سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در مک‌لارن

شنبه - 9 مرداد 1400

پیشرانه- مک‌لارن با سرمایه‌گذاری‌های سنگینِ اعرابِ متمول آن‌قدرها هم غریبه نیست؛ چراکه هولدینگ Mumtalakat (صندوق سرمایه‌گذاری ثروت ملی سلطنت بحرین) در حال حاضر با در اختیار داشتن ۶۲.۵۵ درصد از سهام گروه مک‌لارن، اصلی‌ترین سهامدار این کمپانی انگلیسی محسوب می‌شود

پیشرانه- مک‌لارن با سرمایه‌گذاری‌های سنگینِ اعرابِ متمول آن‌قدرها هم غریبه نیست؛ چراکه هولدینگ Mumtalakat (صندوق سرمایه‌گذاری ثروت ملی سلطنت بحرین) در حال حاضر با در اختیار داشتن ۶۲.۵۵ درصد از سهام گروه مک‌لارن، اصلی‌ترین سهامدار این کمپانی انگلیسی محسوب می‌شود

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» مک‌لارن به‌تازگی اعلام داشته است که سرمایه‌ای بالغ‌بر ۵۵۰ میلیون پوند (معادل حدوداً ۷۵۸ میلیون دلار) از سوی صندوق ملی سرمایه‌گذاری عربستان سعودی (Saudi Arabia’s Public Investment Fund که به‌اختصار PIF خطاب می‌شود) و شرکت سرمایه‌گذاری Ares Management بحرین به این خودروساز بریتانیایی تزریق‌شده است.

صندوق ملی سرمایه‌گذاری عربستان سعودی پیش از و در سال ۲۰۱۸ نیز مبلغی بالغ‌بر ۲.۹ میلیارد دلار در کمپانی استارتاپی لوسید موتورز/ Lucid Motors (سازنده خودروهای لوکس الکتریکی و رقیب تسلا) سرمایه‌گذاری کرده بود و اخیراً خبرهایی مبنی بر تلاش و رایزنی مدیران این صندوق سرمایه‌گذاری برای خرید باشگاهِ لیگ برتری «نیوکاسل» انگلستان نیز به گوش رسیده بود.

 سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در مک‌لارن

گروه مک لارن علاوه بر فعالیت در حوزه ساخت خودروهای سوپر اسپرت، با زیرشاخه مربوط به مسابقات خود یعنی McLaren Racing در مسابقات فرمول یک و ایندی کار ایالات‌متحده حضوری فعال دارد و گزارش‌شده که در سال ۲۰۲۲ وارد سری مسابقات خودروهای آفرودی و الکتریکی Extreme E نیز خواهد شد.

 سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در مک‌لارن

مک‌لارن از معدود برندهای خودروساز انگلیسی محسوب می‌شود که زیر چتر حمایتی یک گروه خودروسازی بزرگ قرار ندارد. برای مثال، بنتلی و رولزرویس به ترتیب تحت تملک گروه فولکس‌واگن و گروه ب ام و هستند، لوتوس زیرمجموعه گروه جیلی است و بخشی از سهام استون‌مارتین نیز در اختیار گروه دایملر قرار دارد.

خودروسازی صنعت و کسب‌وکاری پیچیده و بسیار پرهزینه است و ادامه حیات خودروسازانی نظیر مک‌لارن بدون پشتیبانی کمپانی‌هایی که گستره فعالیت وسیع‌تر و گردش مالی بیشتری داشته باشند، بسیار سخت و دشوار خواهد بود و مک‌لارن را برای طراحی و توسعه محصولات و پیاده‌سازی برنامه‌های خود با چالش‌های جدی و فراوانی مواجه خواهد ساخت. علاوه بر این‌ها و همان‌طور که پیش‌تر هم بدان اشاره شد، این خودروساز انگلیسی در رقابت‌های فرمول یک نیز حضوری فعال دارد و کیست که نداند تیم داری در فرمول یک (که همواره به‌عنوان گران‌ترین ورزش جهان شهرت دارد) چه مخارج سنگینی را به مک‌لارن تحمیل می‌کند. همچنین فراموش نکنید که صنعت خودروسازی به‌طورجدی در مسیر حرکت به‌سوی گسترش استفاده از قوای محرکه الکتریکی قرارگرفته است و این قضیه خود بار مالی چشمگیر و اجتناب‌ناپذیری را برای خودروسازان به همراه خواهد داشت.

آرتورا؛ جدیدترین سوپر اسپرت مک‌لارن که اولین خودروی سری تولیدی این خودروساز با قوای محرکه پلاگین-هایبرید به‌حساب می‌آید

از طرفی دیگر، شرایط اقتصادی خاص و نامناسبی که تحت تأثیر پاندمی کرونا (در یک سال و نیم اخیر) به وجود آمده، مدیران گروه مک‌لارن را هرچه بیشتر در تنگنا و مضیقه قرار داده است؛ به‌طوری‌که به‌عنوان نمونه و به خاطر شرایط سخت اقتصادی حاصل از پاندمی کرونا، این کمپانی انگلیسی ناچار شد حدوداً ۸۰۰ نفر از کارکنانش ( در بخش‌های مختلف) را اخراج کند. حتی در ابتدای سال جاری نیز مک‌لارن مجبور شد تا مقر و دفتر مرکزی خود ( واقع در ووکینگ انگلستان) را در ازای مبلغ ۱۷۰ میلیون پوند به کمپانی سرمایه‌گذاری GNL بفروشد و آن را به‌صورت تضمینی برای ۲۰ سال اجاره کند؛ بنابراین برای مک لارن راه گریز و چاره‌ای جز پذیرش سرمایه خارجی و فروش سهام این خودروساز به مشتریان دست‌به‌نقد این‌چنینی ( شرکت‌های سرمایه‌گذاری سلطنتی و متمول عربی) باقی نمانده است.

 سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در مک‌لارن

مقر و دفتر مرکزی مک‌لارن در ووکینگ انگلستان

به‌هرحال، مک لارن با سرمایه‌گذاری‌های سنگینِ اعرابِ کشورهای حاشیه خلیج‌فارس آن‌قدرها هم غریبه نیست؛ چراکه به‌عنوان نمونه، هولدینگ Mumtalakat (صندوق سرمایه‌گذاری ثروت ملی سلطنت بحرین) در حال حاضر با در اختیار داشتن ۶۲.۵۵ درصد از سهام گروه مک‌لارن، اصلی‌ترین سهامدار این کمپانی انگلیسی محسوب می‌شود. شروع سرمایه‌گذاری هولدینگ Mumtalakat در مک‌لارن از سال ۲۰۰۷ و با تصاحب ۳۰ درصد از سهام این خودروساز کلید خورده بود.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟