بازار خودرو همچنان در شوک؛ پول همچنان در جیب دلالان

بازار خودرو همچنان در شوک؛ پول همچنان در جیب دلالان

شنبه - 2 مرداد 1400

پیشرانه- در بررسی روند این هفته بازار خودرو همچنان به خاطر شرایط کرونا و رعایت و محدودیت‌های پروتکل‌ها طی یک ماه اخیر درکل نوسانات را در بازار خودروهای داخلی مخصوصان در خودروهای پراید و خانواده ۲۰۶ و دنا را شاهد بودیم.

پیشرانه- در بررسی روند این هفته بازار خودرو همچنان به خاطر شرایط کرونا و رعایت و محدودیت‌های پروتکل‌ها طی یک ماه اخیر درکل نوسانات را در بازار خودروهای داخلی مخصوصان در خودروهای پراید و خانواده ۲۰۶ و دنا را شاهد بودیم.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» این روزها ناهمخوانی عرضه و تقاضا مهم‌ترین دلیل نابسامانی بازار خودرو حباب قیمتی در این بازار است. برای حل این مشکل که چند سالی گریبان گیر بازار خودرو شده است، مسئولان و خودروسازان بارها وعده افزایش تیراژ تولید را داده‌اند که کمتر عملی شده است. بااین‌حال قیمت خودروهای وارداتی به دلیل احتمال تداوم مذاکرات و احتمال آزادسازی واردات در دولت سیزدهم تا حدودی روندی نزولی به خود گرفته اما در بازار داخلی کمبود تولید و نبود برنامه قابل‌اتکا باعث گرانی کاذب شده است درنتیجه در حال حاضر عرضه و تقاضای خودرو با یکدیگر متناسب نیست واردات خودرو نیز چون ممنوع است، کمبود عرضه، شرایط را برای سوءاستفاده سوداگران و افزایش قیمت‌ها در بازار بیمار این روزهای را فراهم کرده است.

اخبار مهم هفته گذشته

آیا ۲۰۶ تیپ ۲ از سبد محصولات ایران‌خودرو حذف خواهد شد؟

پژو ۲۰۶ در حال حاضر ارزان‌ترین مدل از محصولات ایران‌خودرو است با توجه به صحبت‌های اخیر در بازار، تولید ۲۰۶ تیپ ۲ به‌زودی متوقف خواهد شد بررسی آمار بخشنامه‌های پیش‌فروش ایران‌خودرو حکایت از آن دارد که دیگر خبری از آخرین بازمانده محصولات ۲۰۶ تیپ ۲ در سبد پیش‌فروش و فروش نیست این در حالی است که در اغلب پیش‌فروش‌ها پای ثابت بوده است اما نکته مهم بعد از عدم تولید و توقیف فروش این محصول خوش فروش و خوش‌استقبال با رشد و افزایش تیپ ۵ و مانور دلالان واسطه گران برای این دو تیپ جوان‌پسند خواهیم بود.

شرایط فروش فوری وانت کارا ۲۰۰۰ و کاپرا دو کابین

گروه بهمن موتور فروش ثبت‌نامی، نقد و اقساطی وانت کارا تیپ تک کابین و دو کابین ویژه تیرماه ۱۴۰۰ را آغاز و شرایط فروش نقدی و نقدی – اعتباری این خودروها را اعلام کرد.

زمان قرعه‌کشی هایما پلاس s7 اعلام شد

قرعه‌کشی هایما پلاس s7 که ثبت‌نام آن از روز پنجشنبه آغازشده با حضور نهادهای نظارتی برگزار شد قیمت قطعی این خودرو ۶۹۰ میلیون تومان است.

پیش‌فروش محصولات سایپا

جشنواره پیش‌فروش محصولات گروه خودروسازی سایپا به مناسبت اعیاد سعید قربان و غدیر خم با نام طرح پیش‌فروش عید تا عید آغاز شد.

معرفی نسل جدید خودرو آریزو ۵ توربو در ایران

آریزو ۵ توربو فیس لیفت بعد از عرضه در بازار کشور چین به‌زودی توسط شرکت مدیران خودرو به بازار کشور عرضه می‌شود. آریزو ۵، سدان خانوادگی و محبوب شرکت مدیران خودرو است که سابقه حضور ۵ ساله در بازار کشور را دارد. شرکت مدیران خودرو بر اساس تجربه موفق سدان های قبلی خود ام وی ام ۵۳۰ ۵۵۰, در سال ۱۳۹۵ خودرو آریزو ۵ را با موتور ۱۵۰۰ سی‌سی تنفس طبیعی با گیربکس‌های دستی و CVT به بازار عرضه نمود. در سال ۱۳۹۶ با ارتقاء پیشرانه به ۱۵۰۰ سی‌سی توربو جایگزینی گیربکس CVT با دنده دستی آریزو ۵ توانست جایگاه خود را در بازار تثبیت نماید. شرکت مدیران خودرو از سال ۱۳۹۵ تاکنون موفق به فروش بیش از ۲۲ هزار دستگاه آریزو ۵ گردیده است.

طرح جدید فروش خودرو فیدلیتی

طبق اعلام امیر میرمنصف، رئیس سازمان فروش و خدمات پس از فروش بهمن موتور، مرحله دوم فروش کراس اوور فیدلیتی، به‌صورت نقدی و تحویل فوری (شهریور ۱۴۰۰) از طریق وب‌سایت bahman.iranecar.com انجام خواهد شد. گفتنی است، مشابه مرحله اول فروش، فیدلیتی در دو نسخه ۵ و ۷ نفره باقیمت قطعی قابل خریداری خواهد بود مدیرعامل بهمن از اولین مرحله فروش فیدلیتی در یکم تیرماه خبر داد و گفت: فیدلیتی در مدل ۵ سرنشین با ۶۵۵ و در مدل ۷ سرنشین باقیمت ۶۷۰ میلیون تومان به‌صورت نقدی به فروش می‌رسد.

طبق اعلام مسئولان بهمن موتور، فیدلیتی قیمتی در حدود ۷۰۰ میلیون تومان داشته و تا پایان سال جاری به تیراژ تولید ۹۲۰۰ دستگاهی خواهد رسید. همچنین گروه بهمن برنامه دارد تا این تیراژ را طی سال‌های آتی به ۱۲، ۱۵ و ۲۰ هزار دستگاه برساند.

علاوه بر این‌ها، گفتنی است مدیران این شرکت از برنامه خود برای عرضه نسخه‌های فیس لیفت و به‌روز شده فیدلیتی به بازار در سال‌های آتی نیز خبر دادند.

قیمت روغن‌موتور ۱۰% گران شد

با تصویب ستاد تنظیم بازار و موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت روغن‌موتور خودروهای سبک و سنگین ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت با صدور مجوز افزایش قیمت روغن‌موتورهای بنزینی و دیزلی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در تاریخ ۵ تیرماه ۱۴۰۰ ستاد تنظیم بازار، افزایش قیمت ۱۰ درصدی را در بازار شاهد خواهیم بود.

رئیس‌جمهور آذربایجان پشت فرمان خودرو ملی

علی‌اف با وضعیت فنی خودروی سواری تولید مشترک ایران و جمهوری آذربایجان که برای معلولین جنگ قره‌باغ اهداشده است، آشنا شد. کارخانه مشترک خودروسازی «ایران‌خودرو» و «آذرماش» جمهوری آذربایجان در شهرک صنعتی «نفتچالای» این کشور در ۱۶۸ کیلومتری جنوب باکو، در سال ۲۰۱۶ میلادی راه‌اندازی شده است. کارخانه مشترک خودروسازی خزر از بزرگ‌ترین واحد تولیدی این شهرک صنعتی است و ظرفیت تولید آن ۱۰ هزار خودروی سواری شامل مدل‌های مختلف در سال است و شرکت ایران‌خودرو در این واحد تولیدی ۲۵ درصد سهم دارد. این کارخانه در جریان سفر ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران به جمهوری آذربایجان افتتاح شد.

خودروسازی فردا پیش‌فروش فردا ۵۱۱ را اعلام کرد

بر اساس بخشنامه پیش‌فروش قیمت قطعی این خودرو ۴۲۹ میلیون تومان با تحویل ۱۲۰ روزه ذکرشده است. برای شرکت در این طرح فروش نیاز است که ۲۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به‌عنوان ودیعه اول به‌حساب شرکت واریز شود. همچنین ودیعه دوم و سوم بافاصله‌های دو سه ماه از زمان ثبت‌نام از سوی مشتری پرداخت می‌شوند که عدد این مرحله‌های واریزی ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

بررسی قیمت ها در بازار خودرو

خودروهای داخلی

در مهم‌ترین معاملات خودروهای ایران‌خودرو پژو پارس مدل ۱۴۰۰ از قیمت ۲۵۰ تا ۳۶۵ میلیون تومان خریدوفروش شد، سمند EF7 مدل ۱۴۰۰ معادل ۲۵۲ میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (مدل ۱۴۰۰) معادل ۲۲۰ میلیون تومان خریدوفروش شد.

این در حالی است که قیمت این خودرو در نمایندگی ۱۲۷ میلیون تومان است. قیمت دنا پلاس (تیپ ۱ مدل ۱۴۰۰) با موتور EF7 نیز ۳۴۳ میلیون تومان در بازار تعیین شد.

بر اساس گزارش خبرنگاران ما در اندک معاملات امروز قیمت محصولات سایپا، برخی خودروهای سایپا تغییراتی به شرح زیر را داشته است: در مهم‌ترین معاملات سایپا قیمت پراید ۱۱۱ SE (سفید) برابر ۱۳۹ میلیون تومان و تیبا SX مدل ۱۴۰۰ صندوق‌دار ۱۳۴ میلیون تومان خریدوفروش شد. ساینا EX مدل ۱۴۰۰ فول ۱۴۷ میلیون تومان در بازار خریدوفروش شد و آریو ۱۶۰۰ اتوماتیک باقیمت ۳۷۰ میلیون تومان معامله شد.

قیمت پراید وانت صفرکیلومتر به ۱۴۳.۵ میلیون تومان رسیده است. ۲۰۶ تیپ ۲ باقیمت ۲۳۰ میلیون تومان و ۲۰۶sd باقیمت ۲۸۰ میلیون با رشد ۰۷/۱% روبرو بود همچنین ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما مدل ۹۹ باقیمت ۳۲۰ رشد ۲۶/۱% را به خود اختصاص داد. در خانواده دنا نیز تمامی تیپ‌ها رشد قیمت ۵۲/۱% را در بازار به ثبت رساندند.

خودروهای خارجی

میتسوبیشی ASX تیپ ۴ باقیمت یک میلیارد و ۴۳۱ میلیون تومان ارزان‌ترین و خودرو ب ام و سری ۳ سدان ۳۲۰i باقیمت دو میلیارد و ۴۳۱ میلیون تومان گران‌ترین خودروها در بین خودروهای هستند.

رنو تلیسمان E3 باقیمت یک میلیارد و ۵۸۵ میلیون تومان، هیوندای سوناتا LF هیبرید GLS باقیمت یک میلیارد و ۶۶۲ میلیون تومان، کیا اپتیما هیبرید باقیمت یک میلیارد و ۷۵۶ میلیون تومان، هیوندای توسان ix 35 باقیمت یک میلیارد و ۷۸۸ میلیون تومان و خودرو میتسوبیشی اوتلندر تیپ ۵ باقیمت یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان ثبت‌شده است.

خودروهایی که در کانال دو میلیارد تومان قیمت خورده‌اند، تویوتا C-HR هیبرید و رنو کولیوس نسل دوم هستند که باقیمت حدودی دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ثبت‌شده‌اند خودروهای ب ام و سری ۱ هاچ بک ۱۲۵i و نیسان ایکس تریل اتوماتیک دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعلام‌شده است.

هیوندای آزرا گرنجور باقیمت دو میلیارد و ۳۴۲ میلیون تومان در کنار ب ام و سری ۳ سدان ۳۲۰i باقیمت دو میلیارد و ۴۳۱ میلیون تومان قرار دارند. در بررسی این هفته بازار خودروهای وارداتی آزرا گرنجور با رشد ۱۱% بالاترین رشد قیمتی را به خود اختصاص داده است.

نوشته: بیتا راد

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟