فعلا منتظر بازگشت خودروسازان اروپایی نباشید

چهارشنبه - 1 اردیبهشت 1400

پیشرانه-شروع مذاکرات جدی میان ایران و برخی از کشورها در وین برای بازگشت به برجام موجب شده که بسیاری علیه بازگشت خودروسازان اروپایی اعلام موضع کنند اما باید گفت فعلا منتظر بازگشت خودروسازان اروپایی نباشد.

شروع مذاکرات جدی میان ایران و برخی از کشورها در وین برای بازگشت به برجام موجب شده که بسیاری علیه بازگشت خودروسازان اروپایی اعلام موضع کنند اما باید گفت فعلا منتظر بازگشت خودروسازان اروپایی نباشد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» از حدود ۳ ماه پیش که جوبایدن به عنوان رییس جمهور امریکا فعالیت خود را آغاز کرد، نه تنها بسیاری به بازگشت خودروسازان اروپایی امیدوار شدند بلکه بسیاری هم در صف مخالفان بازگشت شرکای قدیمی خودوسازی ایران یعنی رنو و پژو ایستادند. علاوه بر این ها با خبر شروع مذاکرات بازار نیز کم کم به این مساله واکنش نشان داده و روند رکود را آغاز کرد.

در سال ۹۴ وقتی که برجام به امضا رسید، بسیاری معتقد بودند که رنو و پژو حق بازگشت به ایران را ندارند از سوی دیگر هر دو مدیرعامل ایران خودرو و سایپا هر روز از تمایل خودروسازان خارجی برای حضور در ایران خبر می دادند از فیات گرفته تا نیسان. اما با گذر زمان مشخص شد تنها خودروسازانی که امکان حضور در ایران را خواهند داشت، همان گروه پژو-سیتروئن و رنو -که آنزمان هنوز رنو-نیسان هم نشده بود- هستند.

پژویی ها به راحتی به بازار ایران بازگشتند و رنویی ها با اندکی سختی و بسیار دیر اما در هر صورت آنچه که مهم بود، نظرات مخالفان نبود، نیاز خودروسازان و بازار به این مشارکت ها بود که راه را برای بستن قراردادهای بی چفت و بست باز گذاشت.

حالا اکنون که مجددا هیات مذاکره کننده ایرانی چند هفته ایست میهمان وین شده و با هیأت مذاکره کننده امریکایی فعلا همشهری شده اند، مجددا زمزمه های بازگشت برجام شنیده می شود اما آنچه که گفته نمی شود این است که راه رسیدن به این مذاکرات آنگونه که بسیاری گمان می کنند آسان نیست.

نه تنها هیأت امریکایی هنور بر سر میز مذاکره ننشسته بلکه صحبت از برداشتن همه آن تحریم های خصمانه ایست که از سوی دولت ترامپ اعمال شده است. آنچه که شرایط واقعی مذاکرات نشان می دهد این است که ایران حاضر نیست بدون انجام اقدام عملی از سوی امریکا گامی برای قبول مذاکره بردارد و از سوی دیگر امریکایی ها نیز حاضر به برداشتن تحریم ها نبوده و طبق آنچه که دیروز تلویزیون پرس تی وی از قول یک منبع امریکایی نقل کرد؛ فعلا عزم امریکایی ها برداشته شدن تحریم ها نیست بلکه تعلیق آنهاست.

که این موضوع در صورت تحقق نه تنها مسیر مذاکرات را دشوارتر خواهد کرد بلکه به نظر می رسد انرژی مخالفین و موافقین بازگشت دو خودروساز اروپایی و شرکای قبلی ایران خودرو و سایپا را صرفا به هدر خواهد داد. بازگشت پژو-سیتروئن به ایران حتی در صورت توافق صد در صد و برداشته شدن کامل تحریم ها نیز به دلیل داشتن شریک امریکایی سخت به نظر می رسید چرا که علاوه بر سیاست امریکایی ها، موضوع سیاست های داخلی مبنی بر مشارکت و حضور شرکت های امریکایی در ایران مطرح است.

آن نظریه ای که اکنون و با توجه به شرایط مذاکرات واقعی به نظر می رسد این است که حتی در صورت اعلام توافق اولیه بازگشت این خودروسازان پروسه ای پیچیده دارد و حداقل در طول ۱۰ ماه آینده قابل دسترس نیست مگر آنکه مدیران تصمیم گیر بخواهند دوباره حماسه قرارداد بی در و پیکر با پژو را خلق کنند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟