اهمیت جابجایی تایرها و آموزش گام به گام آن

سه شنبه - 23 مهر 1398

پیشرانه- تایر خودروهای سواری عمری در حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر در دارند که این مقدار به نوع تایر، کاربرد آن و کیفیت مواد سازنده بستگی دارد. تایرها در خودرو به یک میزان کارکرده و مستهلک نمی شوند که این وضعیت به محل قرارگیری دیفرانسیل وابسته است.

پیشرانه- تایر خودروهای سواری عمری در حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر در دارند که این مقدار به نوع تایر، کاربرد آن و کیفیت مواد سازنده بستگی دارد. تایرها در خودرو به یک میزان کارکرده و مستهلک نمی شوند که این وضعیت به محل قرارگیری دیفرانسیل وابسته است.

به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» به همین خاطر سفارش می شود که تایر ها را هر ۶ ماه یا طی ده هزار کیلومتر، جابجا کنیم تا هم تایرها به یک میزان مستهلک شوند و هم عملکرد بهتری در مواجهه با باران و برف روی جاده داشته باشند. در این مطلب اهمیت این موضوع و چگونگی آن را بررسی می کنیم.

نحوه جابجایی تایرها:

برای جابجایی تایرها ابتدا بعد از قرار دادن گیربکس در دنده های سنگین و استفاده از ترمزپارک، زیر خودرو را جک زده و با رعایت تمام نکات ایمنی، تایر را باز می کنیم. ابتدا باید بدانیم که جابجایی تایرها را هم می توان به صورت خطی و مستقیم انجام داد و هم به شکل ضربدری. اما در انجام این کار باید به جهت چرخش تایر نیز دقت کرد. می توان با قرار دادن جک های استاندارد و یا با استفاده از آجر در زیر خودرو، تایرها را بعد از باز کردن با تایر دیگر جابجا کرد. البته اگر قرار است تا تایرها را ضربدری تعویض کنیم نیاز به دستگاه برای در آوردن و جا زدن دوباره تایر است. همچنین در این وضعیت باید ایمنی و احتیاط بیشتری در زمان جک زدن و پر کردن زیر خودرو لحاظ کنیم.

در زمان جک زدن در زیر خودرو و پر کردن آن با تخته جک، آجر محکم و یا سه پایه، حتما الزامات ایمنی را در نظر بگیرید و از رفتن به زیر خودرو در زمان جابجایی تایرها جدا خودداری کنید.

 آموزش گام به گام جابجایی تایرها

در بین آج های لاستیک ها، پل های کوچکی قرار دارد که رسیدن عمق آج تایر به آن ها به معنی این است که در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از عمر لاستیک باقی مانده است.

 آموزش گام به گام جابجایی تایرها

تایرهای رادیال دارای جهت چرخش هستند که در زمان استفاده باید به این جهت دقت کرد. چرخش اشتباه تایر هم عمر آن را می کاهد و منجر به فرسودگی سریع تایر می شود و هم در کارایی آن اثر منفی خواهد گذاشت.

 آموزش گام به گام جابجایی تایرها

اگر تایر از نوع رادیال و دارای جهت چرخش باشد، باید مستقیم از عقب با محور جلو همان سمت جابجا شود و اگر تایر از نوع بایاس پلای بدون جهت چرخش است، می توان آن را ضربدری با تایر های محور دیگر جابجا کرد. تایر رادیال را باید در صورت تعویض ضربدری، از رینگ بیرون آورده و بعد از یک چرخش دوباره سوار رینگ کنیم چرا که این تایرها دارای جهت چرخش هستند.

شرکت های خودروساز و لاستیک سازان، الگوی کامل تری نیز برای تعویض و جابجایی تایر ها اعلام می کنند که برای خودرو های دو دیفرانسیل، دیفرانسیل عقب و دیفرانسیل جلو متفاوت خواهد بود. در این الگو تایرها را باید طبق الگو باهم جابجا کرد.

هیدروپلنینگ و اثر آج لاستیک :

یکی از خطرناک ترین و استرس زا ترین اتفاقات در حین رانندگی، برخورد با توده های آب موجود در جاده است. این پدیده به هیدروپلنینگ و یا آکوآپلنینگ مشهور است که منظور از این اتفاق، سوار شدن تایر های خودرو بر روی لایه ای بسیار نازک از آب است. در واقع سه عامل مهم عمق آج و گُل تایر، عمق آب و سرعت حرکت باعث تشدید و یا تخفیف این اتفاق می شود چرا که اگر شکل آج تایر نامناسب باشد و یا جهت چرخش را اشتباه گذاشته باشیم، آب به راحتی از درون گل های تایر خارج نمی شود و این پدیده تشدید خواهد شد. وقتی خودرو در یک مسیر بارانی در حال حرکت است، در حین برخورد با توده آب، سعی در شکافتن آن دارد که اگر آج تایر ها مناسب نباشد و یا حجم توده آب بیشتر از توانایی تایر برای پخش کردن آن باشد، تایر به راحتی بر روی آب سوار خواهد شد. در این زمان به هیچ وجه نباید ترمز گیری عجولانه و شدید کنیم چرا که سطح تماس تایرها و به دنبال آن سرعت چرخش لاستیک ها مدام در حال تغییر است و این تغییر در دور زدن تایر ها باعث می شود تا در زمان ترمزگیری برخی از تایر ها سرعت متفاوتی از دیگری بگیرند که به راحتی می تواند منجر به برهم خوردن کنترل خودرو شود. در این گونه مواقع فرمان را محکم گرفته و با حفظ خونسردی با ترمزگیری آهسته و رها کردن پدال گاز از سرعت خودرو کم می کنیم.

در زمان مواجهه با پدیده هیدروپلنینیگ، فرمان را محکم گرفته و در صورتی که تصمیم به کاهش سرعت دارید، با رها کردن گاز از ترمزهای شدید خودداری کنید.

نقاط رنگی تایر و رینگ خودرو :

بر روی تایر و رینگ خودرو، جدا از مشخصات آنه ها، علامت های رنگی به رنگ قرمز و زرد نیز دیده می شود که برای بالانس کردن راحت تر تایر بوده و معمولا توسط کمپانی بر روی لاستیک و رینگ زده می شود.

نقطه رنگی زرد به معنی سبک ترین قسمت تایر و رینگ است و نقطه قرمز،سنگین ترین قسمت را نشان می دهد که برای رینگ، همان جای قرار گیری والو باد است. به این ترتیب اگر از این نقاط رنگی استفاده کنیم، مجموعه رینگ و لاستیک به کمترین و شاید هیچ وزنه ای برای بالانس شدن نیاز خواهند داشت. در زمان انداختن تایر روی رینگ باید دقت کنیم که قسمت سبک تایر یعنی نقطه زرد رنگ در بخش سنگین رینگ یعنی محل والو قرار گیرد و قسمت سنگین وزن لاستیک نیز که با رنگ قرمز نشان داده شده است، روبروی نقطه زرد رنگ رینگ جای بگیرد.

نقاط زرد به معنی سبک ترین و نقطه قرمز رنگ به معنی سنگین ترین قسمت است. سبک ترین نقطه لاستیک باید روبروی سنگیت ترین نقطه رینگ که همان والو باد است قرار بگیرد.

یک نکته مهم:

طبق باورهای قدیمی، گفته می شود که تایر خوب و سالم باید در محور جلو قرار بگیرد تا در صورت ترکیدن لاستیک، بتوان با کمک فرمان خودرو از انحراف آن جلوگیری کرد. اما با توجه به تجهیز خودروهای امروزی به فرمان های هیدرولیکی و برقی، امکان کنترل خودرو حتی در صورت ترکیدن تایرهای جلو به راحتی ممکن است. اما بروز این اتفاق در محور عقب می تواند به راحتی منجر به ناپایداری خودرو شود. از این رو بسیاری از تولید کنندگان بزرگ تایر در دنیا سفارش می کنند که بهتر است تایر نو را در محور عقب انداخت.

شرکت های بزرگ تولید کننده تایر در دنیا سفارش می کنند که تایر نو را در محور عقب استفاده کرد چرا که ترکیدن تایر در محور عقب می تواند به راحتی خودرو را از بخش انتهایی دچار انحراف کند.

آموزش گام به گام جابجایی تایرها

 

 

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟