حذف قیمت‌گذاری دستوری

شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کوتاه نمی‌آید/ بازبینی فرمول قیمت‌گذاری خودرو در صورت نیاز

چهارشنبه - 26 خرداد 1400

پیشرانه- در حالی این روزها تمام فعالیت‌ها و اظهارات حول محور حذف قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد است اما بااین‌حال شورای رقابت بر انحصاری بودن صنعت خودرو همچنان تأکید و قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت از ضروریات می‌داند.

پیشرانه- در حالی این روزها تمام فعالیت‌ها و اظهارات حول محور حذف قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد است اما بااین‌حال شورای رقابت بر انحصاری بودن صنعت خودرو همچنان تأکید و قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت از ضروریات می‌داند.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» مجلس به ویژه کمیسیون اقتصادی در تلاش برای حذف قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد هستند تا ضمن جبران زیان‌های ناشی از این اقدام، شاهد کاهش ضرر و زیان صنعتگران این حوزه‌ها باشیم این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، حذف قیمت‌گذاری دستوری در اقتصادی شفاف امکان‌پذیر خواهد بود و در شرایطی که تولید در صنعت فولاد و خودرو به‌صورت محدود و باعرضه قطره‌چکانی به بازار انجام می‌شود، حذف قیمت‌گذاری نمی‌تواند دستاوردهای مثبتی به همراه داشته باشد.

بدون شک یکی از دلایل زیان انباشته خودروسازان در این مدت به این موضوع بازمی‌گردد اما درعین‌حال مدیریت هزینه نیز از ضرورت‌های این صنعت به شمار می‌رود تا درنهایت مصرف‌کننده شاهد این زیاندهی نباشد.

آلبرت بغزیان، عضو ناظر شورای رقابت در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری پیشرانه در پاسخ به اظهارات مطرح‌شده مبنی بر ضرورت حذف قیمت‌گذاری دستوری از اقتصاد به ویژه صنعت خودرو با هدف جلوگیری از زیان بیشتر این صنعت می‌گوید: در ابتدا باید این پرسش را پاسخ داد که چرا صنعت خودرو مشمول قیمت‌گذاری دستوری است چراکه صنعت خودرو و تولید آن انحصاری است و باوجود فعالیت چندین خودروساز، ۸۵ درصد بازار در اختیار دو خودروساز است.

وی می‌افزاید: تا زمانی که انحصارگر در بازار وجود داشته باشد تلاش برای قیمت‌های انحصاری ادامه‌دارد که در این شرایط ثابت خواهد شد قیمت انحصارگر بالاتر از قیمت و تولید آن کمتر از بازار رقابتی خواهد بود.

بغزیان با اشاره به اظهارات مطرح‌شده مبنی بر سهم بالای برخی از خودروسازان در بازار آمریکا نیز اظهار می‌کند: این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که سهم هریک از خودروسازان در این بازار به بیش از ۲۵ درصد نمی‌رسد بنابراین احتمالاتی مبنی بر انحصار در این بازار نیز وجود ندارد اما در ایران هم واردات ممنوع بوده و هم باقی خودروسازان چندان فعالیتی نداشته و سهم بالایی در بازار ندارند و فعالیت آن‌ها در حد مونتاژکاری دو هزار دستگاه خودرو است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر این‌که در این شرایط شورای رقابت نسبت به بررسی قیمت‌ها اقدام کرده تا مشخص شود قیمت نهایی بر اساس فرمول رقابتی تعیین‌شده یا خیر؟ تصریح می‌کند: شورای رقابت با ارائه دستورالعمل تعیین قیمت خودروسازان را به یک قیمت رقابتی نزدیک می‌کند. خودروساز نیز با توجه به شاخص‌های بانک مرکزی به یک عددی خواهد رسید.

وی می‌افزاید: به‌صرفه نبودن قیمت خودرو و زیاندهی خودروسازان با تأکید بر قیمت بازار در حالی است که خودروسازان باعرضه قطره‌چکانی و عدم انجام تعهدات پیش‌بینی‌شده منجر به افزایش قیمت‌ها شده است.

بغزیان با بیان این‌که خودروساز قیمت‌های نهایی خود را تاکنون به شورای رقابت ارائه نداده است، اظهار می‌کند: فرمول شورای رقابت با شاخص‌های بانک مرکزی سنجیده و درنهایت عددی محاسبه می‌شود بنابراین این مدل قیمت‌گذاری خودرو در شرایط کنونی به نفع مصرف‌کننده خواهد بود و زیان خودروساز نباید به خریدار تحمیل شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو به دلیل انحصاری بودن این صنعت و عدم رقابتی بود آن باید از سوی مرجع مشخصی اعلام‌شده و ادامه‌دار باشد اما اگر نیاز به تغییر شیوه دارد می‌توان با بازبینی فرمول نسبت به قیمت‌های گذاری آن اقدام کرد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟