امید رضایی

آیا با داخلی سازی قیمت خودرو کاهش می‌یابد؟

یکشنبه - 21 مهر 1398

پیشرانه- عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی گفت: در موضوع داخلی سازی نباید تنها به دنبال کاهش قیمت تمام‌شده خودرو باشیم بلکه اولویت نخست باید حل مسئله و بحران‌های موجود در این زمینه باشد.

پیشرانه- عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی گفت: در موضوع داخلی سازی نباید تنها به دنبال کاهش قیمت تمام‌شده خودرو باشیم بلکه اولویت نخست باید حل مسئله و بحران‌های موجود در این زمینه باشد.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» امید رضایی با اشاره به نبود فناوری تولید قطعات «های تک» در کشور افزود: اگر بخواهیم به داخلی سازی برخی از قطعات‌های تک که فناوری تولید آن در کشور وجود ندارد بپردازیم به‌طورقطع به لحاظ فناوری بالا و همچنین به لحاظ تیراژ پایین تولید در صنعت خودرو، به‌طورقطع شاهد قیمت تمام‌شده خودرو به‌مراتب بالاتری از نمونه وارداتی آن خواهد بود.

او با طرح این پرسش که آیا واقعاً با داخلی سازی به قیمت تمام‌شده خودرو پایین دست خواهیم یافت یا خیر اظهار کرد: آنچه مسلم است باید در ابتدا نسبت به خروج صنعت خودرو از وضعیت فعلی اقدام کرده و سپس به دنبال قیمت تمام‌شده کمتر باشیم. این در حالی است که هنوز این دایناسور خفته به دلیل نداشتن قطعات بیدار نشده بنابراین باید در ابتدا باید نسبت به رفع رکود و حل بحران در صنعت قطعه و خودرو اقدام کنیم و به شرایط بسامان برسیم و سپس به دنبال ارزان‌سازی باشیم.

این فعال صنعت قطعه اظهار کرد: وقتی قطعه‌ای از سوی تولیدکننده‌ای در دنیا با تیراژ بالا و باهدف تأمین نیاز همه کشورها تولید می‌شود اما به دلیل تحریم امکان واردات آن به ایران وجود ندارد باید به دنبال داخلی سازی این قطعه باشیم چراکه نبود برخی قطعات کلیدی کار را قفل کرده و اجازه توسعه محصول را نمی‌دهد در این شرایط تیراژ داخلی سازی این قطعه در بهترین وضعیت به یک میلیون و ۶۰۰ هزار می‌رسد که با تیراژ جهانی قابل‌مقایسه نیست و به‌طورقطع قیمت بالاتری خواهد داشت.

رضایی با تأکید بر این‌که بحران خودرو فقط قیمت آن نیست، ادامه داد: با فروش خودرو در حاشیه بازار بخش قابل‌توجهی از قیمت به ثبات مناسب می‌رسد و کشش بازار، قیمت را تعیین می‌کند بنابراین به‌جای انرژی که قرار است برای قیمت‌گذاری خودرو صرف شود با واگذاری تعیین قیمت به بازار به نتیجه بهتری خواهیم رسید.

او گفت: در فاز نخست داخلی سازی باید دید آیا توان تولید خودرو وجود دارد و سپس به دنبال قیمت آن باشیم. حتی اگر در نقاطی شاهد قیمتی بالاتر از قیمت وارداتی بودیم، ناگزیر به داخلی سازی آن باشیم و به این نکته توجه داشته باشیم که ابزارهای دیگری به‌غیراز داخلی سازی برای کنترل قیمت وجود دارد.

عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه‌سازی با اشاره به منابع غنی معدنی موجود در کشور اظهار کرد: این منابع این امکان را ایجاد می‌کند که در برخی از مواد ارزش‌افزوده بالاتری داشته باشیم و اگر خودروساز در برخی از قطعات الکترونیک قیمت بالاتری را شاهد بود این اختلاف قیمت را با تعرفه و تغییر آن و تعیین قیمت رقابتی جبران کند. بنابراین در صورت داشتن توان تولید خودرو، رسیدن به قیمت متعادل کار چندان سختی نیست این در حالی است که در چند وقت اخیر نبود قطعه مانع از اقتصادی شدن تولید قطعه شده است.

او بابیان این‌که در مباحث اقتصادی و تولید، تیراژ تعیین‌کننده است زیرا در تیراژ بالا رسیدن به قیمت‌های معقول وجود دارد، به «پیشرانه» گفت: بخشی از مشکلات امروز و تاوان‌هایی که داده‌ایم نتیجه سیاست‌گذاری اشتباه درزمینه مغفول ماندن داخلی سازی بوده چراکه این طرز فکر وجود داشت، واردات قطعه ارزان‌تر از نمونه داخلی آن تمام می‌شود بنابراین واردات آن به صرفه‌تر است در حالی که نباید قیمت را مبنا گرفت بلکه باید به دنبال دانش فنی بود چرا که ثمرات دانش فنی می‌تواند ایده‌های بهتری برای ما ایجاد کند و حرف بیشتری برای گفتن داشته باشیم بنابراین در بخش نخست داخلی سازی نگاه به قیمت، اولویت نیست بلکه حل مسئله، اولویت نخست به شمار می‌رود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟