همکاری جیلی و رنو ؛ گسترده و قریب‌الوقوع

همکاری جیلی و رنو ؛ گسترده و قریب‌الوقوع

پنجشنبه - 9 دی 1400

پیشرانه- اخبار واصل‌شده از منابع آگاه در کنار برخی اظهارنظرهای رسمی، حکایت از این دارد که رنو و جیلی از اوایل سال ۲۰۲۱ در حال رصد شرایط برای آغاز یک همکاری مشترک و گسترده با یکدیگر هستند و در همین راستا رایزنی‌ها بین مدیران ارشد دو کمپانی با پیشرفت فراوانی همراه بوده، تقریباً به مراحل نهایی نزدیک شده و در آستانه اعلام رسمی قرار دارد.

پیشرانه- اخبار واصل‌شده از منابع آگاه در کنار برخی اظهارنظرهای رسمی، حکایت از این دارد که رنو و جیلی از اوایل سال ۲۰۲۱ در حال رصد شرایط برای آغاز یک همکاری مشترک و گسترده با یکدیگر هستند و در همین راستا رایزنی‌ها بین مدیران ارشد دو کمپانی با پیشرفت فراوانی همراه بوده، تقریباً به مراحل نهایی نزدیک شده و در آستانه اعلام رسمی قرار دارد.

به گزارش وب‌سایت خبری «پیشرانه» پیش‌بینی می‌شود که این قرارداد جوینت-وینچر استفاده جیلی از خطوط تولید، امکانات و تأسیسات صنعتی رنو در خاک کره‌جنوبی و در مقابل، کمک جیلی به رنو برای بازگشتی قدرتمند به بازار خودروی چین را در پی داشته باشد و همچنین به همکاری‌های فنی و مهندسی گسترده و به اشتراک‌گذاری منابع و تکنولوژی‌ها در طراحی و تولید خانواده جدیدی از خودروهای هایبریدی و پلاگین-هایبریدی خواهد انجامید.

همکاری جیلی و رنو

در اعلامیه رسمی منتشرشده توسط پایگاه‌های خبری رسمی دو خودروساز (به تاریخ آگست سال ۲۰۲۱) برخی مفاد اولیه این قرارداد جوینت-وینچر مورداشاره قرار گرفته بود.

رنو در شرق آسیا با معضلات و چالش‌های پرشماری روبروست و در حال حاضر آمار فروش، درآمد و سودآوری این خودروساز فرانسوی در این قسمت از قاره کهن اصلاً اوضاع‌واحوال مناسب و تعریف چندانی ندارد؛ چراکه از یک‌سو این کمپانی در سال گذشته و به دلیل آمار ناامیدکننده فروش ناچار به ترک بازار چین شد و از سویی دیگر آمار فروش و تولید خودروهای رنو در کره جنوبی نیز سیری نزولی را تجربه کرده و در سال ۲۰۲۰ به ۱۱۶ هزار دستگاه رسیده است که در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۷، نشان از به نصف رسیدن حجم تولید سالیانه این سایت تولیدی در بندر بوسان دارد.

ناگفته نماند که خودروهای رنو بیش از دو دهه است که در بازار بومی کره جنوبی تحت برند و نام و نشان رنو-سامسونگ موتور به فروش می‌‌رسند (در حال حاضر رنو ۸۰ درصد سهام این خودروساز کره‌ای را در اختیار دارد).

این سایت تولیدی یکی از هاب‌های صادراتی رنو نیز محسوب می‌شود و جالب است بدانید که تعداد قابل‌توجهی از خودروهای وارداتی به منطقه خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس (ازجمله برخی خودروهای وارداتی رنو به ایران در دوران قبل از ممنوعیت واردات نظیر فلوئنس، کولئوس و تلیسمان) نیز از این سایت تأمین می‌شده است.

طبق اظهارات منابع آگاه و به نقل از رویترز، انگیزه اصلی مدیران رنو برای امضای این قرارداد جوینت-وینچر با جیلی، بازگشت به بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان و استفاده از پلتفرم‌های موفق جیلی برای طراحی، توسعه و عرضه طیف جدیدی از محصولات رنو خواهد بود که این محصولات جدید عمدتاً هایبریدی و پلاگین-هایبریدی خواهند بود (در راستای استراتژی جدید رنو موسوم به “رنولوشن”) و سازگاری و تطابق بیشتری با ذائقه و سلیقه مشتریان چینی خواهد داشت.

ادعاشده که پلتفرم CMA یا Compact Modular Architecture (که در حال حاضر نیز در برخی خودروهای جدید و مدرن جیلی و ولوو نظیرXingyue L و XC40 مورداستفاده قرار گرفته) توجه مدیران رنو را به خود جلب کرده است.

علاوه بر این‌ها نباید این احتمال را نیز ازنظر دور داشت که ممکن است همکاری جیلی و رنو برای عرضه این خودروها به تأسیس و ایجاد برندی کاملاً جدید و جداگانه ختم شود.

در آن‌سوی میدان، جنگ و جدال تجاری ایالات‌متحده و چین در سال‌های اخیر باعث شده تا خودروسازان چینی برای تعبیر رویای بزرگ و دیرینه‌شان مبنی بر حضور در بازار آمریکا با دردسرهایی مواجه شده و به‌ناچار پا در مسیری کم‌وبیش ناهموار بگذارند.

هولدینگ جیلی که به‌جز برند جیلی (بزرگ‌ترین خودروساز بخش خصوصی چین) برندهای معتبر و پرآوازه‌ای نظیر ولوو و لوتوس را نیز تحت تملک و زیر بال‌وپر خود دارد، با توجه به پیشرفت‌ها و دستاوردهایی که در سال‌های اخیر داشته، به‌نوعی در خط مقدم خودروسازان چینی قرار گرفته و با توجه به امکانات، پتانسیل‌ها و زیرساخت‌هایی که دارد، به نظر می‌رسد نسبت به سایر رقبای چینی به تحقق رویای حضور در بازار ایالات‌متحده نزدیک‌تر باشد.

بنابراین آنچه مدیران جیلی را برای ورود به این همکاری و امضای چنین قراردادی مشتاق و راغب ساخته، استفاده از تأسیسات تولیدی گسترده و مجهز رنو در خاک کره‌جنوبی است تا با مونتاژ در کره و بهره‎گیری از مزایای قرارداد تجارت آزاد (که مابین بین دولت‌های کره‌جنوبی و آمریکا منعقدشده)، محصولات جیلی و زیرمجموعه‌هایش با کمترین تعرفه ممکن و در فضایی بی‌دغدغه و بدون تنش (ناشی از جدال‌های سیاسی) امکان ورود به خاک آمریکا را داشته باشند.

پیش‌بینی می‌شود در صورت انعقاد نهایی این قرارداد و شروع همکاری جیلی و رنو، در گام اول مونتاژ خودروهای برند Lynk & Co در سایت تولیدی رنو-سامسونگ کلید بخورد و احتمال دارد که در ادامه سایر محصولات برندهای زیرمجموعه و تابعه جیلی نیز (با تمرکز بر عرضه در بازار داخلی کره و صادرات به آمریکا) در این سایت تولیدی مونتاژ شوند و همچنین گفته‌شده که تأمین‌کنندگان کره‌ای نیز به‌مرور نقش پررنگ‌تری را در زنجیره تأمین قطعات این خودروها ایفا خواهند کرد.

گفته می‌شود که در صورت نهایی شدن این قرارداد، احتمالاً کراس‌اوور Lynk&Co 01 اولین خودرو از محصولات برندهای زیرمجموعه جیلی خواهد بود که در سایت تولیدی رنو-سامسونگ در بندر بوسان (در جنوب شرقی کره‌جنوبی) مونتاژ می‌شود

دراین‌بین آنچه هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، نحوه تعامل و همکاری رنو با اصلی‌ترین شریکش یعنی نیسان ژاپن خواهد بود. این دو خودروساز مدت‌هاست که زیر چتر اتحاد رنو-نیسان (که البته با تملک میتسوبیشی حالا دیگر تحت نام اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی شناخته می‌شود) به فعالیت می‌پردازند و همکاری و اشتراکات گسترده‌ای با یکدیگر در بخش پلتفرم، قوای فنی و … داشته و دارند. شریک دیرینه اتحاد رنو-نیسان در بازار چین نیز دنگ‌فنگ بوده است اما خروج رنو از بازار چین در سال گذشته و حالا همکاری آتی آن با جیلی، باعث طرح ابهام‌ها و پرسش‌های زیادی از سوی کارشناسان درباره وضعیت فعلی و آینده اتحاد و روابط رنو-نیسان شده است.

 

نوشته: علی کریمی

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟