آئوروس سنات

رقیب جدید رولزرویس و بنتلی از روسیه می‌آید

جمعه - 14 خرداد 1400

پیشرانه- در سال ۲۰۱۳ بود که نخستین زمزمه‌های جدی ورود یک کمپانی نوپای روسی به حوزه ساخت سدان ‌های لوکس به گوش رسید و در سال ۲۰۱۸ نیز خروجی نهایی این پروژه بلندپروازانه که با نام آئوروس سنات (Aurus Senat) شناخته می‌شد، با رخ‌نمایی در اتوشو مسکو و حضور در مراسم تحلیف ولادیمیر پوتین (برای دوره شش‌ساله جدید ریاست جمهوری وی)، توانست حسابی خبرساز شود.

پیشرانه- در سال ۲۰۱۳ بود که نخستین زمزمه‌های جدی ورود یک کمپانی نوپای روسی به حوزه ساخت سدان ‌های لوکس به گوش رسید و در سال ۲۰۱۸ نیز خروجی نهایی این پروژه بلندپروازانه که با نام آئوروس سنات (Aurus Senat) شناخته می‌شد، با رخ‌نمایی در اتوشو مسکو و حضور در مراسم تحلیف ولادیمیر پوتین (برای دوره شش‌ساله جدید ریاست جمهوری وی)، توانست حسابی خبرساز شود و توجه‌های زیادی را به خود جلب کند. حالا و در سال ۲۰۲۱ اما بالاخره تولید این سدان فوق لوکس و مجلل روسی، در سایت مونتاژی این خودروساز (واقع در جمهوری تاتارستان) به‌طور رسمی کلید خورده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، توجه ویژه‌ای را به برنامه معرفی و عرضه این سدان فوق لوکس معطوف داشته و از هرگونه لطف و حمایت مادی و معنوی نسبت به سازندگان این خودرو دریغ نکرده است (ازجمله استفاده از نسخه ویژه و لیموزین آئوروس سنات به‌عنوان خودرو تشریفات) تا حاصل و خروجی نهایی، خودرویی در کلاس جهانی و در حد و اندازه‌های رقابت با بهترین سدان های فوق لوکس دنیا باشد.

آئوروس سنات

بسیاری از کارشناسان معتقدند که آئوروس سنات را به‌نوعی می‌توان میراث‌دار لیموزین‌های روسی ZIL دانست که پیش‌تر و در دوران حکومت شوروی توسط سران بلندمرتبه این رژیم کمونیستی مورداستفاده قرار می‌گرفت.

دنیس مانتوروف، وزیر تجارت و صنایع روسیه، اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۱ حدوداً بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه از این خودرو خطوط تولید آئوروس را ترک خواهند گفت. این در حالی است که مدیران آئوروس در اظهارات قبلی خود و بدون اعلام بازه زمانی مشخص، از هدف‌گذاری برای تولید سالیانه پنج هزار (و حتی ده هزار) دستگاه نیز سخن به میان آورده بودند. قیمت پایه آئوروس سنات نیز ۱۸ میلیون روبل (معادل حدوداً ۲۴۵ هزار دلار) تعیین‌شده است.

آئوروس سنات

از سال ۲۰۱۴ به بعد و تحت تأثیر تحریم برخی کشورهای غربی، دولت روسیه مجموعه سیاست‌هایی را اتخاذ کرده و در پیش‌گرفته است تا به مقدار قابل‌توجهی از وابستگی این کشور به کالاهای وارداتی کاسته شود.

برند آئوروس به‌عنوان سازنده خودروهای گران‌بها، فوق لوکس و مجلل، سودای رقابت با طلایه‌داران این بخش از بازار یعنی بنتلی و رولزرویس را در سر می‌پروراند و حتی اعلام‌شده که برنامه‌ریزی‌هایی برای حضور آئوروس سنات در بازار اروپا نیز صورت پذیرفته است. هرچند به نظر می‌رسد که در مقطع زمانی فعلی (و در بحث بازارهای هدف صادراتی برای این خودرو)، اولویت با بازارهای خاورمیانه، شمال آفریقا و چین باشد.

آئوروس سنات

آئوروس تحت مالکیت موسسه تحقیقات خودرویی روسی acronym NAMI و شرکت خودروسازی Sollers(شریک فورد در روسیه) قرار دارد که البته در این اتحاد و همکاری، NAMI و Sollers هرکدام به ترتیب ۷۵ و ۲۵ درصد سهم دارند.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟