رسپکت بهمن موتور

رسپکت بهمن موتور محصول جدید بازار؛ مشخصات فنی و قیمت احتمالی

سه شنبه - 9 آذر 1400

پیشرانه- شرکت بهمن موتور بعد از عرضه نسبتاً موفق دیگنیتی و فیدلیتی به‌عنوان کراس اوورهای مدرن سایز متوسط شهری، این بار تصمیم گرفته است تا به سبد محصولات خود با عرضه یک سدان جمع‌وجور جدید، تنوع بیشتری ببخشد.

پیشرانه- شرکت بهمن موتور بعد از عرضه نسبتاً موفق دیگنیتی و فیدلیتی به‌عنوان کراس اوورهای مدرن سایز متوسط شهری، این بار تصمیم گرفته است تا به سبد محصولات خود با عرضه یک سدان جمع‌وجور جدید، تنوع بیشتری ببخشد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» در همین راستا این خودروساز داخلی که تا پیش از شروع تحریم‌ها تجربه بسیار موفقی را با سدان مزدا ۳ نیو به دست آورده بود، حالا سعی دارد تا شانس خود را با یک سدان چینی امتحان کند. در این راستا رسپکت بهمن‌ موتور تا اواخر سال جاری به بازار عرضه خواهد شد و ما در این مقاله نگاهی به مشخصات فنی، ظاهری، امکانات و سایر ویژگی‌های این خودرو جدید بازار ایران خواهیم انداخت.

بررسی مشخصات ظاهری رسپکت بهمن موتور

پیش از بررسی مشخصات ظاهری این خودرو، باید بدانید که سدان مورد نظر ما در اصل یکی از محصولات زیرمجموعه گروه خودروسازی چری به‌حساب می‌آید که در کشور چین تحت نام cowin xuandu شناخته می‌شود و از سال ۲۰۲۱ به دست مشتریان چینی رسیده است؛ بنابراین با یک خودروی کاملاً جدید چینی روبرو هستیم.

این خودرو بر اساس پلتفرم چری آریزو ۷ طراحی‌شده و ازلحاظ ظاهری، شمایلی مدرن و اسپرت را در قالب یک سدان خانوادگی به نمایش گذاشته است. به‌ویژه طرح چهره این ماشین و حجم پردازی‌های روی سپر به‌خوبی می‌تواند ظاهر یک سدان اسپرت را در ذهن تداعی کند. بدنه به‌خوبی فرم گرفته و استایلی خوش‌تراش برای این سدان خانوادگی پدید آورده است. درمجموع می‌توان گفت که ازلحاظ ظاهری رسپکت یکی از جذاب‌ترین محصولات در بازار ایران خواهد بود و احتمالاً اکثر مشتریان از ظاهر اسپرت و درعین‌حال عامه‌پسند این سدان جدید لذت خواهند برد.

در مورد طراحی کابین هم نمی‌توان عیب و ایراد چندانی پیدا کرد. به‌ویژه طراحی نسبتاً عضلانی داشبورد که تطابق قابل‌قبولی با استایل اسپرت نمای بیرونی دارد، حسی مهیج را به کاربر منتقل می‌کند. نمایشگر برآمده در قسمت بالای دریچه‌های تهویه، فرمان دیکات، تزیینات کروم رنگ و سایر المان‌ها، کابینی کاملاً جذاب و مدرن را برای داخل این خودروی میان قیمت پدید آورده‌اند. از سوی دیگر با توجه به فاصله ۲۷۰۰ میلی‌متری محور جلو و عقب این خودرو، یک کابین نسبتاً جادار به‌ویژه در ردیف عقب را از محصول جدید گروه بهمن انتظار داریم؛ بنابراین ازلحاظ طراحی داخلی نیز می‌توان امتیاز بالایی برای بهمن رسپکت در نظر گرفت.

مشخصات فنی رسپکت بهمن موتور

همان‌طور که اشاره شد پلتفرم رسپکت با محصولات گروه چری یکسان است؛ بنابراین مطابق انتظار در بخش فنی نیز شاهد پیشرانه و گیربکس آشنا زیر درپوش موتور این خودرو هستیم‌. شرکت کوین موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ کمپانی چری که پیش‌ازاین ما آن را در محصولاتی مثل چری آریزو ۵ توربو و چری آریزو ۶ نیز دیده بودیم، به‌منظور نیرو بخشیدن به این سدان استفاده کرده است.

پیشرانه ۱.۵ لیتری SQRE4T15C توانی در حدود ۱۴۷ تا ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و آن را از طریق یک گیربکس اتوماتیک سی وی تی با ۹ دنده مجازی به چرخ‌های جلو خود انتقال می‌دهد. حداکثر سرعت این خودرو بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ارزیابی‌شده و شتاب صفر تا صد آن نیز احتمالاً چیزی بین ۱۰ تا ۱۱ ثانیه خواهد بود.

همچنین میانگین مصرف سوخت آن معادل ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر از سوی منابع خارجی ارزیابی‌شده است. سیستم تعلیق جلو رسپکت از نوع مکفرسون و در عقب از گونه مالتی لینک مستقل است؛ بنابراین انتظار کیفیت سواری قابل‌قبول به‌ویژه برای سرنشینان عقب این خودرو را داریم که درمجموع به همراه پیشرانه توانمند توربو شارژ، سواری نسبتاً راحت و درعین‌حال مهیجی را برای کاربران رقم خواهند زد. در جدول زیر کلیه اطلاعات فنی به اطلاع شما رسیده است.

خودرو

رسپکت بهمن موتور

موتور

چهار سیلندر توربو شارژ / ۱.۵ لیتری

توان خروجی

۱۵۰ اسب بخار / ۲۳۰ نیوتن‌متر

شتاب ۰-۱۰۰

حدود ۱۰ ثانیه

بیشترین سرعت

بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

وزن

۱۴۰۹ کیلوگرم

انتقال قدرت

گیربکس CVT اتوماتیک / تک دیفرانسیل جلو

 

امکانات رسپکت بهمن موتور

تا هنگام نگارش این مقاله هنوز کاتالوگ رسمی رسپکت از سوی گروه بهمن در اختیار رسانه‌ها قرار داده نشده است اما گفته‌شده که امکاناتی مثل سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، نمایشگر لمسی، فرمان برقی، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل، ۴ تا ۶ کیسه هوا، سنسور نور و باران، دی لایت، دوربین عقب و … در لیست امکانات بهمن رسپکت گنجانده خواهد شد.

قیمت و رقبا

ازآنجاکه قیمت نسخه‌های اتوماتیک کوین xuandu در بازار چین چیزی حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار دلار اعلام شده است، بنابراین انتظار داریم که شرکت خودروسازی بهمن با توجه به بهای محصولات رقیب و همچنین تولیدات دیگر خود نظیر فیدلیتی، احتمالاً قیمتی زیر ۷۰۰ میلیون تومان را برای رسپکت در نظر خواهد گرفت. البته همان‌طور که اعلام شد هنوز رسپکت به‌طور رسمی معرفی نشده و بنابراین قیمت آن نیز توسط گروه بهمن اعلام‌نشده است. از طرف دیگر پس از ورود این سدان جمع‌وجور به بازار باید شاهد رقابت نسبتاً جذاب آن با محصولاتی همانند چری آریزو ۶، چری آریزو ۵ پرو، نمونه‌های کارکرده سراتو ۲۰۰۰ آپشنال، مزدا ۳ نیو، مدل‌های کارکرده هیوندای الانترا و محصولاتی ازاین‌دست باشیم.

درمجموع به نظر می‌رسد که شرکت خودروسازی بهمن یک بار دیگر انتخابی کاملاً مناسب و تحسین‌برانگیز داشته و محصولی را به بازار عرضه خواهد کرد که احتمال موفقیت آن در کشورمان تا حد زیادی قطعی خواهد بود. به‌هرحال باید منتظر بمانیم و ببینیم که درنهایت رسپکت با چه قیمت و چه سطح امکانات به دست مشتریان ایرانی می‌رسد تا آنگاه نسبت به سرنوشت آن در بازار ایران اظهارنظر دقیق‌تری داشته باشیم.

نوشته: حسین باباپور

بررسی رسپکت بهمن موتور محصول جدید بازار

 رسپکت بهمن موتور

 رسپکت بهمن موتور

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟