شرایط نامعلوم بازار خودرو

شرایط نامعلوم بازار خودرو در اسفند

پنجشنبه - 12 فروردین 1400

پیشرانه – شرایط نامعلوم بازار خودرو از ابتدای سال ۹۹ خود را نشان و با گذشت ۱۲ ماه همچنان در وضعیتی نامشخص به حیات خود ادامه داد.

پیشرانه – شرایط نامعلوم بازار خودرو از ابتدای سال ۹۹ خود را نشان و با گذشت ۱۲ ماه همچنان در وضعیتی نامشخص به حیات خود ادامه داد تا ابهام‌ها باقی بماند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» سال ۹۹ با ابهام آغاز شد و با ابهام پایان یافت. هرچند جنس این دو با یکدیگر متفاوت است. ابهام اسفند ۹۹ در خود امید به کاهش تحریم‌ها و محدودیت‌ها و البته توقف شیوع ویروس کرونا را دارد. همانطور که خودروسازان در هفته‌های گذشته از این گفته‌اند که در صورت کاهش تحریم‌ها آمادگی از سرگیری همکاری با شرکت‌های خارجی را دارند، صنعت خودرو نیز چشم انتظار روزهای بهتر است، روزهایی که هرچند در صورت تداوم تصمیمات غلط سال‌های گذشته، قطعا به راحتی تحقق نمی‌یابند اما لااقل کورسویی از امید پس از سه سال تیره ایجاد خواهند کرد.

در دوران برجام، خودروسازان ایرانی توانستند با شرکای اروپایی خود مذاکراتی جدید را کلید بزنند و حتی این مذاکرات به قراردادهایی برای تولید محصولات مشترک و سرمایه گذاری خارجی‌ها در ایران نیز منجر شد اما پس از خروج آمریکا از برجام، اوضاع بار دیگر بر هم ریخت و شرایط نامعلوم بازار خودرو حتی پس از پایان دولت ترامپ نیز ادامه پیدا کرد.

در صورتی که بایدن به وعده انتخاباتی خود برای بازگشت به برجام عمل کند، از سویی امکان بازگشت سرمایه گذاران خارجی فراهم خواهد شد و این بار خودروسازان ایرانی این فرصت را دارند تا با استفاده از تجربه برجام، قراردادهایی را نهایی کنند که لااقل خروج دوباره اروپایی‌ها از ایران را دشوار کند و از سوی دیگر با گشایش‌های ارزی جدید، امکان از سرگیری واردات خودرو پس از حدود سه سال وجود خواهد داشت و گزینه‌های موجود برای متقاضیان حتی با قیمت‌هایی بالا، تنوع بیشتری پیدا می‌کند.

صرف نظر از تمام اما و اگرها، به نظر می‌رسد ارائه تصویری دقیق از صنعت خودرو در سال ۱۴۰۰ هنوز ممکن نیست و باید صبر کرد تا دید شرایط نامعلوم بازار خودرو به چه شکل تغییر خواهد کرد.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟