رکود انتظاری بازار خودرو

رکود انتظاری بازار خودرو ادامه دارد

دوشنبه - 30 فروردین 1400

پیشرانه – در شرایطی که هنوز آینده اقتصاد ایران تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای مشخص نیست، به نظر می‌رسد رکود انتظاری بازار خودرو فعلا ادامه خواهد داشت.

پیشرانه – در شرایطی که هنوز آینده اقتصاد ایران تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای مشخص نیست، به نظر می‌رسد رکود انتظاری بازار خودرو فعلا ادامه خواهد داشت.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» هرچند صنعت خودرو ایران به عنوان یکی از بزرگترین صنایع اقتصاد ایران، بخش مهمی از عملکرد سالانه کشور را در اختیار دارد اما حضور پردامنه دولت در عرصه مدیریت، تصمیم‌گیری و سیاست گذاری خودرو باعث شده، هر اتفاق سیاسی داخلی یا خارجی مستقیما تاثیر خود را در این بخش نشان دهد.

در ماه‌های منتهی به نهایی شدن برجام، رکود انتظاری بازار خودرو یک بار خود را نشان داد و مردم آن قدر خودرو نخریدند که دولت مجبور به ارائه تسهیلات برای ایجاد رونق مصنوعی شد و در هفته‌های گذشته نیز با توجه به آغاز مذاکرات وین و احتمالاتی که از لغو دوباره تحریم‌ها مطرح می‌شود، همچنان بازار خودرو دست نگه داشته و خریدارات و فروشندگان منتظرند تا تکلیف خود را بدانند.

هنوز مذاکره به نتیجه نرسیده، آثار خود را در تهران و در صف فروش دلار در برخی صرافی‌ها نشان داده و با کاهش قیمت ارز، رکود انتظاری بازار خودرو نیز تشدید خواهد شد زیرا بسیاری معتقدند با کاهش تحریم‌ها قیمت دلار پایین خواهد آمد و همین موضوع به کاهش قیمت خودرو نیز کمک می‌کند.

با وجود تمام این گمانه زنی‌ها اما به نظر می‌رسد فعلا نه آغاز مذاکرات وین و نه کاهش نسبی قیمت دلار در بازار تاثیری جدی نگذاشته و قیمت‌ها ثابت باقی مانده‌اند. گفت و گوی پیشرانه با فعالان بازار نشان می‌دهد که مانند هفته‌های قبل، فعلا کسی ریسک جابجایی قیمت را نمی‌پذیرد و دامنه تغییرات قیمتی از حداکثر ۱۰ درصد فراتر نمی‌رود، هرچند عملا قیمت بسیاری از ماشین‌ها ثابت باقی مانده است.

براوردها نشان می‌دهد که میزان خرید و فروش در بازار خودرو به شدت کاهش یافته و فعالان بازار می‌گویند عملا خریداری برای خودرو نیست و قیمت‌هایی که ارائه می‌شود نیز در بسیاری از مواقع به معامله نهایی منجر نمی‌شود.

اگر بازار خودرو به لغو تحریم‌ها و کاهش قیمت امیدوار است، در عین حال نقش شورای رقابت را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. این شورا که در عملکرد خود در تمام سال‌های گذشته کمتر اثر مثبتی را خود به جای گذاشته است، در سال ۱۴۰۰ بار دیگر حاشیه ساز شده است. گفته‌های رضا شیوا – رییس شورای رقابت – نشان می‌دهد قیمت خودرو در کارخانه در بهار امسال افزایش خواهد یافت که همین امر تاثیری جدی بر مقاومت بازار در برابر کاهش قیمت‌ها داشته و در روزهای گذشته خبری جدید از شورای رقابت رسیده و آن تغییر قیمت خودروها در بازه زمانی ۶ ماهه به جای سه ماهه است. تا پیش از این شورای رقابت اعلام کرده بود که قیمت خودرو را در هر فصل و بر اساس تورم بخشی تغییر می‌دهد و حالا اعلام کرده که این روند تنها دو بار در سال اجرایی می‌شود، موضوعی که برای خودروسازان نگرانی جدیدی ایجاد کرده که فشار تورم و کاهش نقدینگی بار دیگر افزایش پیدا کند و در نهایت این موضوع به کاهش تولید و افزایش دوباره قیمت در بازار بینجامد، موضوعی که در رکود انتظاری بازار خودرو نیز نقش دارد و احتمالا سرنوشت ابعادش در هفته‌های آینده روشن خواهد شد.

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟