خودروهای مشمول مالیات

خودروهای مشمول مالیات چطور تعیین می‌شوند؟

جمعه - 27 فروردین 1400

پیشرانه – اگر در سال‌های گذشته تنها یک بحث و گمانه زنی بود اما امسال به نظر می‌رسد موضوع خودروهای مشمول مالیات به سیاستی اجرایی تبدیل می‌شود.

پیشرانه – اگر در سال‌های گذشته تنها یک بحث و گمانه زنی بود اما امسال به نظر می‌رسد موضوع خودروهای مشمول مالیات به سیاستی اجرایی تبدیل می‌شود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» همانطور که در سال‌های قبل بارها موضوع مالیات ستانی از ثروت به عنوان یکی از شیوه‌های جدید درآمدزایی دولت مطرح شده بود، در زمان تحویل لایحه بودجه سال جاری به مجلس این بحث با جدیت بیشتری دنبال شد و در کنار مالیات از خانه‌های خالی، موضوع خودروهای مشمول مالیات نیز به چالشی جدید بدل شد که به نظر می‌رسد در نهایت تصمیم به اجرای آن گرفته شده است.

در ساختار جدید، بنا شده افرادی که خودروهای بالاتر از یک میلیارد تومان دارند به شکل سالانه مالیات خود را بپردازند و اگر یک خانواده چند خودرو داشت که مجموع قیمت آنها از مرز یک میلیارد تومان می‌گذشت نیز باید مالیات بپردازد، موضوعی که هنوز اجرای نهایی آن آغاز نشده با اعتراض مردم و سوالات کارشناسان مواجه شده است.

علی خسروانی – کارشناس و فعال بازار خودرو – در این زمینه می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که امروز بازار خودرو با آن رو به روست، بحث قیمت نامعقول و بسیار بالای خودروهایی است که حتی بیشتر از قیمت جهانی‌شان در ایران خرید و فروش می‌شوند. یعنی ما حتی اگر خودرویی را با نرخ دلار فعلی و با محاسبه تعرفه ۱۲۰ درصد واردات حساب کنیم، باز هم این خودروها نباید قیمت‌شان چیزی باشد که امروز در بازار به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: در کنار آن ما با پدیده قیمت خودروهای چینی مواجه هستیم که مشخص نیست چه افراد یا گروه‌هایی پشتیبان جدی آنها هستند و بحث افزایش قیمت این ماشین‌ها را دنبال می‌کنند. خودروهایی که امروز برخی از آنها نیز قیمتشان از مرز یک میلیارد تومان گذشته است و این قیمت‌ها هیچ ارتباطی با نرخ بین المللی‌شان ندارد.

این کارشناس خودرو با تاکید بر این که ممنوعیت واردات باعث محدود شدن عرضه در قیاس با تقاضا شده، توضیح داد: آن گروه‌هایی که از شرایط فعلی سود می‌برند، با واردات خودرو نیز مخالفند. امروز مدل ۲۰۱۶ خودرویی در ایران معامله می‌شود که با همین قیمت می‌توان مدل ۲۰۲۱ آن را با احتساب دلار فعلی و تعرفه سنگین دولتی وارد کرد. از این رو قیمت بسیاری از این خودروها واقعی نیستند و مالیات گرفتن از خودروها در چنین شرایطی نه تصمیم درستی است و نه می‌تواند تاثیر گذار باشد.در سیاست اجرایی نیز شرایط همین است. گفته‌اند سازمان امور مالیاتی باید در بهمن ماه قیمت خودرو را نهایی کرده و فهرست مالیات را ببندد، اگر کسی خودرو خود را در دی فروخت چه؟ اگر قیمت در زمان معامله معاف از مالیات بود اما گران شد چه؟ این طرح سوالاتی ابتدایی دارد که پاسخی به آن نمی‌دهند.

فربد زاوه نیز که در کنار خسروانی در اسپیس توییتر به میزبانی پیشرانه حاضر شده بود، با تاکید بر اینکه باید نام مالیات بر خودروهای لوکس را مالیات بر بی کفایتی گذاشت، توضیح داد: امروز باید این سوال را بپرسیم که کدام خودروهای مشمول مالیات با واقعیت‌های اقتصادی به چنین جایگاهی رسیده‌اند؟ فردی چند سال قبل یک ماشین ۲۰۰ میلیون تومانی خریده و حالا تحت تاثیر تورم و قیمت دلار و دلال‌ها و بسیاری از عوامل دیگر که مدیریت‌شان بر عهده دولت بوده قیمت خودرویش بیش از تر از یک میلیارد تومان شده و دولت می‌گوید به دلیل بی کفایتی من، باید مالیات بدهی.

وی ادامه داد: در کنار آن در عرصه عمل نیز مشخص نیست مبنای قیمت گذاری چیست. اگر بناست فهرست خودروهای مشمول مالیات از قیمت پایه گمرکی محاسبه شود که ابهام‌هایی مانند نحوه محاسبه نرخ ارز، ممنوعیت واردات برای سال‌های طولانی و نحوه عرضه در بازار را در پیش دارد و اگر بنا باشد بازار تعیین کند که با توجه به نبود هیچ مبنای قانونی در بازار و غیرقابل کنترل بودن نرخ‌ها عملا طرح راه به جایی نخواهد برد. از این رو شانس اجرای آن با وجود تمام این ابهامات شاید بسیار کم باشد.

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟