نسل جدید تویوتا تاندرا

نگاهی به نسل جدید تویوتا تاندرا

چهارشنبه - 31 شهریور 1400

پیشرانه- پس از گذشت حدوداً ۱۴ سال، تویوتا بالاخره نسلی جدید و کاملاً تحول‌یافته از پیکاپ/ تراک فول‌سایز خود یعنی تاندرا را معرفی کرد؛ خودرویی که بر روی پلتفرم F1 تویوتا سوار شده (پلتفرم ماژولار و کاملاً جدیدی که مختص تراک‌های این کمپانی است) و عمده مراحل طراحی و توسعه آن در استودیو CALTY این خودروساز در کالیفرنیا (و مطابق سلایق و انتظارات مشتریان آمریکایی) به سرانجام رسیده و مونتاژ آن نیز همانند پیکاپ میدسایز تاکوما در سایت تولیدی تویوتا در سن‌آنتونیوی تگزاس صورت خواهد پذیرفت.

پیشرانه- پس از گذشت حدوداً ۱۴ سال، تویوتا بالاخره نسلی جدید و کاملاً تحول‌یافته از پیکاپ/ تراک فول‌سایز خود یعنی تاندرا را معرفی کرد؛ خودرویی که بر روی پلتفرم F1 تویوتا سوار شده (پلتفرم ماژولار و کاملاً جدیدی که مختص تراک‌های این کمپانی است) و عمده مراحل طراحی و توسعه آن در استودیو CALTY این خودروساز در کالیفرنیا (و مطابق سلایق و انتظارات مشتریان آمریکایی) به سرانجام رسیده و مونتاژ آن نیز همانند پیکاپ میدسایز تاکوما در سایت تولیدی تویوتا در سن‌آنتونیوی تگزاس صورت خواهد پذیرفت.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» تردیدی نیست که سگمنت تراک/ پیکاپ‌های فول‌سایز همواره زمین بازی سه خودروساز بزرگ آمریکایی بوده است (و همچنان خواهد بود) اما خودروسازان ژاپنی نظیر تویوتا و نیسان (به ترتیب با مدل‌های تاندرا و تایتِن) نیز سهم نسبتاً کمی از این بخشِ پررونقِ بازار خودرو در آمریکای شمالی را در اختیاردارند و برای حفظ همین سهم نسبتاً اندک با چنگ و دندان مبارزه کرده و دست از تلاش بر نمی‌دارند (البته در سگمنت های پایین‌تر و در بخش پیکاپ‌های میدسایز، ژاپنی‌ها حرف‌های بیشتری برای گفتن دارند).

نسل جدید تویوتا تاندرا

در نمای ظاهری تاندرای جدید جزییات بیشتر موردتوجه قرارگرفته‌اند و در مقایسه با نسل قبلی شاهد طراحی عضلانی‌تر، شلوغ‌تر و پیچیده‌تری هستیم که ردپای تأثیرپذیری از ساخته‌های جنرال موتورز (و رقبای تاندرا از شورولت و جی‌ام‌سی) نیز کمی تا قسمتی در آن به چشم می‌خورد. همانند بسیاری دیگر از خودروهای جدید و خصوصاً رقبای مستقیم این خودرو، در نمای جلوی تاندرای جدید جلوپنجره‌ای بسیار بزرگ و پرهیبت بخش اعظمی از چهره خودرو را تحت اشغال خود در آورده است! شمایل کلی و گرافیک T شکل چراغ‌های جلو نیز به نحوی به اولین حرف از نام سازنده (تویوتا) و مدل خودرو (تاندرا) ارجاع دارد.

در کابین دامنه تغییرات بسیار وسیع و گسترده است و یک مانیتور لمسی ۱۴ اینچی با سامانه ارتباطی-سرگرمی جدید در پنل کاربری جلوداشبورد خودنمایی می‌کند (البته در تیپ‌های پایه خودرو از نمایشگر ۸ اینچی استفاده‌شده است).

کابین نسل جدید تویوتا تاندرا

تمامی نسخه‌¬های نسل جدید تاندرا به‌صورت استاندارد به پکیج ایمنی اختصاصی تویوتا موسوم به Safety Sense 2.5 مجهز خواهند بود که شامل مواردی نظیر ترمز اضطراری خودکار (باقابلیت تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سوار)، سامانه تشخیص نقطه کور، نوربالای خودکار، کروز کنترل تطبیق‌¬پذیر و سامانه کمکی حرکت بین خطوط می‌شود.

کابین نسل جدید تویوتا تاندرا

خبر مهم و البته قابل پیش‌بینی در مورد قوای فنی نسل جدید تاندرا، این است که دیگر شاهد به‌کارگیری پیشرانه V8 در این پیکاپ تنومند ژاپنی نخواهیم بود و به‌جای آن، مشتریان حق انتخاب از بین دو نسخه پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 تویین توربو را دارند که هر دو به یک گیربکس ۱۰ سرعته خودکار متصل هستند.

خروجی نسخه اول برابر با ۳۸۹ اسب بخار و ۶۴۹ نیوتن‌متر است اما نسخه دوم که به سامانه هایبرید i-F0RCE MAX مجهز است، ۴۳۷ اسب بخار قدرت و ۷۹۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که در مقام مقایسه با پیشرانه V8 و ۵.۷ لیتری نسل قبلی تاندرا، ۵۶ اسب‌ بخار قدرت بیشتر و ۴۵ درصد گشتاور بالاتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

نسل جدید تویوتا تاندرا

درواقع این فورد بود که در سال ۲۰۱۱ با استفاده از پیشرانه اکوبوست بر روی F-150 و به دنبال آن عملکرد مطلوب و رضایت‌بخش این خودرو در بررسی‌های کارشناسان و تجربیات مشتریان، به‌نوعی قبح استفاده از پیشرانه‌های ۶ سیلندر و توربوشارژردار در تراک/ پیکاپ های فول‌سایز را برای همیشه فرو ریخت و باعث شد تا بسیاری از رقبا نیز در همین مسیر گام بردارند.

تویوتا تاندرا

همان‌طور که در ابتدای مطلب نیز بدان اشاره شد، سه غول دیترویتی بازار پیکاپ/ تراک‌های فول‌سایز در ایالات‌متحده را در قبضه خود دارند و پیشتاز این سگمنت یعنی وانت‌های سری F فورد (که سال هاست مقتدرانه عنوان پرفروش‌ترین خودروی بازار آمریکا را نیز با خود یدک می‌کشد) در سال‌های اخیر همواره فروشی بین ۸۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار دستگاه داشته است.

تویوتا تاندرا

جنرال موتورز که پیکاپ/ تراک‌های فول سایز خود را تحت دو برند شورولت و GMC به بازار عرضه می‌کند، فروشی فراتر از ۸۰۰ هزار دستگاه را در سال گذشته تجربه کرده و زیرشاخه سازنده پیکاپ و تراک گروه فیات-کرایسلر (دیگر بهتر است بگوییم “استلانتیس”!) نیز که رَم (RAM) نام دارد، سال گذشته فروشی بیش از ۶۳۳ هزار دستگاهی را به ثبت رسانده است.

تویوتا تاندرا

دراین‌بین تویوتا تاندرا با فروشی معادل ۱۱۱,۶۷۳ دستگاه در سال ۲۰۲۰، سهمی کمتر از ۵ درصد از بازار پیکاپ/ تراک‌های فول سایز آمریکا را به خود اختصاص داده که اگرچه رقم کمی نیست (به‌خصوص با توجه به حضور ۱۴ ساله این نسل از تاندرا در بازار) اما در مقایسه با رقبای آمریکایی اصلاً رقم چشمگیری محسوب نمی‌شود.

درواقع تاندرا همین آمار فروش را نیز بیشتر مدیون شهرت محصولات تویوتا به استهلاک پایین و دوام مثال‌زدنی و همچنین اُفت قیمت پایین و حفظ ارزش بسیار مناسب ساخته‌های این برند در بازار خودروهای دست‌دوم است چراکه در فاکتورهای فنی و عملکردی باز هم این رقبای آمریکایی تاندرا هستند که زورشان بر این نماینده تویوتا می‌چربد.

از طرفی دیگر، مطالعات در بازار ایالات‌متحده نشان می‌دهد که مالکان تراک‌های فول‌سایز همواره در زمره وفادارترین خریداران هستند و به‌سختی از خودروی تحت تملک خود (و برند سازنده آن) دل کنده و تقریباً به‌ندرت هوس تجربه‌ای متفاوت به سرشان می‌زند! به‌عبارتی‌دیگر، تعداد قابل‌توجهی از مالکان فعلی فورد F-150 یا رَم ۱۵۰۰ اگر بخواهند دست به تعویض خودروی خود بزنند، ترجیح می‌دهند مدل به‌روزرسانی شده یا نسل جدید همان خودروی تحت تملک خود را خریداری کنند.

مجموع این عوامل باعث می‌شود تا علیرغم تغییر و تحول اساسی تاندرا در نسل جدیدش، کمتر کسی انتظار افزایش چشمگیر محبوبیت و رشد فروش آن‌چنانی را از این خودرو داشته باشد و همین‌که آمار فروش در سطح فعلی حفظ‌شده و با شیب صعودی ملایمی همراه شود، به این معنا خواهد بود که مهندسان، طراحان و مسئولان مارکتینگ تویوتا کارشان را درست انجام داده‌اند و تاندرای جدید نیز محصول موفقی از کار در آمده است. باید دید که درنهایت سرنوشت نسل سوم و جدید تاندرا در این بازار رقابتی و فشرده چه خواهد شد.

تویوتا هنوز اطلاعات مربوط به مصرف سوخت و قیمت تاندرای جدید را منتشر نکرده است اما فروش خودرو از اواخر سال جاری میلادی در ایالات‌متحده آغاز می‌شود. نسل قبلی تاندرا در مدل پایه قیمتی برابر با حدوداً ۳۴ هزار دلار داشت که این قیمت در نسخه مجهزتر و تریم رده‌بالاتر و عملکردی TRD Pro به حدود ۵۰ هزار دلار می‌رسید.

نوشته: علی کریمی

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟