روند افزایشی قیمت خودرو

روند افزایشی قیمت خودرو آغاز شده است؟

سه شنبه - 24 فروردین 1400

پیشرانه – روند افزایشی قیمت خودرو در آگهی‌های خرید و فروش محصولات ایرانی در روزهای گذشته خود را نشان می‌دهد، هرچند کارشناسان می‌گویند باید صبر کرد.

پیشرانه – روند افزایشی قیمت خودرو در آگهی‌های خرید و فروش محصولات ایرانی در روزهای گذشته خود را نشان می‌دهد، هرچند کارشناسان می‌گویند باید صبر کرد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»  اگر با انتخاب بایدن در آبان ماه سال گذشته، بازار خودرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و نرخ‌ها کاهشی شدند، پس از گذشت چند ماه از حضور او در کاخ سفید، نامشخص باقی ماندن سرنوشت برجام و کنار رفتن تحریم‌ها، باعث شده بسیاری از بازارها در ایران دست نگه دارند و صنعت خودرو نیز از این قاعده، مستثنی نیست.

نامشخص بودن آینده اقتصاد ایران باعث شده نه تنها روند کاهشی نرخ‌ها ادامه نیابد که حتی در روزهای گذشته نشانه‌های از آغاز روند افزایشی قیمت خودرو نیز نمایان شده و تصویر آینده را مبهم‌تر کرده است.

البته همانطور که در افزایش قیمت‌های گذشته نیز امکان آنکه تمام تقصیرها را به گردن تحریم بیندازیم وجود نداشت، در شرایط فعلی نیز تصمیمات و اظهارنظرهای اشتباه برخی مسئولان، هیزم در آتش تورم می‌ریزد. پس از آنکه رضا شیوا، رییس شورای رقابت اعلام کرد که افزایش قیمت خودرو در کارخانه قطعی است و در بهار امسال تورم بخشی لحاظ می‌شود، روند بازار دگرگون شد و با تثبیت قیمت‌ها یک افزایش کم رمق نیز مشاهده شد. این اتفاق در حالی رخ داد که با رسیدن به ماه مبارک رمضان، به نظر می‌رسید بازار رکود سنتی خود در این ایام را آغاز خواهد کرد.

بررسی قیمت خودروهای داخلی در روزهای گذشته نشان می‌دهد که برخی قیمت‌های اعلامی افزایشی محدود را تجربه می‌کنند و فروشندگان به دنبال بالابردن چراغ خاموش قیمت محصولات خود هستند. با این وجود روند بازار تثبیت نشده و نمی‌توان با قاطعیت از روند افزایشی قیمت خودرو سخن گفت.

گفت و گوی پیشرانه با فعالان بازار خودرو نشان می‌دهد که بر خلاف افزایش قیمت خودروها در برخی آگهی‌های فروش در سطح بازار خبری از تغییر و تحول جدی نیست و خریداران و فروشندگان واقعی، قیمت محصولات خود را یا دست نخورده باقی نگه داشته‌اند یا میزان تغییرات بسیار اندک است.

به گفته فعالان بازار خودرو، فعلا نه صحبت‌های اخیر رییس شورای رقابت و نه تحولات جدید بین المللی در حوزه تحریم، هیچیک در روند واقعی بازار تغییر عمده‌ای نگذاشته‌اند و به نظر می‌رسد که هنوز سیاست صبر و مشاهده تغییرات در میان فعالان بازار خودرو در جریان است.

با وجود آنکه فعلا بازار ثابت مانده اما کارشناسان هشدار می‌دهند که در صورت رخ دادن تحولی جدی یا رسیدن اخبار سیاسی قطعی امکان تغییر در قیمت‌ها وجود دارد اما تا آن زمان، آرامش نسبی بر بازار حکم فرماست و بعید است معامله کنندگان به جابجایی جدی قیمت‌ها تن بدهند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟