رکود بازار خودرو

رکود بازار خودرو در دی ماه

سه شنبه - 10 فروردین 1400

پیشرانه – نامشخص بودن سرنوشت اقتصاد در ابتدای زمستان سال گذشته باعث شد رکود بازار خودرو بار دیگر تشدید شود و این وضعیت تا پایان سال ادامه یافت.

پیشرانه – نامشخص بودن سرنوشت اقتصاد در ابتدای زمستان سال گذشته باعث شد رکود بازار خودرو بار دیگر تشدید شود و این وضعیت تا پایان سال ادامه یافت.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» اقتصاد ایران دی ماه را با یک بیم و امید جدی شروع کرد و خودرو نیز از این حالت مستثنی نبود. نزدیک شدن به پایان دولت ترامپ، امید به کاهش تحریم‌ها را افزایش داد و البته مخالفت‌های داخلی و خارجی در این مسیر تردید ایجاد کرد. همین نا معلومی شرایط باعث شد بازار به رکودی انتظاری وارد شود و بسیاری از متقاضیان خودرو ترجیح دهند تا زمان مشخص شدن سرنوشت بازار، پول خود را به این عرصه وارد نکنند.

این حالت آخرین بار در ماه‌های پایانی مذاکرات برجام به وجود آمده بود. در آن دوره نیز با توجه به اینکه جامعه امیدوار بود تحریم‌ها کنار بروند و شرایط اقتصاد بهبود پیدا کند، عملا خرید و فروش در بازار به حداقل ممکن رسید و کار تا جایی پیش رفت که دولت مجبور شد برای فروش محصولات ایران خودرو و سایپا، تسهیلاتی جدید در نظر بگیرد.

در هفته‌های پایانی دولت ترامپ نیز با توجه به اینکه بایدن به عنوان نامزد پیروز انتخابات اعلام کرده بود که به برجام باز می‌گردد، رکود بازار خودرو بار دیگر از راه رسید و همین موضوع، باعث شد خرید و فروش‌ها به حداقل ممکن رسید.

هرچند در هفته‌های پایانی سال ۹۹ مشخص شد که حتی اگر برنامه‌ای برای لغو تحریم‌ها وجود داشته باشد نیز لااقل به چند ماه زمان نیاز دارد و حتی احتمالا تا پایان دولت روحانی نیز دشوار است که به بازگشت برجام فکر شود اما بازار خودرو رکود انتظاری خود را ادامه داد و همین روال را کم و بیش تا پایان سال حفظ کرد.رکود انتظاری تنها در حوزه خرید و فروش نبود و نامشخص بودن سرنوشت طرح‌های مجلس و وزارت صمت و ممنوعیت یا آزاد شدن واردات نیز عوامل دیگری بود که سرنوشت بازار را در آخرین فصل سال گذشته به ابهام فرو برد.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟