سعید مدنی: رنو سرمایه هم داشت از ایران می‌رفت

رنو سرمایه هم داشت از ایران می‌رفت

یکشنبه - 12 اردیبهشت 1400

پیشرانه- مشکل رنو در دوره تحریم‌ها بیشتر نیسان بود به‌صراحت عنوان شد در صورت همکاری نیسان با ایران این شرکت از مناقصه تاکسی‌های امریکا حذف خواهد شد

پیشرانه- مشکل رنو در دوره تحریم‌ها بیشتر نیسان بود به‌صراحت عنوان شد در صورت همکاری نیسان با ایران این شرکت از مناقصه تاکسی‌های امریکا حذف خواهد شد

سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در پاسخ پرسش «پیشرانه» مبنی بر این‌که اگر رنو نسبت به خرید بن رو و سرمایه‌گذاری در این زمینه اقدام کرده بود، امکان خروج یک‌شبه آن وجود داشت، تصریح کرد: رنو در دوره تحریم قبلی به‌خوبی همکاری کرد زیرا منفعتی در آمریکا نداشت اما بحث بر سر همکاری نیسان با ایران به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه رنو بود زیرا به‌صراحت عنوان شد در صورت همکاری نیسان با ایران این شرکت از مناقصه تاکسی‌های امریکا حذف خواهد شد این در حالی است که این شرکت سالانه ۸۰۰ هزار تا یک‌میلیون خودرو در امریکا فروش دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس اگر رنو بازهم یک میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده بود این امکان وجود داشت که نسبت به رها کردن آن اقدام کند زیرا باقی ماندن او در ایران ضرر و زیان بیشتری به همراه داشت.

مدنی در خصوص بازگشت سایر شرکت‌ها به ایران نیز اظهار کرد: بدون شک با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده زمینه این شرکت‌ها برای بازگشت مناسب‌تر است چراکه نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین دیگری ندارند.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه با تأکید بر این‌که بدون ارتباط با دنیا امکان رشد صنعت خودرو وجود ندارد، اظهار کرد: امکان تولید همه قطعات در داخل با خودکفایی بالا وجود ندارد بدون شک هر کشوری مزیتی نسبی دارد بنابراین تولید همه قطعات دارای توجیه اقتصادی نیست و حتی در صورت تولید، گران تمام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر ارتباط با دنیا نداشته باشیم صادرات نیز وجود نخواهد داشت زیرا صادرات با ارتباطات پیش می‌رود و بدون ارتباطات جهانی صنعت خودرو رشد نمی‌کند. هرچند در سال‌های گذشته بر اساس پروتکل‌های سیاسی، تعداد محدودی خودرو صادر شد که بر اساس توافق سیاسی و توانمندی تجار بود اما این موقعیت نیز هم‌اکنون ازدست‌رفته بنابراین صنعت خودرو بدون ارتباط جهانی امکان رشد ندارد.

همچنین محمدرضا معتمد، مدیرعامل سابق پیکاپ در پاسخ به سؤال دیگری از پیشرانه مبنی بر این‌که آیا در صورت تأسیس دوباره پیکاپ امکان انتخاب دو ساله مدیرعامل از سوی هر طرف وجود دارد؟ گفت: نحوه مدیریت ایکاپ در زمان عقد قرارداد تعیین شد و مکانیزمی بود که دو شرکت در این خصوص به جمع‌بندی رسیده بودند و سعی شد تا بر اساس اجماع و اقناع دو طرف و فارغ از مدل در نظر گرفته‌شده مسائل پیش برود بنابراین معتقدیم بهتر است بحث‌ها با اجماع پیش برود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟