مقایسه فردا ۵۱۱ و تارا اتوماتیک

مقایسه فردا ۵۱۱ و تارا اتوماتیک ایران خودرو

یکشنبه - 6 تیر 1400

پیشرانه- چند صباحی می‌شود که شرکت خودروسازی «فردا موتورز» بعد از ارائه دو مدل کراس اوور sx5 و sx6 به بازار کشور، یک سدان جمع‌وجور از سگمنت B با نام ۵۱۱ را به لیست تولیدات خود اضافه کرده است. این سدان خانوادگی در اولین مرحله عرضه خود در ایران با قیمت ۴۲۹ میلیون تومان در معرض فروش قرارگرفته است.

پیشرانه- چند صباحی می‌شود که شرکت خودروسازی «فردا موتورز» بعد از ارائه دو مدل کراس اوور sx5 و sx6 به بازار کشور، یک سدان جمع‌وجور از سگمنت B با نام ۵۱۱ را به لیست تولیدات خود اضافه کرده است. این سدان خانوادگی در اولین مرحله عرضه خود در ایران با قیمت ۴۲۹ میلیون تومان در معرض فروش قرارگرفته است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در سوی دیگر شرکت ایران‌خودرو نیز از سال ۹۹ نمونه ایرانیزه و فیس‌لیفت پژو ۳۰۱ را با نام تارا در سبد تولیدات خود جای‌داده که به‌تدریج شاهد ورود نسبتاً گسترده‌ای محصول به بازار خواهیم بود. این دو سدان جدید از بسیاری جهات رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند و از همین رو تصمیم داریم تا در مقاله پیش رو به مقایسه فردا ۵۱۱ و تارا اتوماتیک بپردازیم. لطفاً به پیشرانه خود دست نزنید.

معرفی فردا ۵۱۱ و تارا اتوماتیک

همان‌طور که اشاره شد، فردا ۵۱۱ یا اف ام سی ۵۱۱ که طی سال ۲۰۱۷ روانه بازار چین شده و در بازار کشورهای خاورمیانه همچون پاکستان، عربستان و … نیز به فروش رسیده است. این محصول در گروه سدان‌های ساب کامپکت اقتصادی دسته‌بندی می‌شود و ازلحاظ ظاهری شباهت‌هایی با هیوندای اکسنت دارد.

از سوی دیگر شرکت ایران خودرو که قرار بود پژو ۳۰۱ را بعد از شراکت با خودروساز فرانسوی در قالب جوینت ونچر ایکاپ در ایران به تولید برساند، با بدعهدی طرف فرانسوی به دلیل تحریم‌ها مواجه شد و تصمیم گرفت تا خودش آستین‌ها را بالا بزند و نمونه ایرانی پژو ۳۰۱ را وارد بازار کند.

بعد از معرفی پژو ۳۰۱ ایرانی، شرکت ایران خودرو به ناگهان تصمیم خود را عوض کرد و نمونه فیس‌لیفت آن محصول را با کد کی ۱۳۲ به محضر اصحاب رسانه معرفی نمود. عنوان K132 بعد از مدتی با تارا جایگزین شد و این سدان جمع‌وجور خانوادگی رسماً به گروه تولیدات ملی ایران خودرو پیوست. در حال حاضر دو نمونه دستی و اتوماتیک خودرو تارا مجهز به موتور ۱۶ سوپاپ ) tu5 مشترک با پژو ۲۰۶ ) از سوی ایران خودرو در معرض فروش قرارگرفته و به‌تدریج نمونه‌های پیش‌فروش شده آن طی سال ۱۴۰۰ مهمان جاده‌ها و منازل خریداران این خودرو خواهند شد.

مقایسه فردا ۵۱۱ و تارا ازلحاظ طراحی

با توجه به آنکه طراحان شرکت مادر تجربه، تبحر و هزینه بیشتری در طراحی fmc 511 به خرج داده‌اند، ظاهری هنرمندانه‌تر برای این سدان خلق کرده و یک سدان کوچک خانوادگی به سبک محصولاتی همچون هیوندای اکسنت را ایجاد نموده‌اند. استفاده از خطوط نرم در جای‌جای بدنه فردا ۵۱۱ به چشم می‌خورد و ناهماهنگی‌های نواحی مختلف بدنه آن در قیاس با تارا ایکو کمتر توی ذوق می‌زند.

اما در سمت دیگر، طراحان شرکت ایران خودرو متأسفانه با کج‌سلیقگی نمای جلو و عقب پژو ۳۰۱ را به سبکی نامتعادل و ناهماهنگ با سایر بخش‌ها تغییر داده‌اند که درنتیجه باید گفت تارا ایران خودرو نسبت به آن چیزی که انتظار می‌رفت، چندان هماهنگ و مطابق سلیقه عموم از آب درنیامده است. به‌ویژه که استفاده بیش‌ازحد از خطوط صاف و نسبتاً خشک در چراغ‌ها، منافذ سپر و سایر بخش‌های نمای جلو سبب شده تا چهره این خودرو به نحوی نامتناسب نسبت به نمای جانبی جلوه کند و خشونت موجود در آن تطابق زیادی با زوایای نسبتاً نرم نمای بغل نداشته باشد. فرم به‌هم‌پیوسته چراغ‌های عقب نیز در قیاس با مدل‌های امروزی چندان زیبا و دل‌چسب به نظر نمی‌رسد.

نمای جلوی خودرو فردا 511

نمای جلوی خودرو تارا اتوماتیک

درمجموع باید گفت که اف ام سی ۵۱۱ پروسه طراحی این خودرو با تخصص و تبحر بیشتری انجام‌شده اما طرح تارا اندکی با کم‌تجربگی و بی‌برنامگی ترسیم‌شده است. شاید برخی مشتریان طرح تارا را جذاب‌تر بدانند اما به‌هرحال ازلحاظ اصول طراحی، فردا ۵۱۱ شایسته برنده شدن در این بخش است.

نمای پشتی خودرو فردا 511

نمای پشتی خودرو تارا اتوماتیک

در مورد طراحی کابین نیز باید گفت که مسلماً طرح داشبورد فردا ۵۱۱ به دلیل ارائه فرمی کاملاً مدرن و نوین، بسیار برتر از چهره نسبتاً کلاسیک و قدیمی داشبورد تارا بوده و به‌احتمال‌قوی تمامی مشتریان رضایت بیشتری از نوع طراحی داخلی فردا ۵۱۱ خواهند داشت. البته ازلحاظ میزان جا و گنجایش کابین به‌ویژه برای سرنشینان عقب، موقعیت تارا بهتر بوده و صندوق‌عقب بسیار وسیع ۶۴۰ لیتری این خودرو گزینه بهتری برای مسافرت‌های خانوادگی خواهد بود.

مقایسه فردا ۵۱۱ و تارا ایران خودرو ازلحاظ فنی

مقایسه فردا ۵۱۱ و تارا ایران خودرو ازلحاظ فنی به ما نشان می‌دهد که این دو خودرو از توانی نزدیک به هم برخوردار هستند و عملکرد فنی آن‌ها تقریباً در یک سطح ارزیابی می‌شود. دراین‌بین فردا ۵۱۱ از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر نیرو می‌گیرد و توان حاصل را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دو کلاچه به‌سوی محور جلو ارسال می‌کند که می‌تواند برگ برنده fmc 511 باشد.

تارا ایران خودرو نیز به نسخه به‌روزرسانی شده موتور ۱.۶ لیتری پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مجهز شده و معادل ۱۱۳ اسب بخار به‌علاوه ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور را به‌واسطه یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به سمت محور جلو ارسال می‌کند.

با توجه به آن‌که هنوز میزان شتاب و حداکثر سرعت فردا ۵۱۱ از سوی شرکت سازنده اعلام‌نشده است، نمی‌توان به‌طور دقیق درباره این دو مورد اظهارنظر کرد؛ اما انتظار داریم که شتاب صفر تا صد این خودرو و حداکثر سرعت آن به ترتیب حدود ۱۳ ثانیه و ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت باشد.

در سمت دیگر نیز شرکت ایران خودرو حرفی راجع به شتاب صفر تا صد محصول خود نزده اما انتظار می‌رود که این سدان جمع‌وجور بتواند در زمان حدود ۱۲.۵ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. ضمناً طبق اعلام شرکت سازنده، تارا می‌تواند تا ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.

بنابراین به نظر می‌رسد مقایسه فردا ۵۱۱ و تارا اتوماتیک در بخش عملکرد فنی ازلحاظ چابکی تقریباً در یک رده است اما بااین‌وجود، سدان جدید ایران خودرو به دلیل بهره‌مندی از پیشرانه توانمندتر می‌تواند ازلحاظ فنی برتری اندکی نسبت به رقیب خود داشته باشد.

امکانات رفاهی

ازلحاظ امکانات رفاهی نیز باید بدانید که این دو خودرو تقریباً در سطح پایه ظاهرشده و حداقل امکانات لازم برای یک خودروی نسبتاً مدرن و البته ارزان‌قیمت امروزی را در اختیار شما قرار خواهند داد.

در همین راستا فردا ۵۱۱ مواردی همچون: سانروف، سیستم اطلاعات سرگرمی با نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین دید عقب، فرمان برقی با دکمه‌های کنترل، آینه‌های بغل تاشو با تنظیم برقی، بلوتوث، تهویه دستی با پنل دیجیتال، چراغ خودکار، چراغ هدایت مسیر، کامپیوتر سفری، پورت usb و برق ۱۲ ولت را جهت آسایش بیشتر کاربران خود به خدمت گرفته است.

نمای کابین خودرو فردا 511

نمای کابین خودرو تارا اتوماتیک

تارا ایران خودرو نیز در مدل اتوماتیک خود به فرمان برقی با کلیدهای کنترل، سیستم تهویه دیجیتال دستی، سامانه مالتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی، پورت usb بلوتوث و میرور لینک، مه شکن‌های جلو و عقب، تنظیم برقی ارتفاع نور جلو، دیلایت، آینه جانبی برقی تاشونده، دوربین دید عقب، رینگ‌های ۱۶ اینچی آلومینیومی، صندلی راننده با تنظیمات ۴ حرکته برقی و دو حرکته دستی، صندلی سرنشین با تنظیم دو حرکته برقی و دو حرکته دستی، کروز کنترل، حسگر فشار باد تایر، سنسور نور و باران، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سانروف و دماسنج مجهز شده است؛ بنابراین تجهیزات رفاهی این خودروها بسیار نزدیک به هم است اما در بخش صندلی‌ها به دلیل وجود تنظیمات برقی برای صندلی‌های جلوی تارا، برتری اندکی برای محصول ایرانی وجود خواهد داشت.

بخش ایمنی

با توجه به یکسان بودن پلتفرم تارا با پژو ۳۰۱ که موفق به کسب سه ستاره ایمنی از موسسه یوروانکپ شده است، بنابراین در قیاس با خودرو فردا ۵۱۱ سطح ایمنی تقریباً بهتری را از خود به نمایش خواهد گذاشت. به‌ویژه که محصول ایران خودرو از چهار کیسه هوا بهره می‌برد اما فردا ۵۱۱ تنها به دو کیسه هوا مجهز شده است.

مواردی همچون دو کیسه هوا ویژه سرنشینان جلو، سیستم کنترل پایداری، ترمز ضد قفل abs، توزیع نیروی ترمز ebd، عملکرد روان و ثابت گیربکس wdct، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، قفل مرکزی و قفل خودکار درها هنگام حرکت، ایزوفیکس، سیستم ایمنی جعبه‌فرمان در تصادف و حسگر پارک عقب، شاخص‌ترین تجهیزات ایمنی ۵۱۱ را تشکیل می‌دهند.

در سمت دیگر تارا ایران خودرو از ۴ کیسه هوا، سيستم ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك شونده، ترمز عقب ديسكي، HSA، ESC،TCS،HBA، ایموبلایزر، قفل مرکزی و حسگر فشار باد تایر بهره می‌برد.

نتیجه‌گیری مقایسه فردا ۵۱۱ و تارا اتوماتیک

به‌عنوان نتیجه در مقایسه فردا ۵۱۱ و تارا اتوماتیک باید گفت اگر مدرن بودن خودرو بعلاوه کابین زیبا و امروزی برای شما اهمیت ویژه دارد، بنابراین می‌توانید به فردا ۵۱۱ اعتماد کنید.

اما اگر معیارهایی همچون: کابین جادار، صندوق‌عقب فوق‌العاده وسیع، قطعات یدکی فراوان، خدمات پس از فروش گسترده و مواردی ازاین‌دست را به‌عنوان ملاک خود در خرید یک سدان جمع‌وجور مدنظر قرار داده‌اید، بنابراین محصول جدید ایران خودرو می‌تواند برنده مقایسه فردا ۵۱۱ و تارا باشد.

البته گروه خودروسازی فردا با توجه به پشتوانه شرکت‌های معتبر خودرویی که پیش‌تر در واردات خودرو فعالیت گسترده‌ای داشته‌اند به‌طورقطع با مشکل جدی خدمات پس از فروش و تأمین قطعات مواجه نخواهد شد

نوشته: حسین باباپور

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟