قرار داد ایران خودرو و پژو

اصولی که در قرارداد با شرکای خارجی فراموش شد

یکشنبه - 14 مهر 1398

پیشرانه – یک کارشناس صنعت خودرو گفت: ترک چندباره شرکای خارجی صنعت خودرو در حالی صورت گرفته که پیش‌ازاین بر انعقاد قراردادهایی مستحکم با دستاوردهایی برای ایران تأکید شده بود.

پیشرانه – یک کارشناس صنعت خودرو گفت: ترک چندباره شرکای خارجی صنعت خودرو در حالی صورت گرفته که پیش‌ازاین بر انعقاد قراردادهایی مستحکم با دستاوردهایی برای ایران تأکید شده بود.

به گزارش وب سایت خبری«پیشرانه» سعید مدنی افزود: در قراردادهای منعقدشده با پژو همواره بر سه اصل صادرات، داخلی سازی و ارتباط قطعه سازان با زنجیره تأمین جهانی تأکید شد اما هیچ‌کدام از این موارد در عمل اجرایی نشد.

وی بابیان این‌که هرچند پژو بخشی از محصولات خود به صادرات اختصاص داده بود اما این بند از قرارداد قابلیت اجرایی پیدا نکرد، افزود: این امر باعث شد تا آمار فعلی صادرات خودرو به خودروهایی که پیش‌ازاین در خط تولید خودروسازان قرار داشتند، اختصاص یابد.

مدیرعامل اسبق سایپا اتصال قطعه سازان ایرانی به زنجیره تأمین جهانی را دومین حلقه مفقوده اعلام و اظهار کرد: انتقال فناوری از خودروسازان خارجی به قطعه سازان به بهانه‌های متعدد در این قراردادها کند بود که یکی از این بهانه‌ها داشتن قطعه سازان باشخصیت مستقل است به‌طوری‌که به اعتقاد آن‌ها نمی‌توان به دلیل این شخصیت نمی‌توان قطعه ساز را ناگزیر به همکاری کرد.

مدنی ادامه داد: طراحی و توسعه محصول نیز در این قراردادها همواره نادیده گرفته‌شده به‌طوری‌که به دلیل جای خالی این بند در قرارداد همواره ناگزیر به تولید چندین ساله محصولات هستیم.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: اگر این بندها در قرارداد با شرکای خارجی پیش‌بینی می‌شد صنعت خودرو وضعیت به‌مراتب بهتری داشت و می‌توانست به‌عنوان یک خودروساز جهانی مطرح شود اما نبود این حلقه‌ها باعث شده تا دستاوردی از همکاری‌های مشترک نصیب صنعت خودرو نشود.

وی با اشاره به‌ضرورت دریافت غرامت از شرکای خارجی در صورت ترک ایران نیز تصریح کرد: هرچند به گفته برخی از مسئولان سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده شرکای خارجی در این صنعت پس از ترک آن‌ها از ایران در کشور باقی ماند و از آن می‌توان به‌عنوان غرامت یادکرد اما بااین‌حال ضرری که ترک آن‌ها از ایران به بار آورد به این اعداد جبران نمی‌شود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟