خرید آلفارومئو

آلفارومئو؛ میوه‌ای ممنوعه برای فولکس‌واگن!

یکشنبه - 6 تیر 1400

پیشرانه- گروه فولکس‌واگن به دلیل مدیریت کم نقص و هدفمند برندهای زیرمجموعه خود (شامل آئودی، سئات، اشکودا، لامبورگینی، اسکانیا و …) همواره مورد تحسین و تمجید کارشناسان و متخصصان صنعت خودرو (و حتی اقتصاددانان) قرار داشته است.

پیشرانه- گروه فولکس‌واگن به دلیل مدیریت کم نقص و هدفمند برندهای زیرمجموعه خود (شامل آئودی، سئات، اشکودا، لامبورگینی، اسکانیا و …) همواره مورد تحسین و تمجید کارشناسان و متخصصان صنعت خودرو (و حتی اقتصاددانان) قرار داشته است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» تعدادی از زیرمجموعه‌های فعلی و موفق فولکس‌واگن نظیر اشکودا و سئات، پیش از اینکه زیر چتر این غول خودروساز آلمانی قرار بگیرند، به‌هیچ‌عنوان وضعیت مساعدی نداشتند و محصولاتشان غالباً فاقد تکنولوژی روز و همچنین بی‌بهره از اطمینان‌پذیری و کیفیتی قابل‌اعتنا بود و در بهترین حالت، به‌عنوان یک خودروساز درجه دوم یا مونتاژکار شناخته می‌شدند؛ اما پس از تسلط کامل فولکس‌واگن بر این برندها، گویی نفسی مسیحایی در کالبدشان دمیده شد و به‌مرور راه خود را به سمت صفوف پیشتاز برترین و قابل‌اعتمادترین خودروسازان اروپا گشودند و حتی در خارج از این قاره نیز توانستند به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند تا درمجموع، قرار گرفتن زیر چتر حمایتی فولکس‌واگن برایشان وضعیت اقتصادی پایدار و مطلوب و همچنین اعتبار قابل‌توجهی را به ارمغان آورده باشد.

آلفارومئو؛ میوه‌ای ممنوعه برای فولکس‌واگن!

تعداد قابل‌توجهی از این برندها تحت سیاست‌های بلندپروازانه مدیرعامل سابق فولکس‌واگن یعنی فردیناند پیچ (و عمدتاً در دهه ۱۹۹۰ میلادی) زیر چتر این خودروساز آلمانی قرار گرفتند و همان‌طور که گفته شد تا به امروز تقریباً همگی آن‌ها فرجامی نیک داشته‌اند؛ اما دراین‌بین، یک خودروساز ایتالیایی بوده که فولکس‌واگن برای ابتیاع و تملک آن تلاش بسیار زیادی کرد و حتی شخص فردیناند پیچ نیز علاقه بسیار زیادی به آن داشت، اما در مذاکرات خریدش هیچ‌گاه پیشرفت چندانی حاصل نشد. در مورد آلفارومئو صحبت می‌کنیم؛ خودروسازی نامدار و با اصالت که از سال ۱۹۸۶ میلادی زیر چتر گروه فیات قرار دارد و در حال حاضر نیز طبعاً بخشی از گروه استلانیس (Stellantis) محسوب می‌شود.

فردیناند پیچ در سال ۲۰۱۱ و در جریان اتوشو ژنو و در مصاحبه با خبرنگاران، مدعی شده بود که آلفارومئو تحت مدیریت و مالکیت فولکس‌واگن آینده بسیار درخشانی خواهد داشت و طبق یک برنامه مدون پنج‌ساله، فروش آن ۴ برابر خواهد شد و به حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

آلفارومئو؛ میوه‌ای ممنوعه برای فولکس‌واگن!

حتی وعده داده شد که ساخته‌های آلفا از قوای فنی پورشه نیز بهره‌مند خواهند شد. این اظهارات فردیناند پیچ که به‌نوعی نیش و کنایه غیرمستقیم به ضعف مدیریتی فیات نیز محسوب می‌شد، واکنش تند و خشم مدیران بلندپایه فیات را در پی داشت؛ بطوریکه سخنگوی فیات در مصاحبه با یکی از نشریات خودرویی اروپایی در مورد رد درخواست خرید آلفارومئو، چنین جمله‌ای را بر زبان آورد:” ما درب را به روی آن‌ها (مدیران فولکس‌واگن) بستیم و حالا دارند تلاش می‌کنند تا از پنجره وارد شوند!)

مع‌الوصف، اگر فکر می‌کنید که آلمانی‌ها به این راحتی ناراحت، ناامید و یا دلسرد می‌شوند، سخت در اشتباهید چراکه فولکس‌واگن بازهم از تلاش برای تصاحب آلفارومئو دست نکشید! به‌تازگی اخباری در رسانه‌های اروپایی منتشرشده که از مذاکرات اولیه و پیشنهاد جدی فولکس‌واگن به گروه FCA (فیات-کرایسلر( مبنی بر واگذاری عمده سهام آلفارومئو در سال ۲۰۱۸ حکایت دارد که البته مطابق معمول بازهم با مخالفت طرف ایتالیایی مواجه شد.

اگرچه فردیناند پیچ چندین سال است که دیگر در رأس مدیریتی فولکس‌واگن قرار ندارد (وی در سال ۲۰۱۹ نیز دار فانی را وداع گفت( اما طبق اظهارات منابع آگاه، او به سایر اعضای هیئت‌مدیره تأکید کرده است که از برنامه خرید آلفارومئو عقب‌نشینی نکنند و مدیرعامل فعلی فولکس‌واگن یعنی هربرت دیس نیز ادامه دادن راه فردیناند پیچ را وظیفه خود می‌داند.

آلفارومئو در یک دهه اخیر، حال‌وروز چندان خوبی نداشته و با بحران‌های عمده‌ای نظیر تنوع بسیار پایین سبد محصولات، غیبت در برخی سگمنت های پرطرفدار و نوسان ناامیدکننده آمار فروش روبرو بوده است. برخی از مدل‌های جدید کمپانی (نظیر کراس‌اوور توناله) نیز با تأخیر بسیار زیادی قرار است به بازار عرضه شوند.

در چنین شرایطی، تقریباً واضح به نظر می‌رسد که آینده آلفا زیر چتر فولکس‌واگن می‌تواند به‌مراتب بهتر و درخشان‌تر از وضعیت فعلی آن باشد و همچنین آلفا در کنار آئودی، می‌تواند در افزایش سهم فولکس‌واگن از بازار خودروهای لوکس نقش مهمی را ایفا کند؛ اما از طرفی دیگر، اتحاد تازه تأسیس استلانتیس یقیناً برند مهم، پرطرفدار و با اصالتی همچون آلفارومئو را به این راحتی واگذار نخواهد کرد؛ بخصوص آنکه همین چندی پیش، مدیران استلانتیس اعلام داشتند که تمام برندهای زیرمجموعه این گروه (حتی برندهایی نظیر لانچیا که در حال حاضر حجم فروش پایین و بازار محدودتری دارند( حفظ خواهند شد و در برنامه راهبردی-سرمایه‌گذاری ده ساله این گروه، جایی خواهند داشت.

این اعلامیه، پیام روشن دیگری نیز دارد و آن‌هم این است که هیچ‌کدام از برندهای گروه استلانتیس، حتی بحران‌زده‌ترینشان، در مقطع زمانی فعلی فروشی نیستند؛ بنابراین آلفارومئو همچنان برای فولکس‌واگن حکم “میوه ممنوعه ” را خواهد داشت.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟