دریچه گاز و تاثیر آن بر لرزش موتور

لرزش موتور و ریشه یابی دلایل آن ( قسمت دوم)

شنبه - 26 مرداد 1398

پیشرانه- لرزش موتور به عنوان یکی از ایردات معمول خودرو است که به دلایل مختلفی روی می دهد. به گزارش وب سایت خبری پیشرانه در سلسله گزارش های «تعمیر و نگهداری خودرو» پیش تر بخش نخست این اتفاق را بررسی کردم و این بار در بخش دوم به سراغ سنسور یا حسگر ها می رویم. […]

پیشرانه- لرزش موتور به عنوان یکی از ایردات معمول خودرو است که به دلایل مختلفی روی می دهد.
به گزارش وب سایت خبری پیشرانه در سلسله گزارش های «تعمیر و نگهداری خودرو» پیش تر بخش نخست این اتفاق را بررسی کردم و این بار در بخش دوم به سراغ سنسور یا حسگر ها می رویم.
کثیف شدن دریچه گاز یا همان تراتل نیز یکی از دلایل شایع در ناهمگون گاز خوردن موتور و یا ایجاد لرزش در موتور است.
در حقیقت وقتی دریچه گاز با جرم و کثیفی دچار عملکرد نادرست می شود نیاز است تا با شستشو و سرویس آن وضعیت مطلوب حاصل شود .
به یاد داشته باشید در حین شستشوی دریچه گاز باید از اگزوز فن استفاده کرد زیرا گازهای خروجی بسیار سمی و خطرناک است و بهترین روش شستشوی دریچه گاز دمونتاژ کردن و شستشوی دریچه گاز است.
اما با توجه به دشوار بودن دمونتاژ لوله های ورودی آب دور دریچه که گاها پس از دمونتاژ دچار نشتی یا اسیب می شوند اغلب دریچه ها را بدون دمونتاژ و بر روی خودرو شستشو می دهند .
برای شستشوی دریچه گاز ابتدا موتور خودرو را گرم می کنیم و پس از باز کردن هواکش مواد را از طریق اسپری ای که یک قطعه نی مانند بر سر آن قرار دارد اسپری می کنیم.
البته چون موتور در این حالت تمایل به خاموش شدن دارد می بایست دور موتور را بالا برد . این عمل با باز شدن دریچه گاز به طور کامل ان را کاملا تمیز می‌کند .
از سوی دیگر شستشوی دریچه با یک برس یا فرچه بسیار نرم نیز به شستشوی کامل کمک میکند .
دقت داشته باشید استفاده از اسپری های نامرغوب می تواند به سنسورهای اکسیژن و شمع ها اسیب برساند . سنسور اکسیژن در واقع دارای عنصر زیرکونیوم است که با تماس اکسیژن موجود در دود خروجی روند پاشش سوخت را با تنظیم میزان سوخت از روی اطلاعات میزان اکسیژن موجود در دود خروجی تنظیم میکند و در حقیقت از Lin و یا rich بودن سوخت جلوگیری می کند.
لین بودن یا همان رقیق بودن سوخت یکی از دلایل شایع لرزش در موتور و متعاقب آن گرم کردن موتور است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟