تویوتا آیگو نسل جدید

سهم‌خواهی جاه‌طلبانه تویوتا از بازاری رو به افول

دوشنبه - 17 آبان 1400

پیشرانه- در ماه مارس سال جاری میلادی، تویوتا از کانسپتی تحت نام Aygo X Prologue پرده برداشت که مراحل طراحی و توسعه آن در استودیو اروپایی این خودروساز (موسوم به ED2 و واقع در فرانسه) به سرانجام رسیده بود.

پیشرانه- در ماه مارس سال جاری میلادی، تویوتا از کانسپتی تحت نام Aygo X Prologue پرده برداشت که مراحل طراحی و توسعه آن در استودیو اروپایی این خودروساز (موسوم به ED2 و واقع در فرانسه) به سرانجام رسیده بود.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» این خودرو به‌وضوح پیش‌نمایشی از نسل آتی تویوتا آیگو به شمار می‌آمد؛ خودرویی که جمع و جورترین هاچ بک تویوتا در بازار اروپا محسوب می‌شود، از سال ۲۰۰۵ تابه‌حال در بازار حضور دارد و دومین نسل از آن نیز در سال ۲۰۱۴ معرفی شد. یکی از نکات حائز اهمیت در مورد این کانسپت، رشد ابعادی و هیبت تنومندتر آن در مقایسه با دو نسل پیشین آیگو بود که بی‌تردید از تأثیرپذیری نسل آینده آیگو از جریان فعلی بازار و تمایل روزافزون و عطش سیری‌ناپذیر مشتریان به خرید خودروهای کراس‌اوور خبر می‌داد.

Aygo X Prologue Concept

Aygo X Prologue Concept

تویوتا به‌تازگی نقاب از چهره نسل جدید آیگو برداشته است؛ خودرویی که البته ازاین‌پس تحت نام آیگو X معرفی و روانه بازار خواهد شد (X در اینجا کراس خوانده می‌شود) و همان‌طور که انتظار می‌رفت (مطابق وعده‌های طراحان و مدیران تویوتا)، محصول نهایی تا حدود بسیار زیادی به شمایل ظاهری Aygo X Prologue وفادار مانده و با کمترین تغییرات نسبت به نسخه کانسپت روانه خط تولید خواهد شد. علاوه بر این‌ها، سوارشدن خودرو روی چرخ‌هایی با رینگ‌های ۱۸ اینچی و رشد ابعادی کلی آن، از تلاش طراحان تویوتا برای نزدیکی هرچه بیشتر تناسبات آیگو X با خودروهای کراس‌اوور حکایت دارد.

همچنین در سال‌های اخیر و خصوصاً پس از معرفی نسل دوم آیگو (با کد AB40)، تویوتا پیوسته کوشیده تا سرزندگی و طراوت بیشتری را در کالبد این خودرو بدمد و آن را تبدیل به خودرویی جوان‌پسند تر کند.

طراحی جسورانه نسل سوم آیگو نشان از عزم جزم تویوتا برای ادامه این رویکرد دارد و در همین راستا می‌توان به برخی جزییات در نمای ظاهری و کابین خودرو نظیر ترکیب دو رنگ بدنه، سروشکل پنل کاربری جلوداشبورد، امکان سفارش سقف پارچه‌ای و در نظر گرفتن امکاناتی نظیر شارژ وایرلس تلفن‌همراه و مانیتور لمسی ۹ اینچی (به‌طور استاندارد در تیپ پایه) اشاره کرد.

آیگو X بر مبنای پلتفرم TNGA-B تویوتا توسعه‌یافته است و این بدان معناست که این هاچ‌بک سگمنت A تويوتا از زیرسازی مشترکی با مدل‌های بزرگ‌تری نظیر یاریس و آکوآ بهره می‌برد.

طول کلی بدنه خودرو در مقایسه با نسل گذشته ۲۳۵ میلی‌متر افزایش داشته و به ۳۷۰۰ میلی‌متر رسیده و فاصله بین دو محور آن نیز از ۲۳۴۰ میلی‌متر در نسل پیشین، به ۲۴۳۰ میلی‌متر در نسل جدید رشد پیداکرده است.

ارتفاع کلی آیگو X و همچنین ارتفاع خودرو از سطح زمین نیز در مقایسه با نسل پیشین این خودرو به ترتیب رشدی معادل ۵۰ و ۱۱ میلی‌متر را تجربه کرده و در راستای بهبود وضعیت دید و تسلط به محیط اطراف، جایگاه راننده با رشد ارتفاع ۵۵ میلی‌متری مواجه شده است. همچنین تویوتا می‌گوید که کاهش طول اورهنگ جلو و عقب در کنار افزایش طول کلی بدنه (و همین‌طور اندازه فاصله بین دو محور) در نسل جدید آیگو، باعث افزایش فضای کابین برای سرنشینان شده است. علاوه بر این‌ها حجم محفظه صندوق بار خودرو نیز با افزایش ۶۰ لیتری مواجه شده و به ۲۳۱ لیتر رسیده است که البته با جمع‌آوری طاقچه عقب و یا صندلی¬‌های عقب، حجم صندوق بار به ترتیب تا ۲۶۹ و ۸۲۹ لیتر نیز قابل‌افزایش خواهد بود.

در بخش قوای محرکه، آیگو X تنها با یک پیشرانه درون‌سوز و بنزینی ۳ سیلندر و ۱ لیتری عرضه می‌شود و برخلاف بسیاری از خودروهای جدید، خبری از پیشرانه هایبرید و یا حتی الکتریکی در زیر کاپوت آیگو X نخواهد بود.

این پیشرانه ۷۲ اسب بخار قدرت و ٩٣ نیوتن‌متر گشتاور دارد و به‌صورت استاندارد با یک گیربکس ۵ سرعته دستی جفت‌وجور می‌شود، هرچند گیربکس اتوماتیک CVT نيز به‌صورت آپشنال در دسترس مشتریان قرار دارد.

بسته به تریم و رده تجهیزاتی خودرو، آیگو X وزن خالصی مابین ۹۴۰ تا ۱۰۱۵ کیلوگرم خواهد داشت و طبق ادعای تویوتا مصرف سوخت خودرو در سیکل ترکیبی نیز در حدود ۴.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

در چند سال اخیر، بازار هاچ‌بک های سگمنت A در اروپا با افتی چشمگیر مواجه شده است؛ به حدی که کاهش سودآوری و عدم توجیه اقتصادی ادامه حضور در این سگمنت را برای برخی از خودروسازان در پی داشته و مقدمات خروج آن‌ها از این بخش از بازار را فراهم آورده است.

به‌عنوان نمونه، گروه پژو-سیتروئن تصمیم گرفته تا به تولید هاچ‌بک های سیتروئن C1 و پژو ۱۰۸ خاتمه دهد. نکته جالب ماجرا اینجاست که سیتروئن C1، پژو ۱۰۸ و تویوتا آیگو ماحصل قرارداد جوینت وینچر تویوتا و PSA در آغازین سال‌های قرن ۲۱ هستند و هر سه این خودروها در دو نسل اخیر خود از پلتفرم، متعلقات فنی و حتی قطعات تزئیناتی مشترک (در بدنه و کابین) بهره می‌برند و حتی در یک سایت تولیدی (در جمهوری چک) و زیر یک سقف مونتاژ می‌شدند؛ اما دراین‌بین این تویوتا آیگو بود که ازلحاظ فروش و محبوبیت همواره وضعیت بهتری را در بازار تجربه می‌کرد و در حال حاضر نیز طبق داده‌های JATO، پس از حکمرانان سنتی این سگمنت یعنی ساخته‌های فیات (پاندا و ۵۰۰) رتبه سوم جدول فروش این کلاس را به خود اختصاص داده است.

درنهایت نیز مدیران PSA تصمیم گرفتند عطای حضور در این سگمنت را به لقایش ببخشند و به قرارداد همکاری مشترک خود با تویوتا خاتمه ببخشند. ازاین‌رو سایت تولیدی مشترک این سه خودروساز در جمهوری چک که پیش‌تر با نام TPCA شناخته می‌شد (Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech) حالا به TMMCZ تغییر نام داده است (Toyota Motor Manufacturing Czech Republic) و حالا به‌طور کامل تحت مالکیت تویوتا قرار دارد و همان‌طور که حدس می‌زنید، قرار است همین سایت تولیدی میزبان آیگو X باشد.

ناگفته نماند برخی از خودروسازانی که هنوز به حضور خود در بازار هاچ‌بک‌های سگمنت A خاتمه ندادند نیز به دلیل همین کاهش تقاضا در این بخش از بازار و افت حاشیه سود خود، رغبت چندانی برای به‌روزرسانی اساسی (و یا عرضه نسل جدیدی از محصولشان در این سگمنت) از خود نشان نمی‌دهند. به‌عنوان نمونه می‌توان به گروه فولکس‌واگن اشاره کرد که پس از گذشت یک دهه، هنوز نسل جدیدی برای فولکس‌واگن آپ! و مشتقات آن (سئات Mii و اشکودا سیتیگو) معرفی نکرده است؛ بنابراین فروکش کردن شعله‌های رقابت و سلطه‌طلبی در این سگمنت و کنار کشیدن برخی از رقبای مستقیم، احتمالاً یکی از انگیزه‌های اصلی مدیران تویوتا برای حفظ آیگو در بازار و تلاش برای ارتقا و به‌روزرسانی این خودرو (به‌منظور کسب سهم بازار رقبای حذف‌شده و یا سهم بازار رقبای قدیمی و دمده) به‌حساب می‌آید.

دراین‌بین و با توجه به آنچه شرح داده شد، تویوتا با معرفی نسل سوم و جدید آیگو نشان داد که هنوز از این سگمنت قطع امید نکرده است و حتی برای سهم‌خواهی هرچه بیشتر از آن و جذب طیف تازه‌ای از مشتریان جوان نیز برنامه‌هایی در سر دارد.

از گفته‌های مدیرعامل بخش اروپایی تویوتا، این‌طور برمی‌آید که آیگو کراس در برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری این خودروساز ژاپنی برای فروش بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه در اروپا نقش مهمی را ایفا خواهد کرد (البته یقیناً نه به‌اندازه اهمیت و نقش محوری یاریس و یاریس کراس).

یکی دیگر از مأموریت‌های مهم نسل جدید آیگو اما کاهش فاصله با پیشتازان این سگمنت در بازار اروپا خواهد بود؛ همان‌طور که گفته شد، مدت‌هاست که فیات پاندا و فیات ۵۰۰ به ترتیب رتبه اول و دوم جدول فروش این سگمنت را در قبضه خود دارند و در سال گذشته میلادی نیز موفق به ثبت آمار فروش ۱۴۴ هزار و ۱۳۷ هزار دستگاهی در قاره اروپا شدند، درحالی‌که تویوتا در سال ۲۰۲۰ حدود ۸۳ هزار دستگاه آیگو را به فروش رساند.

آیگو X اما رقبای دیگری را نیز پیش روی خود می‌بیند؛ از کیا پیکانتو و هیوندای i10 گرفته تا فولکس‌واگن آپ! و رنو توئینگو. علاوه بر این‌ها و با توجه به شمایل کراس‌اوور گونه آیگو X، نباید از رقیب هم‌وطنی همچون سوزوکی ایگنیس نیز غافل ماند که برخلاف بسیاری از رقبا در این سگمنت، با آرایش چهارچرخ متحرک نیز قابل سفارش است.

هنوز مشخص نیست که آیا امکان انتخاب آرایش چهارچرخ متحرک برای آیگو X نیز فراهم خواهد شد یا خیر اما درمجموع باید احتمال این مورد را ضعیف دانست.

پیش‌بینی می‌شود که آیگو X در نیمه اول سال ۲۰۲۲ در دسترس مشتریان اروپایی قرار بگیرد و اگرچه تویوتا هنوز در مورد قیمت این محصول جدیدش شفاف‌سازی نکرده اما رشد قیمت پایه آیگو X در مقایسه با قیمت پایه نسل فعلی (۱۲۸۴۰ یورو) اصلاً دور از انتظار نخواهد بود.

نوشته: علی کریمی

 

نسل جدید تویوتا آیگو

تویوتا Aygo

تویوتا Aygo

نسل جدید تویوتا آیگو

نسل جدید تویوتا آیگو

نسل جدید تویوتا آیگو

نسل جدید تویوتا آیگو

نسل جدید تویوتا آیگو

تویوتا Aygo

نسل جدید تویوتا آیگو

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟