الفبای آفرود

الفبای آفرود

چهارشنبه - 8 اردیبهشت 1400

پیشرانه- این روزها یکی از پرطرفدارترین ورزش‌ها و تفریحات، آفرود یا همان بیراهه نوردی است. ورزشی که در عین جذابیت‌های بالا می‌تواند خطرات بسیار زیادی برای ما داشته و عدم رعایت کوچک‌ترین نکات آن، هزینه‌های سنگین مالی و جانی به همراه بیاورد.

پیشرانه- این روزها یکی از پرطرفدارترین ورزش‌ها و تفریحات، آفرود یا همان بیراهه نوردی است. ورزشی که در عین جذابیت‌های بالا می‌تواند خطرات بسیار زیادی برای ما داشته و عدم رعایت کوچک‌ترین نکات آن، هزینه‌های سنگین مالی و جانی به همراه بیاورد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» ازاین‌رو جدا از مواردی که مختص هر مسیری اعم از گل‌وبرف، رمل و کویری و یا کوهستانی است، یک سری نکات ابتدایی و اولیه نیز وجود دارند که الفبای ایمنی یا حتی الفبای آفرود و شروع این رشته محسوب می‌شوند.

سلامت خودرو

الفبای آفرود سلامت خودرو

خرابی خودرو در مسیرهای بیراهه و خصوصاً مناطق دورافتاده از شهر می‌تواند مسائل و مشکلات بسیار زیادی به همراه داشته باشد. ازاین‌رو باید حتماً قبل از سفر اقدام به یک بازدید کلی از خودرو و قسمت‌های مختلف آن کرده و عملکرد صحیح بخش‌هایی مثل گیربکس و جعبه کمک، دیفرانسیل‌ها، موتور، فنربندی، سیستم بخاری و خنک‌کننده پیشرانه، چرخ‌ها، تایرها، بخش ترمز و… را بررسی کرد.

لوازم‌یدکی

الفبای آفرود لوازم یدکی

در برنامه‌های نزدیک به شهر می‌توان خودرو معیوب را بهروش‌های مختلفی تا تعمیرگاه رساند اما اگر مسیر ما دور از مناطق شهری باشد، بهتر است تا یک سری لوازم مهم‌تر که احساس می‌کنیم ریسک خرابی بالاتری نیز دارند را با خود به همراه داشته باشیم؛ اما جدا از این لوازم، حتماً مجموعه کاملی از سیالات و روغن‌های موردنیاز خود را تهیه‌کرده و در خودرو قرار دهیم چراکه در بسیاری از مواقع، نشتی‌ها این سیالات و روغن‌ها منجر به بروز مشکلات بعدی می‌شوند.

کمک‌های اولیه

الفبای آفرود کمک‌های اولیه

همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه و کپسول آتش‌نشانی نه‌تنها در برنامه‌های بیراهه نوردی و آفرود بلکه در تمام شرایط و زمان‌ها در یک خودرو آفرود لازم و ضروری است. در برنامه‌های آفرود به خاطر فشار زیاد به خودروها، خطراتی مثل آسیب‌دیدگی قسمت‌هایی از خودرو در طول مسیر که می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود، وجود یک کپسول آتش‌نشانی مناسب را لازم و ضروری می‌کند.

نقشه مسیر و راهنما در آفرود

نقشه مسیر و راهنما

در مسیرهای کوتاه و نزدیک به نقاط شهری می‌توان به هر شکلی راه و مسیر درست را پیدا کرد اما در برنامه‌های حرفه‌ای‌تر و خصوصاً در مسیرهای کویری حتماً باید از راهنما و نقشه استفاده کنیم. قبل از رفتن به چنین مسیرهایی، باید تمام‌مسیر، مشکلات و نقاط خاص آن، زمان رفت‌وبرگشت و… بررسی‌شده و مدنظر قرار بگیرد.

غذا و آب

غذا و آب

در مسیرهای دورتر و خصوصاً در فصل‌های سرد سال، لازم است تا بیشتر از میزان مصرف، آب و غذا همراه داشته باشیم. گیرکردن در برف و گل و یا رمل و باتلاق‌های کویری می‌تواند به‌راحتی مصرف آب و غذای افراد گروه را مضاعف کرده و به همین خاطر اگر مسیری خاص و سنگین در پیش رو است، باید بیش از نیاز خود، آب و غذا همراه داشته باشیم. به همین دلیل همیشه جدا از غذای معمولی و روزانه، باید مقداری غذای خشک و با کالری بالا مثل خرما، نوشیدنی‌های مقوی، کیک‌های کوچک بسته‌بندی‌شده و… همراه داشته باشیم.

مسیر متناسب با مهارت و توانایی‌ها برای آفرود

الفبای آفرود مسیر متناسب با مهارت و توانایی‌ها

حرکت در مسیرهای گلی و برفی و همچنین عبور از نقاط کویری، مهارت و آشنایی با طرز رانندگی در چنین مکان‌هایی را می‌طلبد. نکات خاص و ریزودرشت رانندگی در چنین مسیرهایی و همچنین چگونگی دنده کشی و حرکت دادن خودرو، عکس‌العمل مناسب در زمان‌های خاص، فقط از طریق آموزش و تجربه به دست می‌آید.

دانش فنی و استفاده از افراد توانا در آفرود

دانش فنی و استفاده از افراد توانا در آفرود

خرابی در هر خودرویی یک امر بدیهی است و حتی می‌توان گفت خرابی خودروهای جدید و مدرن‌تر می‌تواند مشکلات به‌مراتب بیشتری نیز داشته باشد. ازاین‌رو اگر قصد رفتن به مسیرهای دور و چندروزه را داریم و یا نوع مسیر کمی سخت و سنگین است، لازم است تا یک فرد آشنا به امور مکانیکی و خودرویی همراه گروه باشد.

کمربند ایمنی

کمربند ایمنی

در هر حالتی و در صورت بروز هرگونه خطر، همیشه بسته بودن کمربند ایمنی می‌تواند شانس بسیار بالاتری برای سالم ماندن ما به همراه داشته باشد. ازاین‌رو از تمام افراد گروه و همراهان داخل خودرو باید خواست تا این موضوع را مدنظر داشته و جدی بگیرند.

هوشیاری در رانندگی و سلامت فردی

هوشیاری در رانندگی و سلامت فردی در آفرود

یکی از مهم‌ترین اصولی که لیدرهای حرفه‌ای در برنامه‌های خود کاملاً رعایت می‌کنند، هوشیاری کامل راننده در حین رانندگی است. این موضوع هم به هوشیار بودن مغز و فکر راننده تأکید دارد و هم به حواس‌جمع بودن کامل او در حین رانندگی در زمان طی کردن مسیر. ضمن اینکه سلامت بدنی راننده نیز در مسیرهای سخت‌تر و خارج جاده نیز یک موضوع بسیار مهم است.

رعایت نکات ایمنی در آفرود

رعایت نکات ایمنی در آفرود

در بسیاری از مواقع لازم است تا به کمک خودرویی که گیر افتاده برویم. در این مواقع باید حتماً جدا از اطاعت کردن از لیدر گروه و راهنمایی او، نکات ایمنی را نیز کاملاً مدنظر قرار دهیم. در بسیاری از مواقع، مشکلات حادتر در زمان امداد و کمک به دیگران رخ می‌دهد.

همراه داشتن لوازم ضروری در آفرود

همراه داشتن لوازم ضروری

یک سری لوازم مثل کپسول آتش‌نشانی، تسمه بکسل، بیل، ابزارهای اتصال تسمه، سوخت بیشتر در برنامه‌های طولانی، پمپ باد، لوازم پنچرگیری، جک، آچار چرخ، زاپاس و… از لوازم اجباری در برنامه‌های بیراهه گردی است. این لوازم نیاز است تا در هر خودرویی موجود باشد و بسیاری از لیدرها قبل از شروع برنامه، همراه داشتن این لوازم را بررسی می‌کنند.

نوشته: علیرضا داودی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟

سایر نظرات