دایون V5

نگاهی اولیه به دایون V5؛ محصول آتی ماموت خودرو

شنبه - 14 فروردین 1400

پیشرانه – ماموت خودرو که در سال‌های گذشته در حوزه خودروهای سنگین نام خود را مطرح کرده، این بار به سراغ یک پیکاپ چینی جدید با نام دایون V5 رفته است.

پیشرانه – ماموت خودرو که در سال‌های گذشته در حوزه خودروهای سنگین نام خود را مطرح کرده، این بار به سراغ یک پیکاپ چینی جدید با نام دایون V5 رفته است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» به نظر می‌رسد پس از حضوری قدرتمند در بازار کراس‌اوورهای جمع و جور و سایز متوسط، بازار خودروهای پیکاپ زمین بازی جدیدی است که خودروسازان چینی و شرکای ایرانی‌شان نسبت به حضور در آن بسیار علاقه‌مند هستند.

بعد از عرضه خودروهای پیکاپی نظیر دنگ فنگ ریچ، فوتون تانلند و آمیکو آسنا در سالهای اخیر، در سال گذشته شاهد آغاز فروش و عرضه پیکاپ  جی‌ای‌سی T8 توسط کرمان‌موتور بودیم و به تازگی اخباری پیرامون اولین خودرو گروه مپنا (که یک پیکاپ الکتریکی خواهد بود) نیز در رسانه‌ها منتشر شده که توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

حالا برخی زمزمه‌ها خبر از ورود یک پیکاپ چینی دیگر به بازار می‌دهند که احتمالا محصول جدید ماموت خودرو خواهد بود؛ خودروساز مطرح بخش خصوصی که در حوزه خودروهای سنگین (کشنده و تریلر) شراکت و همکاری بسیار مستحکمی با اسکانیا داشت و پس از برجام نیز توانست نمایندگی رسمی خودروهای سواری فولکس واگن در ایران را به دست بیاورد ( اسکانیا از زیرمجموعه‌های گروه فولکس واگن محسوب می‌شود) اما با خروج ایالات متحده از برجام و تشدید تحریم‌ها، تمامی برنامه‌های ماموت خودرو و فولکس واگن در حوزه واردات و مونتاژ محصولات به حالت تعلیق در‌آمد تا حالا این خودروساز بخش خصوصی پذیرای خودرویی چینی در خط تولیدش باشد.

خودرویی که محصولی از کمپانی فودی(Foday) است و F22 Lion نام دارد. اگرچه فودی در بازارهای جهانی برند چندان پرآوازه و شناخته شده‌ای نیست اما از سویی دیگر خودروساز تازه‌کاری نیز محسوب نشده و از سال ۱۹۸۸ فعالیت خود را اغاز کرده است.

جالب اینجاست که این خودروی پیکاپ پیش‌تر برای مونتاژ در ایران مدنظر زامیاد و گروه سایپا نیز قرار گرفته بود.

اگرچه شاسی بلند ۷ سرنشینه و دو دیفرانسیل جدید گروه سایپا یا همان زامیاد تیوان ( که احتمالا امسال از آن رونمایی خواهد شد) در واقع محصول دیگری از همین کمپانی فودی به نام “لندفورت” است که اشتراکات قابل توجهی در بخش‌های فنی(پیشرانه و شاسی) و تزییناتی (خصوصا در کابین و جلوداشبورد) با پیکاپ F22 دارد. همچنین نباید از این نکته غافل بود که دیگر محصول زامیاد یعنی پادرا هم در واقع دستپخت فودی است!

البته تصاویر منتشر شده از حضور نسخه‌های اولیه این خودرو در کشورمان، آن را با لوگویی متفاوت از لوگوی فودی نشان می‌دهند( ستاره ای پنج پره درون یک قاب دایره‌ای شکل) که در واقع لوگوی خودروسازی دایون (Dayun auto) بوده  که سازنده خودروهای کار و تجاری در چین است . ماجرا از این قرار است که فودی F22، تحت نام و نشان دنگ فنگ و دایون نیز در بازار چین عرضه شده است( به ترتیب با نام های دنگ فنگ P16 و دایون V5) و ظاهرا طرف قرارداد ماموت خودرو، خودروسازی دایون است.
دایون V5

دایون V5

دایون V5

مشخصات فنی دایون V5

در بخش فنی، به نظر می‌رسد این خودرو با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو و تحت لیسانس میتسوبیشی به بازار کشورمان راه یابد که قدرتی معادل حدودا ۲۰۴ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۸۰ نیوتن‌متر برای دایون V5 به ارمغان می آورد. اگرچه این خودرو در بازار چین با پیشرانه‌های بنزینی و حتی دیزلی دیگری نیز عرضه می‌شود  اما ظاهرا همین قوای محرکه ۲ لیتری قلب تپنده دایون V5 در ایران خواهد بود.

در بین پیشرانه‌های قابل عرضه برای دایونV5  در چین، یک موتور ۲.۴ لیتری (باز هم تحت لیسانس میتسوبیشی) به چشم می‌خورد که در برخی دیگر از خودروهای چینی حاضر در بازار ایران نظیر آمیکو آسنا دنده‌ای نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

دایون V5 طراحی ظاهری قابل قبول و نسبتا به روزی دارد اما طراحی کابین آن نسبتا دمده و تا حدود زیادی زمخت است که البته یکی از نکات عجیب و جالب توجه آن، استفاده از ساعت آنالوگ در بین دریچه‌های تهویه هوای پنل کاربری جلو داشبورد است! باید دید ماموت خودرو در بخش تجهیزات رفاهی، چه مواردی را در لیست نهایی آپشن‌های خودرو منظور خواهد کرد. ظرفیت حمل بار دایون V5 نیز ۹۵۰ کیلوگرم اعلام شده است.

دایون وی۵

دایون وی۵
دایون ماموت خودرو

همانند بسیاری دیگر از خودروهای چینی جدید بازار ایران، فودی F22 نیز احتمالا با نام و نشان اختصاصی مونتاژکننده داخلی آن به بازار معرفی خواهد شد. با توجه به قیمت خودرو در بازار چین و نگاهی به مشخصات، ابعاد و اندازه‌ها و قیمت سایر رقبای این خودرو، بعید است دایون V5 برچسب قیمت کمتر از ۸۵۰ میلیون تومانی را روی شیشه خود ببیند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟