مواد اولیه صنعت قطعه

مقصر گرانی مواد اولیه صنعت خودرو کیست؟ انتظارها برای ریزش قیمت ها در بازار فولاد ادامه دارد

شنبه - 25 اردیبهشت 1400

پیشرانه- سهم ۸۰ درصدی قیمت مواد اولیه در تعیین قیمت یک خودرو نشان از اهمیت نوسانات قیمتی این حوزه دارد و در شرایطی که قطعه سازان از افزایش قیمت ها با وجود کاهش قیمت ارز گلایه مند هستند ، برخی فعالان صنعت فولاد نوسانات قیمتی این حوزه را به عواملی خارج از این صنعت نسبت می دهند.

پیشرانه- سهم ۸۰ درصدی قیمت مواد اولیه در تعیین قیمت یک خودرو نشان از اهمیت نوسانات قیمتی این حوزه دارد و در شرایطی که قطعه سازان از افزایش قیمت ها با وجود کاهش قیمت ارز گلایه مند هستند ، برخی فعالان صنعت فولاد نوسانات قیمتی این حوزه را به عواملی خارج از این صنعت نسبت می دهند.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه»، مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو به تازگی با تشریح جزییات جلسه خودرویی این انجمن که با حضور خودروسازان و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس برگزار شده بود تاکید کرده در حال حاضر عرضه مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان خودرو به ویژه در زمینه فولاد وضعیت نابسامانی دارد و با وجود اینکه قیمت‌ مواد اولیه باید بر مبنای نرخ‌های جهانی تعیین شود، اما شاهد هستیم که با وجود کاهش نرخ‌های جهانی و همچنین ریزش ۲۰ درصدی قیمت ارز در کشور، قیمت مواد اولیه افزایشی است.

وی معتقد است که در حال حاضر میانگین سبد خرید مواد اولیه قطعه‌سازان ۲۰ درصد گران‌تر از نرخ‌های جهانی است، به طوری که اگر این مواد را از خارج تهیه کنیم، به صرفه‌تر است. این اظهارات در حالی مطرح است که هم اکنون فولاد سهم ۵۰ درصدی در سبد مواد اولیه قطعه سازان دارد و باقی این سبد را محصولات پتروشیمی، مس و آلومینیوم تشکیل می‌دهد که در حال حاضر مشکلات اساسی در تأمین این مواد وجود دارد.

این شرایط در حالیست که بارها بر نقش قیمت مواد اولیه و افزایش قیمت آن ها در گران شدن قیمت خودرو تاکید و اظهار شده در صورت اصلاح قیمت مواد اولیه قیمت درب کارخانه ای خودروها حدود ۳۰ درصد قابل کاهش خواهد بود. به گفته فعالان صنعت قطعه ۸۰ درصد قیمت خودرو را قطعات و مواد اولیه تشکیل می دهد و در صورت کاهش قیمت مواد اولیه، قطعه سازان قیمت را به سمت مصرف کننده تعدیل خواهند کرد که این روند در نهایت منجر به کاهش قیمت خودرو خواهد شد.

بررسی روند قیمت مقاطع فولادی نشان می دهد همزمان با قیمت این محصولات با افزایش نرخ ارز به صورت متداوم شاهد افزایش قیمت در فولادی ها هستیم و  با وجود تداوم روند نزولی نرخ ارز، مقاطع فولادی همچنان به واسطه افزایش قیمت شمش در بازار با افزایش قیمت مواجه شدند.

گفته می شود این افزایش به واسطه افزایش سه درصدی قیمت پایه شمش فولادی در بورس کالا بوده و همین موضوع باعث شده با وجود نبود تقاضا و یا تقاضای بسیار اندک و نبود مشتری، افزایش قیمت مقاطع در بازار تداوم یابد.

بر اساس اعلام انجمن نورد کاران شمش تولیدی فولادسازان با قیمت های جهانی ۹۵ دلار اختلاف دارد و از هفته گذشته، فولادسازان با واسطه قرار دادن بورس کالا در تلاش برای کاهش این اختلاف بودند براین اساس این احتمال وجود دارد که بازار متوجه افزایش قیمت پایه در هفته آینده شده باشد.

فعالان این حوزه معتقدند که تنها فقط افزایش قیمت دلار بر بازار مقاطع تاثیر گذار است و هنگام کاهش نرخ ارز تولیدکنندگان، انبارداران و فروشندگان آهن برای کاهش مقاطع مقاومت بسیاری کرده و اجازه کاهش نمی دهند.

اما در همین حال رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت و گو با وب سایت خبری «پیشرانه» برخی از افزایش قیمت ها را به فعالان صنایع معدنی نسبت می دهد.

وی در خصوص قیمت گذاری فولاد در شرایط کنونی می گوید: قیمت فوب خلیج فارس همراه با کسری گمرک، بارگیری و تخلیه و حمل و نقل است بنابراین قیمتی که در حال حاضر عرضه می شود، بالاتر از قیمت فوبی است که به فروش می رسد.

وی می افزاید: با هردرصد افزایش قیمت حداقل ۵ درصد به قیمت تمام شده اضافه می شود که این میزان در هر یک از مواد متفاوت خواهد بود و در نهایت منجر به سرسام آور شدن قیمت ها می شود.

شهرستانی با تاکید بر این که در حال حاضر صنایع معدنی هزینه سربار خود را به شرکت های فولادسازی تحمیل کرده اند در حالیکه همه ما عضو یک خانواده هستیم و باید نسبت به تکمیل زنجیره و در جایی که خلا وجود دارد نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنیم.

اما در همین حال رسول خلیفه ‌سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در مورد دلیل بالا بودن قیمت محصولات فولادی در بازار با وجود افت نرخ ارز و کاهش قیمت‌ها در بازارهای دیگر اقتصادی کشور، اظهار کرده که افت قیمت محصولات فولادی به دنبال کاهش نرخ ارز با فاصله ۱۵ روز تا یک‌ ماه اتفاق می‌افتد این در حالیست که اتفاق خاصی در بازار فولاد رخ نداده که مانع از کاهش قیمت‌ها شده باشد.

براین اساس در صورت درست بودن این ادعا باید به زودی شاهد کاهش قیمت در بازار محصولات فولادی و در نهایت مواد اولیه قطعه سازان و صنعت خودرو باشیم به شرط آن که عوامل دیگری به غیر از قیمت دلار در تعیین قیمت فولادی ها تاثیرگذار نباشد.

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟