تجربه بر باد رفتن سرمایه‌های صنعت قطعه سازی تکرار می‌شود؟

حفظ منافع ملی درخواست قطعه سازان از مذاکره‌کنندگان/ تجربه بر باد رفتن سرمایه‌های صنعت قطعه تکرار می‌شود؟

سه شنبه - 14 اردیبهشت 1400

پیشرانه- در حالی بلومبرگ در خبری فوری مدعی توافق ایران و آمریکا در مذاکرات وین شده که معاون وزیر امور خارجه تأکید کرده که مذاکرات همچنان ادامه دارد و با توجه به این‌که وارد مرحله نگارش متن در برخی حوزه‌ها شده‌ایم، طبیعتاً کمی روند کند شده اما بااین‌وجود روند روبه‌جلو است.

پیشرانه- در حالی بلومبرگ در خبری فوری مدعی توافق ایران و آمریکا در مذاکرات وین شده که معاون وزیر امور خارجه تأکید کرده که مذاکرات همچنان ادامه دارد و با توجه به این‌که وارد مرحله نگارش متن در برخی حوزه‌ها شده‌ایم، طبیعتاً کمی روند کند شده اما بااین‌وجود روند روبه‌جلو است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» عباس عراقچی تأکید کرده تحریم‌هایی که موضوعی و بخشی هستند مثل تحریم بخش انرژی ایران، تحریم صنعت خودرو، مالی، بانکی، بیمه‌ای و بنادر بر اساس توافقاتی که صورت گرفته باید برداشته شود و توافق در مورد آن‌ها وجود دارد.

این اظهارنظر صریح از رفع تحریم‌های صنعت خودرو نگرانی فعالان این حوزه به‌ویژه قطعه سازان را تشدید کرده چراکه در این مدت سرمایه‌گذاری‌های زیادی از سوی آن‌ها با هدف اجرای میزهای داخلی سازی و خودکفایی قطعات انجام‌شده و بیم آن می‌رود تا با رفع تحریم‌ها و بازگشت شرکای خارجی این سرمایه‌گذاری‌ها به سرنوشت قبل دچار شود. در این میان این پرسش مطرح می‌شود که سرنوشت میزهای داخلی سازی و قطعات داخلی سازی شده با ورود شرکای خارجی و رفع تحریم‌های صنعت خودرو به کجا خواهد رسید؟

مهدی مطلب زاده، رئیس کمیته ساخت داخل انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری «پیشرانه» در این خصوص می‌گوید: این موضوع تبدیل به دغدغه چندماهه قطعه سازان شده و بر این اساس پیشنهادهای خود را برای جلوگیری از تکرار وضعیت گذشته به وزارت صمت اعلام و بر این موضوع تأکید کرده‌ایم که نکته اساسی در مذاکرات حفظ منافع ملی است.

وی می‌افزاید: اگر قرار است با رفع تحریم‌های صنعت خودرو شرکای خارجی صنعت خودرو بازهم به ایران بازگردند باید نسبت به قانونمند کردن این وضعیت اقدام کرد چراکه خودروساز و یا قطعه‌سازی که در زمان تحریم نسبت به سرمایه‌گذاری با هدف اجرای پروژه‌های داخلی سازی اقدام کرده نباید در زمان رفع تحریم‌ها شاهد از بین رفتن سرمایه‌های خود باشد.

نایب‌رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و صنعت قطعه سازی با تأکید بر این‌که سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده متعلق به ایران است و باید مانع از هدر رفت آن‌ها شد، تصریح می‌کند: پیش‌ازاین و در سال گذشته نیز انجمن صنایع همگن نسبت به ارائه ۱۰ پیشنهاد و مشوق اقدام کرده و خواستار ممنوعیت واردات قطعات داخلی سازی شده، شدیم؛ بنابراین در صورت قانونمند شدن حضور خارجی‌ها در صنعت خودرو و قطعه این صنعت با آسیب کمتری روبرو خواهد شد.

مطلب زاده ادامه می‌دهد: در صورت عدم وضع قانونی مشخص در این زمینه آسیب‌های زیادی به صنعت خودرو و قطعه وارد خواهد شد بنابراین حفظ منافع ملی در مذاکرات باید در اولویت قرار گیرد. در این میان بهره نگرفتن از نظرات تخصصی صنایع مختلف در مذاکرات می‌تواند اثرات سوئی به دنبال داشته باشد چراکه بدون شک افراد حاضر در این مذاکرات از وضعیت همه صنایع آگاه نیستند بنابراین باید سمت‌وسوی مذاکرات با تکیه‌بر نظرات فعالان صنایع باشد.

وی با تأکید بر این‌که این انجمن علاوه بر ۱۰ پیشنهاد و مشوق نسبت به ارائه برنامه احیای صنعت خودرو به وزارت صمت اقدام کرده است، تصریح می‌کند: این برنامه با تکیه‌بر شعار امسال مبنی بر جهش تولید، پشتیبانی‌ها؛ مانع زدایی طراحی و به وزارت صمت، مجلس و سایر ارگان‌های مرتبط ارسال‌شده است.

رئیس کمیته ساخت داخل انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی در ادامه در خصوص پیش‌بینی این صنعت از رویکرد صنعت خودرو نسبت به بازگشت شرکای خارجی نیز اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد با توجه به تجربه شرایط پس از تحریم به نظر می‌رسد مدیران فعلی به توانمندی‌های صنعت خودرو بی‌توجه نباشند و شرایط گذشته را فراموش کنند این در حالی است که فراموشی توانمندی‌ها مدنظر نیست بلکه نکته مهم حفظ منافع ملی است اما باید دید سیاست کشور بر چه مبنایی خواهد بود.

مطلب زاده تأکید می‌کند: نکته اساسی در مذاکرات حفظ منافع ملی است و آگاهی لازم برای این اقدام جز با نظرخواهی از انجمن‌های تخصصی محقق نخواهد شد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟