌های مسئولان کشور برای بهبود اوضاع صنعت خودرو راه به جایی نبرده بود، ارتباطی مستقیم میان بایدن و کاهش قیمت خودرو به وجود آید.

البته در ماه‌های بعد مشخص شد که با توجه به پیچیدگی‌های موجود در مسیر بازگشت آمریکا به برجام، لغو تحریم‌ها کار راحتی نخواهد بود و همین موضوع ترمز کاهش قیمت خودرو در هفته‌های میانی پاییز را کشید اما افت قیمت دلار پس از شکست ترامپ در انتخابات و کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار خودرو بر جای خود باقی ماند و لااقل تا پایان سال ۹۹، رکوردهای قیمتی تابستان دیگر تکرار نشدند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟