نسل جدید هوندا سیویک

نسل جدید هوندا سیویک معرفی شد

سه شنبه - 14 اردیبهشت 1400

پیشرانه- یازدهمین نسل سیویک مطابق وعده هوندا، تکنولوژی‌ها و تجهیزات ایمنی بیشتری را به همراه خواهد داشت و در بخش مصرف سوخت نیز عملکرد بهینه‌تری را از خود برجای می‌گذارد.

پیشرانه- یازدهمین نسل سیویک مطابق وعده هوندا، تکنولوژی‌ها و تجهیزات ایمنی بیشتری را به همراه خواهد داشت و در بخش مصرف سوخت نیز عملکرد بهینه‌تری را از خود برجای می‌گذارد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» علاوه بر این‌ها نقاط قوت همیشگی سیویک یعنی سواری دوست‌داشتنی و هندلینگ عالی نیز به‌طور ویژه‌ای در سیویک ۲۰۲۲ موردتوجه قرارگرفته‌اند…

نسل جدید هوندا سیویک معرفی شد

هوندا اولین نسل از سیویک را در سال ۱۹۷۲ معرفی و به‌عنوان مدل ۱۹۷۳ روانه بازار کرد؛ یعنی درست در بحبوحه بحران نفتی و درزمانی که مشتریان غربی (و بخصوص آمریکایی‌ها) با آغوش باز پذیرای خودروهایی اقتصادی، جمع‌وجور، کم‌مصرف و درعین‌حال باکیفیت، بی‌دردسر و کم استهلاک بودند. سیویک با اتکا به همین نقاط قوت توانست عملکرد بسیار موفق و خیره‌کننده‌ای در بازار داشته باشد (همان چیزی که در عالم مارکتینگ به آن می‌گویند: “محصولِ درست در زمانِ درست!”) و این‌گونه راه برای معرفی نسل‌های بعدی آن نیز گشوده شد. حالا و پس از قریب به ۵ دهه حضور در بازار، نوبت به معرفی یازدهمین نسل از این ساخته کامپکت هوندا رسیده است.

 هوندا سیویک نسل نخست

نسل دهم این خودرو در سال ۲۰۱۵ معرفی‌شده بود و طراحی متحول شده آن نسبت به نسل قبل، نه‌تنها بسیار به‌روز جلوه می‌کرد، بلکه کمی تا قسمتی شبیه به ساخته‌های زیرمجموعه لوکس هوندا یعنی آکیورا نیز به چشم می‌آمد. سیویکِ نسل ده علیرغم عمر پنج‌ساله و البته رشد چشمگیر سهم بازار کراس‌اوورها (که سهم بازار سایر سگمنت‌ها ازجمله سدان ها را با کاهش و افتی جدی مواجه ساخته است)، سال گذشته در بازار ایالات‌متحده (و در دو نسخه سدان و هاچ بک) فروشی معادل حدوداً ۲۶۱ هزار دستگاه داشت و نه‌تنها هشتمین خودروی پرفروش بازار آمریکا لقب گرفت، بلکه توانست در حضور رقیب قدرتمندی همچون نسل جدید و کاملاً متحول شده تویوتا کرولا، جایگاه پرفروش‌ترین خودروی کامپکت بازار ایالات‌متحده را نیز از آن خود کند.

نسل دهم هوندا سیویک

محبوبیت و موفقیت سیویک شاید کمی تا قسمتی تحت تأثیر عصر اوج‌گیری کراس‌اوو‌رها قرارگرفته باشد اما همچنان ادامه‌دار است؛ بخصوص اینکه سیویک – چه در نسخه صفرکیلومتر و چه در نسخه کارکرده- در بین خریداران جوانی که تازه راننده هستند یا اولین خودروی خود را ابتیاع می‌کنند، گزینه‌ای بسیار رایج و پرطرفدار است؛ و به همین دلیل، سیویک هنوز هم محصولی بسیار مهم و استراتژیک و نام و نشانی ارزشمند برای هوندا محسوب می‌شود و این خودروساز ژاپنی به‌تازگی یازدهمین نسل از این خودروی محبوبش را معرفی کرده است.

نسل یازدهم سیویک اگرچه بر روی پلتفرمی مشابه با نسل قبل این خودرو توسعه‌یافته، اما در طراحی ظاهری و داخلی و کابینش تغییر و تحولاتی اساسی را تجربه کرده است و به یکسری تجهیزات رفاهی و تکنولوژی‌های ایمنی جدید نیز مجهز شده است تا در نگاه اول خودرویی کاملاً جدید و به‌کل متفاوت از نسل قبلی به نظر برسد.

در اواخر سال گذشته میلادی، هوندا اقدام به رونمایی از نسخه کانسپت سیویک جدید کرده بود؛ خودرویی که البته از همان ابتدا به نظر می‌رسید یک پروتوتایپ یا کانسپتی آماده تولید (Ready for Production) باشد و احتمال می‌رفت که نسخه نهایی خودرو نیز تا حدود بسیار زیادی شبیه به نسخه کانسپت خواهد بود. درنهایت نیز همین اتفاق افتاد و نسخه تولید انبوه در کلیات بدنه و حتی بسیاری از جزییات به نسخه کانسپت/ پروتوتایپ وفادار مانده است.

نسخته پروتوتایپ نسل یازدهم هوندا سیویک

طراحی ظاهری نسل جدید هوندا سیویک در مقایسه با نسل قبل، فرم‌ها و خطوط تیز و شکسته بیشتری داشته و درمجموع ساده‌تر اما درعین‌حال سنگین‌تر و باوقارتر به چشم می‌آید و از این حیث، رجعتی به فلسفه طراحی نسل‌های قبلی خود (ازجمله در دهه ۱۹۷۰) داشته است. به گفته طراحان خودرو، نسل جدید سیویک بر مبنای فلسفه “Man-Maximum, Machine-Minimum” طراحی‌شده است که تمرکز اصلی آن بر روی سادگی و ارتقا کاربردپذیری است.

در طراحی کابین و نمای داخلی، سیویک پیشگام معرفی نسل جدیدی از طراحی داخلی خودروهای هوندا خواهد بود که خود هوندا فلسفه وجودی آن را با عبارت ” Simplicity & Something” توصیف می‌کند و تمرکز اصلی آن بر روی سهولت هرچه بیشتر در استفاده از ادوات، کاهش پیچیدگی‌ها، برقراری ارتباطی حسی باسرنشینان و همچنین افزایش دید و تسلط راننده بر جاده و محیط اطراف خود است. همان‌طور که از نام و فلسفه این زبان طراحی داخلی جدید هوندا برمی‌آید، باید آن را در تطابق و هماهنگی با زبان طراحی بدنه خودرو توصیف کرد.

کابین نسل جدید هوندا سیویک

در جلوداشبورد نسل جدید هوندا سیویک با طرحی ساده و چینش افقی ادوات مواجه هستیم که در راستای تحقق و عینیت‌بخشی به همان فلسفه Simplicity & Something شکل‌گرفته است. پترن ۶ ضلعی بکار گرفته‌شده برای گرافیک دریچه‌های سرتاسری و چهارگوش تهویه مطبوع خودرو نیز از موارد بدیع و جالب‌توجه در کابین سیویک جدید محسوب می‌شود. همچنین گفتنی است که نسل جدید سیویک در ۴ تریم عرضه خواهد شد؛ LX، اسپرت، EX و تورینگ.

در بخش تکنولوژی‌های ایمنی سامانه Honda Sensing موردبازنگری قرارگرفته است و به یک دوربین و هشت سنسور سونار مجهز شده که قابلیت‌¬های جدیدی شامل دستیار ترافیک، کنترل ترمز در سرعت‌پایین و هشدار شروع حرکت در عقب و جلو را شامل می‌شود. همچنین هوندا اعلام کرده که عملکرد ترمز در کروز کنترل تطبیق‌¬پذیر و فرمان¬دهی به خودرو در سامانه دستیار حرکت بین خطوط در سیویک جدید، بهبود و ارتقا پیداکرده است.

نسل جدید هوندا سیویک

درحالی‌که عرض و ارتفاع خودرو در مقایسه با نسل قبل تقریباً بدون تغییر باقی‌مانده است، اما طول کلی بدنه و فاصله بین دو محور آن افزایشی به ترتیب برابر با ۳.۳ و ۳.۵ سانتی‌متر را تجربه کرده‌اند تا کابین خودرو فضای بهتر و نسبتاً فراخ‌تری را برای سرنشینان به همراه داشته باشد.

نسل جدید هوندا سیویک

در بخش قوای فنی خودرو اما با گزینه‌های آشنایی مواجه هستیم. اولی یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی با ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن‌متر گشتاور است که زیر کاپوت مدل‌های LX و اسپرت قرار می‌گیرد. پیشرانه دیگر، یک واحد ۱.۵ لیتری توربو است که در تریم های رده‌بالاتر سیویک قرار خواهد گرفت و در مقایسه با قوای فنی مورداستفاده در نسل قبل، قدرت و گشتاورش اندکی افزایش‌یافته و حالا به ۱۸۰ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن‌متر رسیده است. اگرچه روی کاغذ مشخصات فنی و مجموع توان خروجی این پیشرانه‌ها تغییرات آن‌چنانی و خاصی نسبت به قبل نداشته است، اما مصرف سوخت و سطح آلایندگی این دو پیشرانه در نسل جدید سیویک به مقدار قابل‌توجهی با کاهش مواجه شده است. همانند نسل قبل سیویک سدان تنها با گیربکس CVT قابل سفارش خواهد بود و گیربکس ۶ سرعته دستی تنها بر روی سیویک هاچ‌بک عرضه خواهد شد.

نسل جدید هوندا سیویک

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که نسخه هاچ‌بک سیویک نیز در ماه‌های آینده و بافاصله کمی از نسخه سدان، رونمایی و معرفی خواهد شد و کیست که نداند طیف گسترده‌ای از کارشناسان و علاقه‌مندان و البته مشتریان، از هم‌اکنون در انتظار معرفی نسخه‌های اسپرتی و عملکرد محور Si و Type R این خودرو نشسته‌اند! بااین‌حال، خبر ناگوار این است که در نسل جدید سیویک، دیگری خبری از معرفی نسخه کوپه نخواهد بود. سیاستی که هوندا (تحت تأثیر آمار فروش و وضعیت بازار) پیش‌تر در قبال مدل آکورد نیز در پیش‌گرفته بود و پس از معرفی آخرین و جدیدترین نسل آن، اعلام کرد که حیات آکورد کوپه به واپسین فصل خود رسیده است.

نویسنده: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟