وین‌فست

وین‌فست و رؤیاهای بزرگ

چهارشنبه - 7 مهر 1400

پیشرانه- وین‌فست (VinFast)، خودروساز نوپای ویتنامی، پیش‌ازاین به‌طور رسمی اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۲ وارد بازار کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه و هلند خواهد شد اما صحبت‌های تازه مدیران این خودروساز، حکایت از این دارد که این تنها گام اول آن‌ها برای حضور در بازار اروپا خواهد بود.

پیشرانه- وین‌فست (VinFast)، خودروساز نوپای ویتنامی، پیش‌ازاین به‌طور رسمی اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۲ وارد بازار کشورهایی نظیر آلمان، فرانسه و هلند خواهد شد اما صحبت‌های تازه مدیران این خودروساز، حکایت از این دارد که این تنها گام اول آن‌ها برای حضور در بازار اروپا خواهد بود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در گام دوم، گسترش تعداد و تنوع بازارهای اروپایی وین‌فست به‌طورجدی در دستور کار قرارگرفته است که شامل ورود به بازار سوئیس، ایتالیا، اتریش و کشورهای حوزه اسکاندیناوی در سال ۲۰۲۳ می‌شود.

وین‌فست e35؛ کراس‌اووری الکتریکی و میدسایز که توسط استودیو پینین‌فارینا طراحی‌شده است و در سال ۲۰۲۲ روانه بازار اروپا خواهد شد.

کراس‌اوور میدسایز e35 و کراس‌اوور ۷ سرنشینه e36، دو محصول وین‌فست هستند که قرار است از سال آینده میلادی روانه بازار اروپا شوند. هر دو مدل توسط استودیو دیزاین شهیر و پرآوازه ایتالیایی یعنی پینین‌فارینا طراحی‌شده‌اند و به پیشرانه الکتریکی نیز مجهزند.

وین‌فست یکی از زیرمجموعه‌های وینگروپ (Vingroup) است که عنوان بزرگ‌ترین گروه تجاری-صنعتی ویتنام را با خود یدک می‌کشد و از همان ابتدا اقدام به انجام یک سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری برای راه‌اندازی خط تولید خودروهای این برند در خاک ویتنام کرده است و در مسیر تحقیق، توسعه و تکامل اولین سری از محصولات وین‌فست، از همکاری با تعدادی از معتبرترین مراکز طراحی و مهندسی در جهان (نظیر استودیو طراحی پینین‌فارینا در ایتالیا و مگنا اشتایر در اتریش) فروگذار نکرده است. علاوه بر این‌ها، وین‌فست بسیاری از کارمندان رده‌بالا و مدیران ارشد خارجی را نیز به استخدام خود درآورده (که سابقه فعالیت در کمپانی‌هایی نظیر جنرال‌موتورز، فیات-کرایسلر و فورد را در کارنامه دارند) تا از تخصص و تجربه گران‌بهای آن‌ها بهره‌مند شود. اخیراً و در ماه جولای سال ۲۰۲۱ نیز مدیرعامل سابق اوپل پس از ترک گروه استلانتیس به وین فست پیوست تا این خودروساز را در مسیر تبدیل‌شدن به “خودروسازی هوشمند و الکتریکی با شهرت و دامنه حضور جهانی” هدایت کند. یکی دیگر از مأموریت‌های مهم (و البته بسیار دشوار) وی نیز “رشد و گسترش تجارت وین‌فست در اروپا و آمریکای شمالی” عنوان‌شده است.

 تصویری از مراسم افتتاح خط تولید خودروهای وین فست در شهر های‌فونگ ویتنام، سال ۲۰۱۹

نخستین محصول وین‌فست یک خودروی سدان بنزینی بود که در سال ۲۰۱۹ پایش به خیابان‌ها باز شد تا وین‌فست عنوان “نخستین برند ملی و بومی خودروسازی ویتنام” را از آن خود سازد. در سال ۲۰۲۰، وین‌فست فروشی معادل حدوداً ۳۰ هزار دستگاه را در بازار داخلی ویتنام تجربه کرد و مدیران این کمپانی از هدف‌گذاری برای فروش ۱۵ هزار دستگاه خودرو تمام الکتریکی در بازارهای جهانی (و در سال ۲۰۲۲) سخن به میان آوردند؛ هرچند به‌طور دقیق مشخص نشد که در این برنامه چه سهمی برای فروش در بازارهای اروپایی در نظر گرفته‌شده است.

وین‌فست

وین‌فست

بازار خودروی ویتنام حجم فروش سالانه‌ای کمتر از ۳۰۰ هزار دستگاه دارد که دراین‌بین بیشترین سهم از بازار در اختیار گروه هیوندای است؛ بنابراین، اینکه وین‌فست صرفاً به بازار داخلی موطن خود متکی باشد چیزی شبیه تکیه‌بر باد است و قطعاً این خودروساز برای رسیدن به ثبات مالی و درآمدزایی پایدار (به‌منظور گسترش طیف محصولات و ارتقا فنی و کیفی ساخته‌های خود) نیازی جدی به حضوری قدرتمند در خارج از مرزهای ویتنام دارد. جالب اینجاست که بعضی‌ها وین‌فست را با عبارت “پاسخ ویتنام به تسلا ” مورد خطاب و توصیف قرار می‌دهند اما صادقانه باید گفت که به نظر می‌رسد وین فست هنوز در قد و قامت چنین ادعایی ظاهرنشده است.

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟