پژو و رنو

۳ اصل محدودکننده حضور خارجی‌ها در صنعت خودرو/ فرش قرمز برای شرکای خارجی هم آن‌ها را ترغیب به بازگشت نمی‌کند

یکشنبه - 12 اردیبهشت 1400

پیشرانه- رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: در همکاری دوباره با شرکای خارجی در صنعت خودرو سه اصل اساسی مدنظر قرار می‌گیرد و این‌گونه نیست که حتی با پهن کردن فرش قرمز برای آن‌ها، شاهد حضور دوباره آن‌ها باشیم.

پیشرانه- رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: در همکاری دوباره با شرکای خارجی در صنعت خودرو سه اصل اساسی مدنظر قرار می‌گیرد و این‌گونه نیست که حتی با پهن کردن فرش قرمز برای آن‌ها، شاهد حضور دوباره آن‌ها باشیم.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» محسن جلال پور در نشست بازگشت دوباره پژو و رنو به ایران آری یا نه؟ با تشریح سه دلیل همکاری موقت خارجی‌ها در صنعت خودرو اظهار کرد: در عرصه تجارت مهم‌ترین اصل منفعت بوده و مذهب، ایده و عقیده منافع حداکثر را قربانی منافع حداقل می‌کند و شرکای خارجی صنعت خودرو نیز منفعت خود را در این موضوع دیده و از ایران خارج شدند.

وی با اشاره به احتیاط شرکت‌های خارجی در بازگشت دوباره به ایران در صورت رفع تحریم‌های صنعت خودرو افزود: بدون شک به دلیل شرایط سینوسی ایران در صورت پهن کردن فر قرمز برای خارجی‌ها، این شرکت‌ها بازهم به‌راحتی وارد ایران نمی‌شوند چراکه شرایط برای آن‌ها دوامی نداشته و درازمدت نیست که این وضعیت نه‌تنها در صنعت خودرو بلکه در همه صندوق دیده می‌شود.

جلال پور ادامه داد: به‌طورکلی سه دلیل را باید در ترک شرکای خارجی از صنعت خودرو در نظر گرفت نخست آن‌که در دنیا تجارت اصل، انتفاع است و روابط آرمانی، فرهنگی و روابط بین‌الملل در آن دخیل نیست و انتفاع در کفه ترازو سنجیده می‌شود و بدون شک شرکت‌های بزرگ دیگری به‌جز پژو و رنو و دیگر مجموعه‌ها نیز همین رفتار را خواهند داشت.

رئیس سابق اتاق ایران افزود: سنجش کلی نشان می‌دهد که در درازمدت به دلیل شرایط سینوسی نمی‌توان همکاری درازمدت را پیش‌بینی کرد بنابراین ایران در شرایطی نیست که شرایط تضمین‌شده‌ای برای آینده به آن‌ها بدهد بنابراین لازم است آن‌ها نسبت به سنجش دغدغه‌های پیش رو اقدام کنند.

به گفته وی، نکته پایانی این‌که گزینش برخی از شرکا و رد کردن برخی از آن‌ها به وضعیت داخلی و همچنین آینده صنعت و سرمایه‌گذاری کلان بازمی‌گردد.

مدیرعامل سابق سایپا: دستاوردهای زمان تحریم را فراموش نکنیم

در ادامه این اتفاق سعید مدنی مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا با تائید سخنان جلایی پور افزود: متأسفانه ما حافظه کوتاه‌مدت ضعیفی داریم و به‌طورمعمول از یک سوراخ چند بار گزیده می‌شویم.

وی بابیان اینکه پژو و رنو به‌عنوان شرکت‌های فرانسوی آشنایی خوبی با فضای کسب‌وکار ایران دارند تصریح کرد: همیشه وقتی فضا باز می‌شود برخلاف بقیه به‌راحتی وارد ایران می‌شوند و اگر قرار باشد برجام مجدد اجرا شود باید حواسمان جمع‌تر باشد.

به گفته مدنی همیشه در شرایط تحریم برنامه‌ریزی برای ساخت داخل انجام می‌شود اما بعد از برداشته شدن تحریم‌ها همه چی فراموش می‌شود و دوباره به سراغ نفت می‌رویم بدون توجه به زیرساخت‌هایی که در زمان تحریم ایجادشده است.

مدنی همچنین تأکید می‌کند: تحریم‌ها همیشه وجود دارد و آنچه می‌تواند تحریم را خنثی کند و ما را در موضع برنده قرار دهد داخلی سازی است.

وی همچنین معتقد است: فرانسوی‌ها شرکای تجاری خوبی نیستند و بیشتر بعد تجارت هستند تا انتقال تکنولوژی.

به گفته مدنی طی این سال‌ها هیچ‌وقت فرانسوی‌ها در صادرات خودرو، همکاری، با قطعه سازان و یا تولید قطعات مهم مانند گیربکس و موتور همکاری مناسبی نداشتند

مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا همچنین پیشنهاد می‌دهد فرانسوی‌ها مزیتی که دارند وضعیت کسب‌وکار را می‌دانند اما سیاست درست در برابر آن‌ها این است که فقط سهمی از بازار را که پیش از تحریم‌ها در اختیار داشتند به آن‌ها اختصاص دهیم و مابقی بازار را بری شرکت‌های دیگر باز بگذاریم.

مدنی در ادامه این اتاق با تاکید بر این که برای رونق اقتصادی و راه افتادن خودروسازی لازم است تا مسئولان گوش شنوا باشند، اظهار کرد: بدون شک با اتکا به شعار داخلی، اقتصاد رونق نمی یابد و بدون ارتباط با دنیا رشد صنعت خودرو محقق نمی شود.

وی ادامه داد: صنعت خودرو در سال بیش از ۱۰ میلیون مازاد تولید دارد که لازم است این تولیدات در بازار جهانی به فروش برسد این در حالیست که همچنان نتوانسته ایم مکانیزم فروش و قیمت گذاری را حل کنیم زیرا دیدگاه سیاسی به صنعت خودرو منجر به قیمت گذاری تکلیفی شده و این در حالیست که مدیریت ها هم اکنون با روابط سیاسی انجام می شود.

مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با بیان این که قرار است صنعت رشد کند، ارتباط جهانی مهم خواهد بود، تصریح کرد: دولت باید دست از سر خودروسازی بردارد و شرایط ما با دنیا عادی شود تا ضمن ایجاد امنیت سرمایه گذاری در ایران، فضای رقابتی فعال شود تا معامله برد- برد داشته باشیم.

امکان انعقاد قراداد شراکتی بر پایه مدیریت دانش با حذف انحصار از صنعت خودرو

در ادامه این اتاق نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: در صورت حذف انحصار از صنعت خودرو فعالان این حوزه قادر به همکاری با شرکت‌های به نام و مطرح در صنعت خودرو هستند.

حسین سلاح ورزی در اتاق بازگشت رنو و پژو آری یا خیر با تأکید بر این‌که بدون تأمل و مکث باید از ورود خارجی‌ها استقبال کنیم، افزود: کشور ما در شرایطی نیست که تصور شود شرکت‌های خودروساز برای ورود به آن صف‌کشیده‌اند و ایران امکان گزینش آن‌ها را دارد این در حالی است که اقتصاد نیز مانند سیاست، نقطه کشمکش دولت‌ها است.

وی تصریح کرد: باید فراموش نکنیم مقررات ناظر بر سرمایه‌گذاری به‌اندازه‌ای نابسامان است که شرکت‌ها برای کار در ایران باید دردسرهای زیادی را تحمل کنند این در حالی است که ریسک اعتباری ایران نیز جای خود را دارد اما تصور این است درحالی‌که این موارد و محدودیت‌ها تغییر نمی‌کند، این موارد سؤالات فرعی است.

وی با تأکید بر این‌که باید بررسی کرد تا چگونه می‌توان با صنعت خودرو جهان رابطه برد- برد ایجاد کرد و ادامه داد: برای دستیابی به رابطه برد- برد باید انحصار خودروسازان در داخل را لغو کنیم زیرا با انحصار نمی‌توان انتظار کار رقابتی داشت اما در صورت حذف انحصار می‌توان شریک قابل‌اتکای خارجی پیدا کرد.

سلاح ورزی اظهار کرد: در سطح کلان باید حاکمیت از صنعت خودرو عقب‌رفته و در سطح خرد نیز فعالان بخش خصوصی در این حوزه با نگاه و اشراف به زنجیره ارزش جهانی، قرارداد شراکتی بر پایه مدیریت دانش ایجاد کنند.

ضرورت جذب حداکثری در وضعیت نوسانی تحریم‌ها

مدیرعامل سابق ایکاپ نیز گفت: جذب حداکثری ظرفیت‌ها با وضعیت نوسانی تحریم‌ها باید موردبازنگری قرار گیرد تا با توجه به پتانسیل‌های موجود شاهد بالفعل شدن آن‌ها باشیم.

محمدرضا معتمد در ادامه اتاق بازگشت پژو و رنو به ایران آری یا خیر؟ بابیان این‌که در حالا حاضر ظرفیت خودروسازی در کشور به‌زحمت به سه میلیون دستگاه می‌رسد، اظهار کرد: این شرایط در حالی است که اگر نگاهی به قطعه‌سازی داشته باشیم شاهد ظرفیت بالفعل و پوشش تولید ۵ میلیون دستگاه خودرو هستیم.

وی افزود: حتی در اوج خودروسازی در بخش‌های مهمی شاهد ظرفیت خالی بودیم که منجر به افزایش قیمت شد بنابراین در نگاه به بازگشت شرکا و یا شرکت‌های خارجی باید نسبت به سنجش ظرفیت‌ها اقدام کنیم.

مدیرعامل سابق ایکاپ بابیان این‌که اگر هر قراردادی منجر به استفاده از ظرفیت و بهبود آن شود، اثر آن در محصول نهایی بسیار ناچیز خواهد بود، تصریح کرد: باید بپذیریم خودرو نان شب نیست اما می‌تواند اثرات جانبی در نان شب بگذارد بنابراین فضای بالادستی همواره مورد اغفال قرارگرفته درحالی‌که باید از این ظرفیت‌ها استفاده درستی کنیم.

معتمد با تأکید بر جذب حداکثری تأکید کرد: با وضعیت نوسانی تحریم‌ها لازم است فرایند جذب موردبازنگری قرار گیرد تا حداکثری شود این در حالی است که حجم نیروی کار با پتانسیل در ایران بسیار مناسب بوده و تنها لازم است این ظرفیت‌ها بالفعل شود که جای این امر در اسناد بالادستی خالی است.

وی همچنین تصریج کرد: ما FS برای قراردادهای بین‌المللی نداریم و توجه نکنیم حضور خارجی‌ها چه فرصت‌های جانبی را برای ما ایجاد نمی‌کند، با وجود اینکه ظرفیت‌های زیادی هست که به آن توجه نمی‌کنیم.

سایه سیاست را از صنعت خودرو بردارید

در ادامه این اتاق عبدالله بابایی کارشناس حوزه خودرو بابیان اینکه مشکل اصلی ما در این صنعت خود تحریمی است گفت: وقتی خودروساز و قطعه باید تولیدات خود را باقیمت دستوری بفروشند نمی‌توان از صنعت خودرو انتظار رونق و خلاقیت داشت.

به گفته او تا زمانی که سایه سیاست بر سر صنعت خودرو باشد وضعیت همین است و شاهد رشد و بالندگی صنعت خودرو نخواهیم بود

وی همچنین به ریسک بالای سرمایه‌گذاری در ایران برای شرکت‌های خارجی خبر داد و افزود:  تحریم‌ها برای شرکت‌ها آن‌چنان مشکل‌ساز است که  حتی ایمیل شرکت‌ها را پاسخ نمی‌دهند.

بابایی همچنین تأکید کرد: حضور خارجی‌ها و پژو و رنو می‌تواند به صنعت خودرو کمک کند به‌شرط ایجاد جوینت ونچر با شرایط مناسب.

وی همچنین درباره انحصار صنعت خودرو و قطعه‌سازی نیز گفت: با توجه به حجم این صنعت هیچ انحصاری ندارد و هرکسی می‌تواند به آن وارد شود.

ضرورت خروج دولت از صنعت خودرو/ ضرورت‌های همکاری دوباره با شرکای خارجی

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی با تشریح ضرورت‌های همکاری دوباره با شرکای خارجی بر خروج دولت از مدیریت صنعت خودرو تأکید و اعلام کرد که لازم است دولت تنها نسبت به نظارت بر صنعت خودرو اقدام کند.

محمدرضا نجفی منش در ادامه این اتاق با تأکید بر این‌که به‌شدت موافق ورود شرکای فرانسوی به ایران هستیم، افزود: این شرکت‌ها با میل و اراده خود از ایران نرفتند بلکه با فشار ترامپ ناگزیر به خروج از ایران شدند و حتی سرمایه خود را جا گذاشتند.

وی بابیان این‌که اگر ایران همانند هندوستان موفق به داخلی سازی بیش از ۸۰ درصد قطعات در داخل کشور شود، هیچ‌کس توان تحریم ایران را نخواهد داشت، تصریح کرد: ضمن آن‌که لازم است نسبت به قوی سازی توان مدیریتی خود اقدام کنیم تا در قراردادها موفق به کسب بیشترین امتیاز شویم.

نجفی منش بر تعیین تکلیف ضرر و زیان قطعه سازانی که نسبت به انجام سرمایه‌گذاری اقدام کرده بودند، اظهار کرد: هم‌اکنون شرکت‌های خودروساز جهانی در حال ادغام هستند و با این اوصاف ورود پژو و رنو به ایران به معنای همکاری با شرکت‌های رده سوم و چهارم دنیا است در این میان اگر بتوانیم در داخل این مجموعه نسبت به ادغام شرکت‌ها و مجموعه‌سازی اقدام کنیم به‌طورقطع به صلاح صنعت خودرو عمل کرده‌ایم.

به جای مردم تصمیم نگیریم

در بخش دیگری از این اتاق فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو بابیان اینکه مردم کجای این تصمیم‌گیری‌ها هستند گفت: چرا پشت درهای بسته به برای مردم تصمیم‌گیری می‌شود.

وی بابیان اینکه همه این بحث همه بحث‌های صنفی است گفت: در شرایط فعلی ورشکسته شدن خودروساز و قطعه ساز اهمیت ندارد و مهم وضعیت مردم است که همیشه متضرر می‌شوند.

زاوه همچنین ادامه داد: شرایط همچنان تغییر نکرده است؛ در زمان تحریم شرکت‌ها و قطعه ساز ها بانگ زیان سر می‌دهند و بعد از باز شدن درها هم همچنان ادعای زیان‌دارند.

به گفته زاوه بهتر است تصمیم‌گیری را بر عهده مردم بگذاریم، می‌خواهند رنو بخرند، پژو بخرند یا مشتری ایران‌خودرو و سایپا باشند.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟