آئودی Q4 E-Tron  و E-Tron Q4 Sportback

آئودی Q4 E-Tron  و E-Tron Q4 Sportback را معرفی کرد

جمعه - 27 فروردین 1400

پیشرانه – در روزهایی که شرکت‌های بزرگ اروپایی به دنبال توسعه محصولات الکتریکی خود هستند، آئودی Q4 E-Tron  و E-Tron Q4 Sportback را معرفی کرد.

پیشرانه – در روزهایی که شرکت‌های بزرگ اروپایی به دنبال توسعه محصولات الکتریکی خود هستند، آئودی Q4 E-Tron  و E-Tron Q4 Sportback را معرفی کرد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در اقدامی هوشمندانه و عکس‌العملی به موقع، آئودی زودتر از رقبای هموطنش یعنی مرسدس-بنز و ب ام و اقدام به گسترش طیف محصولات تمام الکتریکی خود کرده است و در نتیجه نسبت به آنها در این عرصه به توفیقات بیشتری نیز دست یافته است.

حالا پس از معرفی کراس‌اوورهای میدسایز E-Tron و E-Tron Sportback و سدان کوپه E-Tron جی‌تی، نوبت به رونمایی از کراس‌اوور کامپکت و پریمیوم Q4 E-Tron و نسخه کراس‌کوپه آن (که مطابق انتظار پسوند Sportback را یدک می‌کشد) رسیده است که در حال حاضر ارزانترین خودرو تمام الکتریکی آئودی نیز لقب می‌گیرد. با توجه به محبوبیت روزافزون خودروهای کراس‌اوور، منطقی است که آئودی اولویت‌دهی و عمده تمرکزش را بر روی گسترش تنوع کراس‌اوورهای تمام الکتریکی خود معطوف کند.

Q4 ای-ترون اولین خودرو آئودی است که بر روی پلتفرم MEB  گروه فولکس‌واگن توسعه یافته است؛ پلتفرمی که به طور اختصاصی برای خودروهای الکتریکی این خودروساز طراحی و مهندسی شده است و جدیدترین محصولات تمام الکتریکی برند فولکس‌واگن یعنی هاچ‌بک کامپکت ID.3 و کراس‌اوور کامپکت ID.4 نیز بر مبنای همین پلتفرم توسعه یافته‌اند.

آئودی Q4 E-Tron  و E-Tron Q4 Sportback

آئودی Q4 E-Tron  و E-Tron Q4 Sportback

بنابراین با توجه به بهره گیری از این پلتفرم، برخی متعلقات فنی مشترک و  همچنین ابعاد و اندازه های خودرو، بیراه نیست اگر Q4 ای-ترون را  همزاد پریمیوم فولکس واگن ID.4 خطاب کنیم. همچنین نباید از یاد برد که Q4 E-Tron درست در کنار ID.3 و ID.4 و در یکی از سایت‌های تولیدی گروه فولکس واگن در آلمان مونتاژ خواهد شد.

در نمای ظاهری خودرو با شمایلی کاملا جدی و عضلانی مواجهیم و این جذبه و هیبت ورزشکارانه در نسخه Sportback دوچندان می‌شود. نسخه نهایی و تولید انبوه خودرو تا حدود بسیار زیادی به نسخه‌های کانسپت آن ( Q4 E-Tron Concept و Q4 Sportback E-Tron Concept  که به ترتیب در سال های ۲۰۱۹ و  ۲۰۲۰ رونمایی شده بودند)، وفادار مانده است؛ اتفاقی که در مورد سدان آئودی E-Tron GT نیز رخ داده بود و از این حیث باید رویکرد جسورانه و جاه‌طلبانه آئودی در شباهت حداکثری ساخته هایش با نسخه کانسپت آنها را ستود.

آئودی Q4 E-Tron  و E-Tron Q4 Sportback

آئودی Q4 E-Tron  و E-Tron Q4 Sportback

در آئودی Q4 E-Tron  و E-Tron Q4 Sportback این “شباهت بالا با نسخه کانسپت” تنها شامل نمای بیرونی خودرو نبوده و به کابین خودرو نیز تعمیم یافته است. جدا از نمایشگرهای دوگانه ( سامانه مالتی‌مدیا و صفحه پشت آمپر دیجیتالی) که دیگر پای ثابت تقریبا تمامی خودروهای مدرن شده‌اند و کنسول مرکزی و پنل کاربری جلوداشبورد که (در رویکردی ارگونومیک) به سمت راننده زاویه گرفته و متمایل شده است ، دو قابلیت جدید و جالب‌توجه در کابین آئودی Q4 E-Tron  به چشم می‌خورد که شامل سامانه دستیار صوتی ((Hey,Audi)) و نمایشگر هداپ دیسپلی همراه با واقعیت مجازی (به صورت آپشنال) است.

کابین آئودی Q4 E-Tron  و E-Tron Q4 Sportback

کابین آئودی Q4 E-Tron  و E-Tron Q4 Sportback

در این گونه نوین و مدرن از نمایشگرهای هداپ دیسپلی، تصاویر و علائم راهنما روی شیشه جلوی خودرو به گونه‌ای منعکس می شوند که گویی در فاصله حدودا ۱۰ متری راننده قرار دارند. همچنین این ساخته جدید آئودی به برنامه‌ای تحت عنوان “E-Tron Route Planner”  مجهز شده است که به مدیریت پیمایش مسیر با توجه به فاکتورهایی نظیر یافتن سریع ترین مسیر ممکن و ایستگاه های شارژ سریع و … می پردازد.

کابین آئودی Q4 E-Tron  و E-Tron Q4 Sportback

در خودروهای الکتریکی وسواس بر روی آیرودینامیک پیکره خودرو دو چندان می شود و Q4 E-Tron هم از این قاعده مستثنی نیست؛ به خصوص مدل Sportback آن که ضریب درگی برابر با ۰.۲۶ cd دارد.

طول، عرض و ارتفاع Q4 E-Tron به ترتیب معادل  ۴,۵۹۰، ۱,۸۶۵و ۱,۶۱۳ میلی‌متر بوده و فضای صندوق بار خودرو نیز  برابر با ۵۲۰ لیتر است که با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم به ۱۴۹۰ لیتر افزایش پیدا خواهد کرد. البته برای نسخه اسپرت­‌بک این اعداد به ترتیب برابر با ۵۳۵ و ۱۴۶۰ لیتر خواهند بود.

Q4 ای-ترون در سه تیپ فنی و با دو آپشن مختلف باتری و دو آرایش مختلف پیشرانه عرضه خواهد شد. مدل پایه که Q4 35 نام دارد، از پکیج باتری ۵۲ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی قرار گرفته بر روی محور عقب بهره‌مند است که این قوای فنی در مجموع قادر است قدرتی معادل ۱۶۸ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۳۱۰ نیوتن‌متر تولید کند و شتاب صفر تا صد حدودا ۹ ثانیه‌ای را برای خودرو در پی خواهد داشت و برد پیمایش نیز به ازای هر بار شارژ کامل باتری‌ها و طبق چرخه WLTP اروپایی، برابر با ۳۴۱ کیلومتر برای Q4 و ۳۴۹ کیلومتر برای Q4 Sportback خواهد بود.

در آئودی Q4 E-Tron  و E-Tron Q4 Sportback تیپ میانی خودرو که Q4 40 نام گرفته، از پکیج باتری ۷۷ کیلووات ساعتی بهره مند است و تنها موتور الکتریکی آن نیز بر روی محور عقب قرار گرفته که خروجی این مجموعه، قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر با ۲۰۱ اسب بخار و ۳۱۰ نیوتن‌متر است. شتاب صفر تا صد خودرو نیز حدودا ۸.۵ ثانیه برآورد می‌شود اما برد پیمایش Q4 40 مطابق چرخه WLTP برابر با حدودا ۵۲۰ کیلومتر به ازای هر بار شارژ کامل باتری هاست که در بین تمامی نسخه‌های Q4 بالاترین میزان برد پیمایش محسوب می‌شود.

و اما قدرتمندترین نسخه این خودرو، مدلی است که تحت نام Q4 50 خطاب می‌شود و در کنار پکیج باتری ۷۷ کیلووات ساعتی، از دو موتور الکتریکی برخوردار است که هر کدام بر روی یکی از محورهای جلو و عقب خودرو قرار گرفته‌اند که این مجموعه، قدرت و گشتاوری به ترتیب معادل ۲۹۵ اسب بخار و ۴۸۰ نیوتن متر و شتاب صفر تا صد حدودا ۶.۲ ثانیه‌ای را برای این خودرو به ارمغان می آورد. برد پیمایش خودرو با این مجموعه فنی به ازای هربار شارژ کامل باتری ها برابر با ۴۸۸ کیلومتر خواهد بود.

Q4 ای-ترون از ماه ژوئن سال جاری میلادی و با قیمت پایه ۴۱,۹۰۰ یورویی در دسترس خریداران آلمانی خواهد بود اما ورود آن به بازار ایالات متحده تا اواخر سال ۲۰۲۱ به طول خواهد انجامید. آئودی وعده داده است که قیمت پایه این خودرو در بازار آمریکا کمتر از ۴۵ هزار دلار باشد (بدون احتساب مشوق ۷۵۰۰ دلاری فدرال که برای خرید خودروهای الکتریکی ارائه می‌شود). با این حساب آئودی Q4 ای ترون و نسخه اسپرت‌بک آن رو در روی رقبایی همچون تسلا مدل Y و فورد ماستنگ Mach-E قرار خواهد گرفت. با توجه به رده قیمتی خودرو و مشخصات آن، کاملا واضح به نظر می‌رسد که آخرین و جدیدترین عضو خانواده E-Ttron های آئودی، طیف گسترده‌تری از خریداران را هدف قرار داده است.

نویسنده : علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟