کشنده امپاور بهمن دیزل

غریب آشنا با نام امپاور

دوشنبه - 24 خرداد 1400

پیشرانه- چند روزی است که خبر رونمایی از یک کشنده جدید چینی جدید از سوی گروه بهمن به گوش می‌رسد. این شرکت در حال حاضر فقط کشنده FAW J6 را در سبد دارد که اتفاقاً از زمان عرضه آن تا امروز یکی از بهترین‌های بازار کشورمان قلمداد می‌شود؛ اما درحالی‌که کشنده‌های جدید چینی با موتورهای پرقدرت و گیربکس‌های اتوماتیک در داخل کشورمان عرضه‌شده و خواهند شد، وقت سبد تکانی گروه بهمن نیز رسیده است.

پیشرانه- چند روزی است که خبر رونمایی از یک کشنده جدید چینی جدید از سوی گروه بهمن به گوش می‌رسد. این شرکت در حال حاضر فقط کشنده FAW J6 را در سبد دارد که اتفاقاً از زمان عرضه آن تا امروز یکی از بهترین‌های بازار کشورمان قلمداد می‌شود؛ اما درحالی‌که کشنده‌های جدید چینی با موتورهای پرقدرت و گیربکس‌های اتوماتیک در داخل کشورمان عرضه‌شده و خواهند شد، وقت سبد تکانی گروه بهمن نیز رسیده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» به‌این‌ترتیب گروه بهمن خبر از حضور قریب‌الوقوع یک کشنده ۵۰۰ اسب بخاری با گیربکس اتوماتیک در سبد محصولاتش را داد که البته هنوز ژنتیک و اساس آن معلوم نیست!

امپاور یا فوتون؟

امپاور، نام غریبه‌ای برای خودرو دوستان نیست چراکه بخش خودروهای پرقدرت و تیون شده ب ام و خیلی سال است که با نام امپاور شناخته می‌شود؛ اما امپاور در نظر گرفته‌شده برای کشورمان نه از نوع خودروهای سواری بلکه یک کشنده سنگین‌وزن است و البته در نام نیز با املای empower با امپاور ب ام و تفاوت دارد؛ اما اینکه چرا چنین نامی با تلفظ یکسان با یک برند بسیار شناخته‌شده در دنیا، انتخاب‌شده است خود جای تعجب دارد. امپاور با املای گفته‌شده به معنی قدرت دادن است که می‌تواند اشاره به موتور ۵۰۰ اسب بخاری کامنز قرارگرفته در سینه آن باشد که در حال حاضر قوی‌ترین چینی بازار کشورمان نام خواهد گرفت و در غیاب بزرگان اروپایی، قوی‌ترین کشنده صفرکیلومتر موجود در بازار نیز خواهد بود.

اما دایره تعجب از این خودرو فقط محدود به نام آن نمی‌شود بلکه درحالی‌که هیچ مشخصاتی از آن منتشرنشده است، می‌توان حدس زد که ما با همان کشنده فوتون EST H5 روبرو هستیم که چند هفته پیش از سوی ایران‌خودرو دیزل رونمایی شده است. چراکه به‌غیراز چراغ‌های جلو و خطوط داخل جلوپنجره، هیچ تفاوتی بین این دو خودرو در نمای بیرونی نیست. از نمای داخل هم هیچ تصویری منتشرنشده است که همین قضیه می‌تواند حدس زده‌شده را به یقین بیشتر نزدیک کند که هر دو کشنده گفته‌شده یعنی فوتون H5 و امپاور درواقع یکی هستند و این کشنده برای بازار کشورمان و فقط به لحاظ تفاوت در چهره نسبت به محصول ایران خودرو دیزل، چنین تغییراتی به خود دیده است.

چراغ‌های بزرگ جلو نسبت به فوتون EST H5 تغییر کرده‌اند و شبیه به نسل قبلی ساخته‌های داف هستند؛ یعنی همان حالت بادامی‌شکل که اتفاقاً هیچ بعید نیست به خاطر پایین تمام شدن هزینه چنین تغییری از چراغ‌های داف XF نسل قبل نیز استفاده‌شده باشد.

با مقایسه تصاویر این دو کشنده می‌توان گفت جز تغییرات گفته‌شده، هیچ تفاوتی بین آن‌ها نیست و حتی ریزه‌کاری‌هایی مثل محل نصب بکسل بند، رادار جلو، بیرون‌زدگی و فرورفتگی‌های روی سپر، طرح کلی سپر، محل اتصالات آفتاب‌گیر بالای شیشه جلو و… عیناً در هر دو کشنده یکی است. این شباهت در بخش‌هایی مثل آینه‌های جانبی و شکل برف‌پاک‌کن‌ها نیز وجود دارد.

مشخصات فنی امپاور

فوتون H5 با موتوری به کد CUMMIMS ISGe-460 دارای قدرت ۴۶۰ اسب بخار و گشتاوری به مقدار ۲۳۰۰ نیوتن‌متر است اما برای کشنده امپاور گفته‌شده که موتوری ۵۰۰ اسب بخاری از ساخته‌های کامنز در سینه دارد. اتفاقاً فوتون EST H5 نیز چنین پیشرانه‌ای برای سفارش نیز دارد که با حجم ۱۲ لیتر و با کد ISG12E5/4/3 دارای قدرت ۵۰۰ اسب بخار است. ضمن اینکه گیربکس نیز از نوع اتوماتیک و از ساخته‌های ZF است که احتمالاً با نمونه عرضه‌شده از سوی ایران خودرو دیزل باید یکی باشد.

ضمن اینکه اگر بخواهیم برای بخش تعلیق نیز، فوتون EST H5 را مدنظر قرار دهیم باید گفت که این کشنده باید در محور عقب دارای ۴ بالن باد بوده و تعلیق سیستم جلو نیز به‌صورت فنر شمش به همراه میل موج گیر و کمک‌فنر باشد. کابین نیز روی ۴ بالن قرار دارد و به‌صورت برقی و دستی قابل بلند شدن است. احتمالاً ظرفیت حمل بار این کشنده به‌صورت ناخالص برابر با ۴۴ تن بوده که مشابه اکثر کشنده‌های دو محور موجود در بازار است.

سیستم‌های ایمنی

از سیستم‌های ایمنی اعلام‌شده توسط گروه بهمن برای این خودرو می‌توان به سیستم هشدار انحراف از مسیر (LDWS)، سیستم ترمز اضطراری هوشمند (AEBS) و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و… اشاره کرد. امپاور ضمن برخورداری از ترمزهای پرقدرت ساخت شرکت WABCO آلمان، به جهت ایمنی بیشتر از سیستم ترمز کمکی ریتاردر (RETARDER) ساخت ZF آلمان نیز بهره‌مند‌است. کابین آن مجهز به امکاناتی شامل بخاری و کولر درجا، سانروف برقی، سیستم مولتی‌مدیا و سیستم رهیاب (Navigation) بوده و همچنین فضای خواب دو نفر را در خود جای‌داده است.

جمع‌بندی

عرضه یک کشنده جدید آن‌هم باقدرت ۵۰۰ اسب بخار در چنین بازار تشنه‌ای، یک اقدام مثبت و قابل‌تحسین است اما اینکه چرا شرکت‌های داخلی به‌جای قدم گذاشتن در راه تولید یک کشنده با حقوق مادی و معنوی مختص به خود از مونتاژ کشنده‌های نه‌چندان باکیفیت چینی دست نمی‌کشند، خود جای سؤال و تعجب دارد. ساخت یک محصول باکیفیت ملی به‌صورت اشتراکی بین شرکت‌های بزرگ سنگین ساز کشورمان می‌تواند اثرات بسیار بهتری در این صنعت نسبت به عرضه کشنده‌های یکسان بانام‌های تغییر داده‌شده داشته باشد. به‌هرحال فعلاً با توجه به نرخ بسیار بالای ارز که قیمت تمام‌شده محصولات اروپایی را عجیب‌وغریب می‌کند، باید با همین کشنده‌های چینی بسازیم. ضمن اینکه عرضه دو کشنده یکسان با قدرت‌های متفاوت اگر از سوی یک خودروساز باشد به معنی در نظر گرفتن حقوق مشتری است و حرکت بسیار خوبی تلقی می‌شود اما اینکه دو کشنده کاملاً یکسان با دو قدرت مختلف از سوی دو عرضه‌کننده وارد بازار شوند، می‌تواند درنهایت منجر به خارج شدن یک عرضه‌کننده از رقابت و درنهایت متضرر شدن خریداران از نظر خدمات پس از فروش و تعمیر و نگهداری و البته بازار دست‌دوم شود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟