سیتروئن C3 جدید را بشناسید

شنبه - 27 شهریور 1400

پیشرانه- کمپانی فرانسوی سیتروئن به‌تازگی اقدام به انتشار تصاویر و اطلاعات اولیه مدل جدیدی از هاچ‌بک ساب‌-کامپکت خود یعنی سیتروئن C3 کرده است.

پیشرانه- کمپانی فرانسوی سیتروئن به‌تازگی اقدام به انتشار تصاویر و اطلاعات اولیه مدل جدیدی از هاچ‌بک ساب‌-کامپکت خود یعنی سیتروئن C3 کرده است.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» اما نکته مهم در مورد C3 جدید، این است که این خودرو قرار نیست به‌طور مستقیم جایگزین نسل فعلی C3 شود (خودرویی که در سال ۲۰۱۶ معرفی‌شده بود و در سال ۲۰۲۰ نیز فیس‌لیفتی را تجربه کرد) بلکه مدلی اختصاصی برای بازار کشورهای درحال‌توسعه خواهد بود و از هندوستان و آمریکای جنوبی به‌عنوان اصلی‌ترین مقاصد و بازارهای هدف این خودرو یادشده است. حتی عمده مراحل طراحی و توسعه این خودرو نیز با مشارکت و همکاری نزدیک مراکز تحقیق و توسعه سیتروئن در همین کشورها (و تحت نظارت و سرپرستی سر طراح سیتروئن یعنی پیر لکلرک) صورت پذیرفته است تا محصول نهایی هرچه بیشتر و بهتر با نیازهای خریداران بومی در این مناطق تطابق و قرابت داشته باشد.

طراحی ظاهری و داخلی C3 جدید، کاملاً هماهنگ و همسو با زبان طراحی فعلی سیتروئن است که در مدل‌های رده‌بالاتر و گران‌تر C4 و C5X نیز به چشم‌خورده بود و ازجمله شاخص‌ترین عناصر بصری و هویتی در چهره آن می‌توان به فرم X مانند مجموعه به‌هم‌پیوسته نوارهای کرومی جلوپنجره و چراغ‌های دوگانه روشنایی روز اشاره کرد. اگرچه وجود ریل سقفی و تزیینات و پوشش‌های تیره‌رنگ پلاستیکی بکار گرفته‌شده در بخش پایینی بدنه و سپرها باعث شده تا این هاچ‌بک ساب-کامپکت در شمایل یک کراس‌اوور جمع‌وجور عرض‌اندام کند، اما طراحان C3 تحت تأثیر وضعیت راه‌ها و جاده‌ها در بازارهای هدف این محصول (برای مثال خود هندوستان که حدود ۴۰ درصد راه‌های آن وضعیت نامطلوبی دارند)، توجه ویژه‌ای به زاویه حمله و فرار در جلو و عقب و در نظر گرفتن ارتفاع مناسب از سطح زمین (برابر با ۱۸۰ میلی‌متر) برای این خودرو داشته‌اند.

نمای جلو سیتروئن C3 جدید

نمای عقب سیتروئن C3 جدید

علاوه بر این‌ها، شرایط و قوانین بازارهای هدف C3 جدید در تعیین ابعاد و اندازه‌های خودرو نیز نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است چراکه در هندوستان مالیات پرداختی برای خودروها بسته به ابعاد و اندازه‌های بدنه خودرو تعیین می‌شود و مالکان خودروهایی با طول کمتر از ۴ متر، مالیات کمتری را پرداخت می‌کنند. طول بدنه سیتروئن C3 برابر با ۳۹۸۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن معادل ۲۵۴۰ میلی‌متر است. فضای صندوق بار خودرو نیز ۳۱۵ لیتر حجم دارد.

سیتروئن در حال حاضر از ارائه اطلاعات و مشخصات فنی C3 اجتناب ورزیده و تنها به بیان این عبارت اکتفا شده است که “این خودرو به طیفی از پیشرانه‌های کارآمد و مدرن مجهز خواهد بود”. پیش‌بینی می‌شود که C3 در بازارهای هدف اصلی خود رقبایی همچون نیسان مگنیت، کیا سونت، تویوتا اوربن کروزر و سوزوکی ویتارا بریز را پیش روی خود داشته باشد.

کابین سیتروئن C3 جدید

مطابق گفته‌های ونسان کوبی، مدیرعامل سیتروئن، ازاین‌پس دیگر قرار نیست مشتریان در تمامی بازارهای خارجی سیتروئن شاهد یک C3 واحد و مشابه باشند و این C3 جدید هم بنا بر شرایط و نیازهای بازار هدف آن، از نسخه اروپایی متمایز است و اصلی‌ترین و شاخص‌ترین وجه اشتراک مدل‌های مختلف C3 به قرارگیری آن‌ها در سگمنت B مربوط خواهد بود. علاوه بر این‌ها، گفته‌شده که C3 جدید اولین خودرو از خانواده سه‌تایی خودروهای جدید سیتروئن است که تحت برنامه و استراتژی جدیدی موسوم به “C-Cubed” به‌طور اختصاصی برای بازار کشورهای درحال‌توسعه طراحی‌شده‌اند و طی سه سال آینده رونمایی و عرضه خواهند شد.

نمای داخلی سیتروئن C3 جدید

آنچه از این صحبت‌ها و برنامه‌ها مشخص است، این است که سیتروئن برای رشد آمار فروش و میزان سود خود حساب ویژه‌ای روی بازار کشورهای درحال‌توسعه بازکرده است و دراین‌بین، نکته تأمل‌برانگیز این است که در صورت حصول گشایشی در مسئله برجام، قطعاً بازار ایران نیز جایگاهی بسیار تعیین‌کننده را در این استراتژی تازه سیتروئن از آن خود می‌ساخت اما در شرایط فعلی، بزرگ‌ترین بازار خودرو خاورمیانه تنها حکم خاطره‌ای نسبتاً شیرین در گذشته، فرصتی سوخته و میوه‌ای ممنوعه را برای سیتروئن دارد. فراموش نکنید که نسل سوم و فعلی سیتروئن C3 اولین ثمره همکاری پسابرجامی سایپا و سیتروئن محسوب می‌شد و حضوری بسیار کوتاه را در خط تولید سایپا کاشان و بازار کشورمان تجربه کرده بود.

نسل سوم و فعلی سیتروئن C3

نسل سوم و فعلی سیتروئن C3 که همچنان در بازار اروپا به حیات خود ادامه خواهد داد. این نسل از C3 برای مدت نسبتاً کوتاهی مهمان خطوط تولید سایپا-سیتروئن در کاشان و بازار خودرو ایران بود اما خروج ایالات‌متحده از برجام و بازگشت تحریم‌ها خیلی زود به عمر کوتاه C3 در ایران پایان بخشید.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟