تویوتا کرولا کراس

نقاب تازه و چهره متفاوت تویوتا کرولا کراس

پنجشنبه - 25 شهریور 1400

پیشرانه- همین چندی پیش بود که تویوتا کرولا با ثبت رکوردی تازه، دوباره به سر خط خبرهای خودرویی جهان بازگشت و آن رکورد چیزی نبود جز عبور از مرز ۵۰ میلیون دستگاه فروش که طی ۵۵ سال و عرضه ۱۲ نسل از این خودرو حاصل‌شده بود و جایگاه کرولا را در صدر جدول پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ تثبیت و استحکام بخشید.

پیشرانه- همین چندی پیش بود که تویوتا کرولا با ثبت رکوردی تازه، دوباره به سر خط خبرهای خودرویی جهان بازگشت و آن رکورد چیزی نبود جز عبور از مرز ۵۰ میلیون دستگاه فروش که طی ۵۵ سال و عرضه ۱۲ نسل از این خودرو حاصل‌شده بود و جایگاه کرولا را در صدر جدول پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ تثبیت و استحکام بخشید.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» پیش از آن هم تویوتا باعرضه تقریباً غیرمنتظره عضو جدید خانواده کرولا یعنی کراس‌اوور “کرولا کراس” در بازار ایالات‌متحده، خریداران و کارشناسان را کمی تا قسمتی غافلگیر کرده بود.

تویوتا کرولا کراس که بر روی پلتفرم TNGA-C گروه تویوتا توسعه‌یافته و ازلحاظ ابعادی مابین دو کراس‌اوور دیگر تویوتا یعنی C-HR و راوفور قرار می‌گیرد، نخستین بار در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی و در بازار تایلند معرفی شد و حضور آن در سایر بازارها نظیر کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و آمریکای جنوبی کاملاً محتمل و قابل پیش‌بینی بود اما حضور آن در بازار ایالات‌متحده در سال ۲۰۲۱ چیزی نبود که کسی خیلی انتظارش را داشته باشد. به‌تازگی اما تویوتا اقدام به معرفی نسخه تازه‌ای از این خودرو کرده که در بازار بومی ژاپن عرضه خواهد شد (این‌گونه خودروها معمولاً با پسوند JDM شناخته می‌شوند که مخفف Japan Domestic Market یا بازار بومی ژاپن است) و در مقایسه با کرولا کراس‌های عرضه‌شده در سایر بازارهای بین‌المللی، تفاوت‌های قابل‌توجهی در ظاهر آن به چشم می‌خورد.

دو چهره متفاوت از یک خودرو برای دو جغرافیای متفاوت؛ تویوتا کرولا کراس نسخه مخصوص بازار ژاپن (تصویر سمت راست) و نسخه عرضه‌شده در بازار ایالات‌متحده (تصویر سمت چپ)

اصلی‌ترین و عمده‌ترین وجه تمایز کرولا کراس‌های بازار ژاپن با نسخه جهانی این خودرو، در نمای جلوی آن به چشم می‌آید؛ جایی که شاهد گرافیک متفاوت چراغ‌ها و طرح کاملاً جدید سپر و جلوپنجره خودرو هستیم که باید گفت مجموع این تغییرات برای نسخه JDM کرولا کراس (و در مقایسه با نسخه Global این خودرو)، ظاهر هماهنگ‌تر و پذیرفتنی‌تری را در نمای جلو به ارمغان آورده است.

نمای جلوی تویوتا کرولا کراس

علاوه بر این‌ها، اثری از لوگوی تویوتا در نمای جلوی خودرو نیست و لوگوی دیگری جای آن را گرفته که به چشم بسیاری از مخاطبان عجیب و ناآشنا به نظر می‌رسد. در حقیقت این لوگویی اختصاصی برای خانواده کرولا است که علاوه بر کرولا کراس در بازار ژاپن بر روی نسخه‌های سدان، هاچ‌بک و استیشن کرولا نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد (جالب اینجاست که در نمای عقب و کابین این خودروها خبری از این لوگوی اختصاصی نیست و همان لوگوی اصلی تویوتا در این بخش‌ها خودنمایی می‌کند).

خانواده کرولا در بازار ژاپن با نشان و لوگویی اختصاصی در نمای جلو

در نمای عقب تویوتا کرولا کراس JDM اما دامنه تغییرات آن‌قدرها وسیع نیست و به بازنگری نسبتاً جزئی در شکل و شمایل بخش پایینی سپر و گرافیک چراغ‌های عقب اکتفا شده است. در نمای داخلی کرولا کراس JDM اما تفاوت چندان مهم و قابل اشاره‌ای با نسخه جهانی این خودرو به چشم نمی‌خورد.

نمای عقب تویوتا کرولا کراس

در بخش فنی نیز قرار نیست شاهد تفاوت عمده‌ای میان کرولا کراس‌های بازار ژاپن و سایر بازارهای بین‌المللی باشیم و بنابراین بازهم شاهد یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی با ۱۶۹ اسب بخار قدرت و حداکثر ۲۰۳ نیوتن‌متر گشتاور زیر کاپوت کرولا کراس‌های بازار ژاپن خواهیم بود. همانند بازار ایالات‌متحده، امکان سفارش نسخه چهارچرخ متحرک (AWD) نیز برای مشتریان ژاپنی کرولا کراس فراهم‌شده است اما درحالی‌که تویوتا معرفی و عرضه نسخه ‌هایبرید کرولا کراس را برای سال ۲۰۲۲ به مشتریان آمریکایی وعده داده، نسخه‌هایبرید کرولا کراس با پیشرانه ۱.۸ لیتری از هم‌اکنون در دسترس مشتریان ژاپنی قرار دارد.

قیمت پایه کرولا کراس در بازار ژاپن برابر با ۱ میلیون و ۹۹۹ هزار ین (معادل حدوداً ۱۸.۱۵۰ دلار) تعیین‌شده است که در مجهزترین و بالاترین تیپ خودرو که به سامانه چهارچرخ متحرک AWD و قوای محرکه هایبرید نیز مجهز است، این قیمت تا سقف ۳ میلیون و ۱۹۹ هزار ین (معادل حدوداً ۲۹.۱۰۰ دلار) افزایش پیدا می‌کند.

تویوتا کرولا کراس تویوتا کرولا کراس تویوتا کرولا کراس

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟