فولکس واگن در شانگهای 2021

دستِ پُرِ فولکس واگن

سه شنبه - 7 اردیبهشت 1400

پیشرانه- شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن در یک سال اخیر، مقدمات تعطیلی بسیاری از مهم‌ترین رویدادهای خودرویی نظیر نمایشگاه ژنو، پاریس، دیترویت و … را فراهم آورده است.

پیشرانه- شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن در یک سال اخیر، مقدمات تعطیلی بسیاری از مهم‌ترین رویدادهای خودرویی نظیر نمایشگاه ژنو، پاریس، دیترویت و … را فراهم آورده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» اما ظاهراً در کشور چین که منشأ شیوع این ویروس و انتشار آن محسوب می‌شود، اوضاع به سمت عادی شدن پیش می‌رود؛ بطوریکه به تارگی فصل جدید رقابت‌های فوتبال سوپر لیگ این کشور با حضور حداکثری تماشاگران در ورزشگاه‌ها آغازشده و نمایشگاه خودرو ۲۰۲۱ شانگهای نیز از ۲۱ آوریل به‌طور رسمی درهای خود را به‌سوی عموم بازدیدکنندگان گشوده و هم‌اکنون در حال برگزاری است!

نمایشگاه خودرو شانگهای از اولین رویدادهای خودرویی مهم و بین‌‌المللی به حساب می‌آید که پس از پاندمی کرونا برگزار می‌شود و با استقبال چشمگیر خودروسازان و بازدیدکنندگان مواجه شده است؛ خودروسازان و بازدیدکنندگانی که در یک سال اخیر غالباً شاهد رونمایی از خودروهای جدید در رویدادهای آنلاین و مجازی بوده‌اند اما حالا دوباره فرصت مواجهه مستقیم با جدیدترین محصولات و آخرین دستاوردهای خودروسازان برایشان فراهم‌شده است.

در سلسله مطالب ” نوبرانه های شانگهای ” به معرفی اجمالی شماری از جدیدترین خودروهای رونمایی شده در اتوشو شانگهای ۲۰۲۱ می‌پردازیم و در اولین قسمت به سراغ فولکس واگن در شانگهای ۲۰۲۱ می‌رویم…

فولکس واگن در شانگهای ۲۰۲۱

ID.6

فولکس واگن همواره در زمره محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروسازان حاضر در بازار چین قرار داشته و عجیب نیست اگر با تمام قوا خود را به شانگهای رسانده باشد. شاسی‌بلند ۷ سرنشینه ID.6، سومین عضو سری ID (همان سری خودروهای تمام الکتریکی فولکس واگن) محسوب می‌شود که همانند هاچ بک ID.3 و کراس‌اوور ID.4 بر روی پلتفرم تمام الکتریکی MEB گروه فولکس‌واگن توسعه‌یافته است؛ اما یک تفاوت عمده ID.6 با ID.3 و ID.4، این است که ID.6 محصول اختصاصی فولکس برای بازار چین است و در مقطع فعلی برنامه مشخصی برای حضور این خودرو در سایر بازارها، ازجمله ایالات‌متحده، اعلام‌نشده است. ID.6 در دو نسخه ID.6 X و ID.6 Crozz معرفی‌شده است که در نمای ظاهری تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند اما هر دو در خاک چین و توسط یکی از شرکای فولکس‌واگن مونتاژ می‌شوند (ID.6 Crozz توسط FAW و ID.6 X توسط SAIC).

فولکس واگن ID.6 در شانگهای 2021

با توجه به طول ۴۸۷۶ میلی‌متری بدنه (که در مقایسه با ID.4 حدوداً ۳۰۰ میلی‌متر بیشتر است) و فاصله ۲۹۶۵ میلی‌متری بین دو محور خودرو، ID.6 فضایی بسیار جادار را برای سرنشینان فراهم می‌آورد. عرض و ارتفاع خودرو نیز به ترتیب برابر با ۱۸۴۸ و ۱۶۸۰ میلی‌متر است.

فولکس واگن ID.6 در شانگهای 2021

قوی‌ترین نسخه ID.6 از دو پیشرانه الکتریکی (یکی قرارگرفته بر روی محور جلو و دیگری بر روی محور عقب) با قدرت ۳۰۱ اسب بخار بهره‌مند خواهد بود که شتاب صفر تا صد حدوداً ۶.۶ ثانیه‌ای را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد و سقف سرعت آن نیز به‌صورت الکترونیکی به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت محدودشده است. نسخه‌های تک موتوره خودرو نیز در دو سطح قدرت ۱۷۷ و ۲۰۱ اسب بخاری عرضه می‌شوند که به ترتیب شتاب صفر تا صدی معادل ۹.۳ و ۹.۱ ثانیه دارند.

فولکس واگن ID.6 در شانگهای 2021

ID.6 با دو پکیج باتری ۵۸ کیلووات ساعتی یا ۷۷ کیلووات ساعتی قابل سفارش است که درازای هر بار شارژ کامل باتری‌ها، برد پیمایشی مابین ۴۳۶ تا ۵۸۸ کیلومتر (مطابق چرخه NEDC چین) را در پی خواهند داشت.

چین بزرگ‌ترین بازار فولکس واگن در جهان و همچنین بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی در جهان محسوب می‌شود. فولکس واگن اعلام کرده که قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ تنوع خودروهای تمام الکتریکی خود (خانواده خودروهای ID) در بازار چین را به ۸ مدل برساند.

فولکس واگن در شانگهای ۲۰۲۱ تالاگن

تنوع و گستردگی طیف محصولات کراس‌اوور و شاسی‌بلند فولکس واگن در بازارهای جهانی به معنای واقعی کلمه چشمگیر توصیف می‌شود اما بزرگ‌ترین خودروساز اروپا همچنان به دنبال سهم بیشتری از این بازار رو به رشد است.

فولکس واگن تالاگن

یکی از آخرین خروجی‌ها و نتایج این راهبرد جاه‌طلبانه، تولد بزرگ‌ترین شاسی‌بلند فولکس‌واگن با نام Talagon است که با همکاری یکی از شرکای چینی این خودروساز آلمانی یعنی گروه FAW و به‌طور اختصاصی برای بازار چین طراحی‌شده است.

فولکس واگن تالاگن

تالاگن بر مبنای پلتفرم MQB Evo گروه فولکس واگن توسعه‌یافته و طول، عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب برابر با ۵۱۵۲، ۲۰۰۲ و ۱۷۹۵ میلی‌متر است. چندین گزینه مختلف برای قوای محرکه تالاگن در دسترس خریداران قرار دارد که قوی‌ترین آن‌ها، یک پیشرانه ۲.۵ لیتری ۶ سیلندر توربوشارژردار با ۲۹۵ اسب‌ بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور است.

این پیشرانه با یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه خودکار جفت‌وجور می‌شود و مطابق انتظار، این شاسی‌بلند فول سایز فولکس از سامانه چهارچرخ متحرک ۴Motion نیز سود خواهد برد.

فولکس واگن در شانگهای ۲۰۲۱ ترامونت X

اما داستان رونمایی‌های فولکس واگن در شانگهای ۲۰۲۱ تنها به ID.6 و تالاگن محدود نمی‌شود، چراکه این خودروساز از نسخه به‌روزرسانی شده و فیس‌لیفت یکی دیگر از شاسی بلندهای سایز بزرگش نیز پرده برداشته است. ترامونت و نسخه کوپه آن (که با نام ترامونت X شناخته می‌شود)، به ترتیب در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ معرفی‌شده بودند و در این فیس‌لیفت دماغه جلو و عقب خودرو (چراغ‌ها، جلوپنجره و سپرها) دستخوش تغییر شده و یکسری تکنولوژی‌های جدید نیز برای ترامونت در نظر گرفته‌شده است.

فولکس واگن ترامونت X

گفتنی است که ترامونت در بازار اروپا و آمریکا با نام “اطلس ” شناخته می‌شود و ترامونت X نیز که فرم انتهای بدنه کوپه مانندی دارد، از محصولات اختصاصی فولکس برای بازار چین محسوب شده و به‌نوعی همزاد چینی فولکس واگن اطلس کراس اسپرت محسوب می‌شود.

تیگوان X

جالب است بدانید که فولکس‌واگن برخی دیگر از کراس‌اوورهایش نظیر تیگوآن و تایرون را نیز با فرم بدنه کوپه مانند و پسوند X به‌طور اختصاصی در بازار چین عرضه می‌کند.

فولکس واگن تیگوان X

با توجه به اقبال روزافزون بازار به این کلاس از خودروها، بعید نیست در آینده شاهد حضور گسترده‌تر کراس‌اوورها و شاسی بلندهای کوپه فولکس واگن در سایر بازارهای مهم (ازجمله بازار اروپا و ایالات‌متحده) باشیم.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟