رکود در بازار تایر

بازار تایر اشباع شد/ صادرات راهکار خروج بازار تایر از رکود

دوشنبه - 10 خرداد 1400

پیشرانه- بازار تایر این روزها همانند سایر بازارها با رکود شدید حاکم مواجه شده و این روند وضعیت ناامیدکننده‌ای را برای شرکت‌های تایرساز رقم‌زده به‌طوری‌که فعالان این حوزه خروج از این وضعیت را منوط به صادرات می‌دانند.

پیشرانه- بازار تایر این روزها همانند سایر بازارها با رکود شدید حاکم مواجه شده و این روند وضعیت ناامیدکننده‌ای را برای شرکت‌های تایرساز رقم‌زده به‌طوری‌که فعالان این حوزه خروج از این وضعیت را منوط به صادرات می‌دانند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» صنعت تایر به‌عنوان یکی از صنایع مهم در زنجیره ارزش صنعت خودرو این روزها با انباشت تایر در انبارهای تولیدکنندگان مواجه شده که دلیل آن افزایش قیمت تمام‌شده به دلیل رشد قیمت مواد اولیه و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است.

در حال حاضر کارخانه‌های تایرسازی مواد اولیه موردنیاز وارداتی خود را با ارز آزاد تهیه می‌کنند و مواد اولیه داخلی این صنعت نیز بر اساس نرخ ارز آزاد از بورس خریداری می‌شود در این شرایط قیمت تمام‌شده افزایش‌یافته که این روند با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و رکود بازار درنهایت منجر به انباشت کالاها شده و در این شرایط فعالان این حوزه احیای دوباره صنعت را منوط به صادرات و یافتن بازاری جدید می‌دانند.

این شرایط و درخواست در حالی است که قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی نیز به‌تازگی از موافقت با حذف موانع فروش تایرهای سبک ‌و سنگین تولید داخل در سامانه کالا خبر داده است. همچنین الزام به رزرو کالا و درج قیمت در سامانه حذف و به‌منظور تسهیل در فرآیند عرضه و فروش لاستیک سنگین در بازار سقف تعدادی ۶ حلقه در شش ماه برداشته شد.

از دیگر اقدامات قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی برنامه‌ریزی برگزاری جلسه‌ای با حضور تایر سازان به‌منظور پایش بازار است تا در صورت امکان صادرات تایرهای سواری به میزان محدود آزاد شود.

در این میان تأکید شده که این تصمیمات تا پایان خردادماه قابل‌اجرا خواهند بود و در صورت اختلال در بازار تایر و یا ایجاد نارضایتی، ‌محدودیت‌های توزیعی دوباره برقرار خواهد شد.

شاید باید این امر را به معنای هشدار به عاملان فروشی دانست که با سوءاستفاده از نبود نظارت‌های توزیعی، قیمت تایر را در سال گذشته به‌شدت افزایش دادند.

به‌این‌ترتیب هم عوامل فروش و هم شرکت‌های تولیدی فرصت خواهند داشت با توزیع دقیق و درست، دولت را مجاب کنند نیازی به سامانه‌های نظارتی برای توزیع و فروش لاستیک در کشور نیست.

در این راستا مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت‌وگو با پیشرانه با تأکید بر این‌که این صنعت در حال حاضر از سقف تأمین نیاز تایر کشور عبور کرده و در بسیاری از موارد مازاد تولید تایر دارد و رکود در بازار تایر مشهود است اظهار می‌کند: دو مشکل عمده و اصلی این صنعت و رکود در بازار تایر، سیاست‌های وارداتی و صادراتی است به‌طوری‌که در برخی تایر‌ها سرمایه‌گذاری‌های سنگینی داشتیم تا به علم روز دست پیدا کنیم و حتی در برخی شرکت‌ها موفق به ایجاد نمایندگی شده‌ایم.

وی می‌افزاید: وزارت صمت اطلاعات کافی از ما دریافت نکرده و ممنوعیت‌های واردات و صادرات را نامناسب وضع کرده و این امر باعث شده تا امروز در برخی تایر‌های شاسی‌بلند، مازاد تولید داشته باشیم.

تنها با تأکید بر این‌که محصولات داخلی قابل‌رقابت با محصولات خارجی هستند، ادامه می‌دهد: محصولات داخلی ازنظر کیفی در ردیف تایرهای متوسط مرغوب جهان است و تمام استانداردهای اجباری را رعایت می‌کند و بی‌شک محصولی مرغوب در اختیار مشتری قرار خواهیم داد بنابراین فعالان این حوزه آمادگی خود را برای صادرات با توجه به وضعیت فعلی بازار داخل اعلام می‌کنند.

نوشته: پیشرانه

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟